Byggahus.se
Hej!

Vi har fått hjälp med att kakla köket och såg idag att kaklet inte går hela vägen upp/är ojämnt. Bör vi kräva att översta raden görs om?
 
  • Svarta kakelplattor med vita märken, oranga distanser, delvis installerade på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett halvfärdigt kakelarbete i ett rum med eluttag och synliga krysskilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kakelvägg med eluttag, synliga orange distanskilar och vit list i interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta kakelplattor med vita fogar, ojämn yta, och återstående byggsmuts. Ljusrör ovanför belyser väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kakel under installation, med orange distanskilar, ej färdigstäld vägg, suddig växt förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusväxt framför vit vägg och delvis synligt serveringsskåp med reflektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
L Lwathnen skrev:
Hej!

Vi har fått hjälp med att kakla köket och såg idag att kaklet inte går hela vägen upp/är ojämnt. Bör vi kräva att översta raden görs om?
Hej,

Kan hålla med om att det inte ser bra ut…
Men efter fogning och en silikonsträng mot skåpen så kommer det att upplevas mycket bättre..
Men om du inte vill/ kan leva med detta så ta upp det innan fogningen då det är mycket lättare nu på en gång att byta..
 
H
Mig personligen så skulle jag velat haft en kakellist som avslut från bänkskivan och upp.
Ser bättre ut då.
Sen fog och mjukfog mot skåp så ser det bättre ut.
Dom är inte helt klara där än.

Bytt foglist mot kakellist.
 
Redigerat:
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
R
H Hallerudsbo skrev:
Mig personligen så skulle jag velat haft en foglist som avslut från bänkskivan och upp.
Ser bättre ut då.
Sen fog och mjukfog mot skåp så ser det bättre ut.
Dom är inte helt klara där än.
Bänkskivan?
 
Det är väl bara att sätta en tunn list där? Hantverkaren har säkert ränk på det redan...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Mig personligen så skulle jag velat haft en foglist som avslut från bänkskivan och upp.
Ser bättre ut då.
Sen fog och mjukfog mot skåp så ser det bättre ut.
Dom är inte helt klara där än.
Självklart är de inte klara, det är ju inte fogat ännu! Men det är lättare att rätta eventuella fel innan man fogat.
 
Jag hade aldrig accepterat det där.
Sen kan man täcka det om man vill som vissa skriver. Men köper man en hantverkare så förväntar jag mig att få en hantverkare.
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
H
Ja, jag hade velat hatt en kakellist heter det.
Som ett avslut för kaklet ut mot rummet.
Då går listen från bänkskivan och upp.
 
  • Skärmbild av en webbsida, växt framför oskarpt kökskakel, röd omkrets markerar oklart objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Hade jag gjort det där själv hade jag lätt accepterat det.
Likaså om ngn bekant hjälpt mig.
Man ser det ju troligen itne under skåpet ändå.

Hade jag betakt för en hantverkare så beror det på den slutgiltiga lösningen: ska det sitta en list där så spelar det ju ingen roll...men ska det inte göra det så hade jag inte accepterat en bara för att odm slarvat med kapning av ett par kakelplattor på ett par mm - det är inte svårt att riva bort och sätta en ny bättre tillskuren (så länge dom inte fogat)...
 
H Hallerudsbo skrev:
Ja, jag hade velat hatt en kakellist heter det.
Som ett avslut för kaklet ut mot rummet.
Då går listen från bänkskivan och upp.
Ännu en gång, precis som du själv konstaterade, det är inte färdigt än. Listen på kanten sätter man vanligtvis dit när man har fogat (beror lite på vilken list man valt, de i metall sitter ju ofta under kaklet). Och det är, som du ser av de orangea piggarna inte fogat ännu.
 
H
Är inte blind ser att det inte är fogat som jag sa tidigare att det inte var.
Men ofta sätter man listen före kaklet.
 
H
L Lwathnen skrev:
Hej!

Vi har fått hjälp med att kakla köket och såg idag att kaklet inte går hela vägen upp/är ojämnt. Bör vi kräva att översta raden görs om?
Det ser ut som den översta kakelplattan är smalare än de bredvid. Stämmer det? Ser nu att kakelplattorna inte är lika breda, har bara tittat på översta raden, gör om och gör rätt. Byt ut kakelplattorna så att de är lika breda. Sen är det snyggt med en kakellist alt. en snygg fog.
 
Redigerat:
Ja, det stämmer - det är flera som är lite smalare. Har dock fått återkoppling och precis som ni säger så ska han sätta dit en mjukfog för att inte kaklet ska gå sönder när skåpen rör på sig. En kakellist ska han också sätta dit - vi ska bara bestämma oss för en.
 
Fogen är ljusgrå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.