5 230 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Bin bakom tegelfasaden.
Idag noterade jag att vi har fått inneboende...eller i alla fall halvt inneboende eftersom vi har bin som kryper in i en de ventilationskanaler för fasaden som utgörs av att fogen saknas mellan tegelstenar på jämna avstånd.
Jag har inte så bra koll på bin men jag vet att det finns solitärbin och honungsbin. En skillnad mellan dem är att solitärerna inte bygger stora bon medan honungsbina ju gör det.
Det jag undrar nu är om jag behöver vara orolig för huset. Jag ska försöka fota någon av de små gynnarna men det kan bli lite knepigt eftersom de i princip flyger rakt in i springan.
Jag tycker att det skulle vara väldigt tråkigt att behöva avhysa/likvidera dessa hyresgäster, speciellt eftersom de valt att bo ungefär tre meter ifrån vårt äppelträd som gärna får pollineras av dem.
P.s Vi har ingen kategori för skadedjur här på forumet väl? D.s
Jag har inte så bra koll på bin men jag vet att det finns solitärbin och honungsbin. En skillnad mellan dem är att solitärerna inte bygger stora bon medan honungsbina ju gör det.
Det jag undrar nu är om jag behöver vara orolig för huset. Jag ska försöka fota någon av de små gynnarna men det kan bli lite knepigt eftersom de i princip flyger rakt in i springan.
Jag tycker att det skulle vara väldigt tråkigt att behöva avhysa/likvidera dessa hyresgäster, speciellt eftersom de valt att bo ungefär tre meter ifrån vårt äppelträd som gärna får pollineras av dem.
P.s Vi har ingen kategori för skadedjur här på forumet väl? D.s
Små svarta? På sydsidan?
Jag hade det en gång i ett hus. Men de gjorde sina egna hål i fogarna. En som sa sig veta sa att det var jordbin, och dom vill man inte ha där.
Har du inte nät i ventillationshålen? Stålnät man klipper lagom bitar och bara trycker in en bit?
Jag hade det en gång i ett hus. Men de gjorde sina egna hål i fogarna. En som sa sig veta sa att det var jordbin, och dom vill man inte ha där.
Har du inte nät i ventillationshålen? Stålnät man klipper lagom bitar och bara trycker in en bit?
Redigerat av moderator:
En sån kan det absolut vara! Ska försöka studera dem lite närmare och se ifall jag kan hitta några speciella kännetecken. Om det stämmer att det är murarbi så är det knappast negativt att ha dem där. Enligt wikipediaartikeln är de bra på att pollinera tidiga vårblommor! 
Ja de finns ju i svart också, jag hade kanske förväxlat namnen, det skulle inte vara ovanligt. Nog såna jag hade också.MaxPax skrev:
https://www.byggahus.se/forum/fasad/149492-hjalp-tegelfasad-angripen-av-bin.html
Klicka här för att svara