galento
Hej,är det någon här som fördjupat sej i hur mkt uppgifter som Blocket
sparar om användaren egentligen :thumbdown::thumbdown:?

https://www.blocket.se/personuppgiftspolicy.htm

Som många andra har Blocket varit en favorit men det finns ju andra
ställen också.
 
Nej, det har aldrig fallit mig in att skapa ett konto där. Vad skall jag ha det till?

Men finns det så många köp- och säljsajter med samma utbredning här i vårt avlånga land.
 
KnockOnWood skrev:
Nej, det har aldrig fallit mig in att skapa ett konto där. Vad skall jag ha det till?
För att sätta upp bevakningar behöver man ha ett konto.
 
Jag har hört obekräftade uppgifter om att ska man annonsera i framtiden måste man likt det blivigt på tradera att man måste legitimera sig med bankid.
Det tycker jag skulle vara bra om det blev.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
galento
Skapade ett konto på Blocket för jag använder det en del men gillar
inte tanken på att de sparar nån typ av information.

Skulle väl ha kollat detta först :confused:
 
galento skrev:
Skapade ett konto på Blocket för jag använder det en del men gillar
inte tanken på att de sparar nån typ av information.

Skulle väl ha kollat detta först :confused:
Exakt vad för information är du rädd sparas?
Ser väll inga fel i att regga sig på blocket där folk faktiskt gör affärer.
Du reggat dig här på byggahus utan problem?
 
galento
Nä man kanske överreagerar på detta,har läst lite olika om att både
internettrafik och mail kollas.

Blocket har ju i många år varit ett "dagligt beroende".

I alla fall så kan man avregga sej när man är inloggad under inställningar
om man skulle vilja göra det.
 
Det är väl bara att köra två olika webbläsare, om du är orolig?
Tex logga in Blocket på Chrome och allt annat på tex Firefox. Då loggas enbart det som händer på Chrome och eftersom det bara är Blocket du använder där, blir det inte så mycket.
 
Man loggas ju överallt, bara nojjigt att sitta och oroa sig över det. Fick tex ett meddelande på min telefon att jag parkerat bilen på jobbet häromdagen, bra att veta så man inte glömmer att man åkt dit.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Stefan N skrev:
Man loggas ju överallt, bara nojjigt att sitta och oroa sig över det. Fick tex ett meddelande på min telefon att jag parkerat bilen på jobbet häromdagen, bra att veta så man inte glömmer att man åkt dit.
Ja du har nog rätt,bara dumt att fundera på detta.Ja de va ju tur att du fick reda på att du var på jobbet.
 
galento skrev:
Ja du har nog rätt,bara dumt att fundera på detta.Ja de va ju tur att du fick reda på att du var på jobbet.
Måndagar kan ju vara lite svåra :)
 
När jag läste personuppgiftspolicy så insåg jag att de mesta som stod där händer även på andra sidor bara att många sidor inte specar det som blockets text i länken.

Tex vilket operativsystem vi använder, webläsare, ipadress, info som vår dator ger ut gratis kan man väl säga.
Man skrämmer upp folk i media, en del är så rädda att de aldrig knappt vågar använda datorn pga något kan läsas eller sparas av sidan man besöker där man reggat ett konto.

Jag är inte orolig för blocket, i så fall mer för andra sidor som ibland helt saknar tex adress och kontaktinfo.
 
Jag tror att det bästa man kan göra för att känna sig säker,
är att ha rätt lite pengar på sitt transaktionskonto (dvs det konto man betalar via nätet från).

Efter löneutbetalning, flytta pengarna till ett annat konto.
Allt mer än t.ex. 5000 kr för dagligt bruk.
Konton kan man ju ha "anonymt" hur många som helst hos sin bank.
Och pytsa tillbaka lite lagom när det behövs till transaktionskontot.

Då kan man ju i alla fall inte bli rånad inpå bara skinnet,
om någon illvillig nätkontakt försöker sno allt man har.

Sedan om folk vet vilket skonummer eller födelsedag man har: So what?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
galento
Hej,vi har sen många år tillbaka ett speciellt konto och bankkort som vi
använder vid nästan all internet handel,och flyttar över den aktuella köpesumman
till detta konto strax före man avslutar affären på internet.

Har fungerat mkt bra,detta bankkort är även kopplat till Paypal som funkat bra.

Köpte t.ex lite saker av en privatperson i USA några veckor sen och vi använde
Paypal för penning transaktionen till honom.Och detta var mkt enklare än att sköta
detta via banken med IBAN nr.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.