Byggahus.se
Du får vad du betalar för. Jag köpte en sådan och det fungerade bra att kapa vanlig kakel. Fina snitt, men lätt att det flisade sig i slutet om jag inte tog det väldigt försiktigt. Även problem att ställa in styrskenan och det stänkte mycket vatten, så jag kapade nere i garaget.

Däremot försvann klingan otroligt fort när jag kapade några klinkersplattor. Som vanligt med billiga maskiner så är själva klingan inte av bästa sort, så du bör därför satsa på en dyrare reservklinga eller annan såg.
 
Tack för svar, fick bli att hyra istället, kände att jag inte kunde lita på den där
 
Jag har en sådan men röd och köpt på Bauhaus. Funkar fortfarande bra tycker jag efter två klinkergolv och väggar på en toalett med många kapbitar. Diamantklingan visar inga tecken på utslitning. Styrskenan är den svagaste punkten med små plastvingar på fästskruvarma som går in i en gängad plåtbit som mutter. Det går förstås att byta till bättre skruvar. Jag gick över till två små tvingar när gängorna tog slut i plåtbiten. Urflisningen på slutet elimineras av att förts kapa ett kort snitt från andra hållet och sedan vända plattan och kapa.
 
Jag har Biltemas, den fungerar bra för pengarna (billigare än att hyra). Man får som thomas33 säger vara försiktig på slutet... Med granitkeramik lär klingan slitas fort så skaffa en annan bra klinga som resrev i så fall.

Tänk på att du får betala för slitage på hyrmaskin klingan!
Jag brukar köpa en egen klinga. En gång när jag bara använt min egen klinga ville de ändå ha 500 kr för slitage trots att jag inte använt deras klinga alls så deras mät process för slitage är ju nog inte så säker...
 
Det är bara lite mosaik som ska kapas till, för plattorna på golvet använder jag vinkelkapen med egen diamantklinga

mosaik.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Försökt kapa några provbitar grantitkakel med biltema kakelsåg samt ny biltema diamantklinga. Får fortsatt flisor. Värt testa med typ julas klinga?
Granitkakel med flisor efter kapning med diamantklinga på kakelsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Granitkakel med ojämn kant och flisor efter otillfredsställande kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
oscarwww oscarwww skrev:
Försökt kapa några provbitar grantitkakel med biltema kakelsåg samt ny biltema diamantklinga. Får fortsatt flisor. Värt testa med typ julas klinga?
[bild] [bild]
Jag köpte en Bosch diamantklinga till min Biltemasåg. Det blev bra. Biltemas skiva rena skämtet i jämförelse.
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Får du skarpa snitt med den även i grantitklinker?

Är det denna?
[länk]
Nej, den hette Bosch 2608603596 Diamond Cutting Disc Best for Ceramic Extra-Clean Turbo.

Det blev skarpa snitt. Kostade iofs ungefär lika mycket som sågen, men skillnaden blev som dag och natt.
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.