4 297 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Blåsor våtrumsmatta
Hejsan, jag är ny på forumet och tänkte se om det går att få lite tips om ett problem jag har.
Våtrumsmattan i vårat badrum har blåsor! Några stycken av olika storlekDen har alltså släppt från underlaget. Hur kan man göra för att få den att fästa igen? Jag har hört att man kan tillföra värme så limet greppar igen, kan det fungera? Eller finns det andra alternativ?
Våtrumsmattan i vårat badrum har blåsor! Några stycken av olika storlekDen har alltså släppt från underlaget. Hur kan man göra för att få den att fästa igen? Jag har hört att man kan tillföra värme så limet greppar igen, kan det fungera? Eller finns det andra alternativ?
Du kan prova med hårfönen, värm och stryck med rulle eller handduk lindad runt en bit regel.
Har du tur är det bara limmet som släppt. Du kan behövs värma en hel del med hårfönen.
Om du använder varmluftpistol måste du vara mkt försiktig, den är för varm och smälter ytan på mattan.
Har du otur så är det en fuktskada som gjort att limmet släppt och svällt.
Är blåsan uppsvälld eller slapp? I närheten av en golvbrunn?
Har du tur är det bara limmet som släppt. Du kan behövs värma en hel del med hårfönen.
Om du använder varmluftpistol måste du vara mkt försiktig, den är för varm och smälter ytan på mattan.
Har du otur så är det en fuktskada som gjort att limmet släppt och svällt.
Är blåsan uppsvälld eller slapp? I närheten av en golvbrunn?
Hejsan, tack för tipset, jag ska prova hårfönen. Blåsorna är uppsvällda och fastnar en stund om jag trycker till dom men sen efter ett tag så släpper dom och reser på sig igen. Jag kan tillägga att det varit så här dom senaste 12 åren, vi köpte huset då. Verkar inte vara någon fuktskada eftersom inget förändrats under den tiden. Skulle kunna vara en gammal fuktskada iofs men det vet jag inget om.
Är badrummet gammalt? Låter som det bara är luft som är instängt då.
Du kan mot en relativt liten kostnad som är ROT giltig få en mattläggare att snitta i bubblan, spruta in lite lim och svetsa om mattan med sina verktyg. Det är fortfarande ett godkännt ytskikt i badrummet, men utan bubblorna.
Du kan mot en relativt liten kostnad som är ROT giltig få en mattläggare att snitta i bubblan, spruta in lite lim och svetsa om mattan med sina verktyg. Det är fortfarande ett godkännt ytskikt i badrummet, men utan bubblorna.
Klicka här för att svara