Några som här använder dessa i sina diskmaskiner ?

Har just köpt en ny Bosch och undrar om man våga använda dessa i den eller man ska använda det man köper i matbutikerna som står diskmaskinsalt på ??

• Säck med 20 kg salttabletter för diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går de i ordentligt? Båda två är avsedda för avhärdningsfilter. Så det borde inte vara några konstigheter. Men saltet på bilden kommer i stora pellets som kanske är besvärliga att få ner i behållaren på diskmaskinen.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
N
L liamab skrev:

Har just köpt en ny Bosch och undrar om man våga använda dessa i den eller man ska använda det man köper i matbutikerna som står diskmaskinsalt på ??
Har du kollat om du behöver salt i maskinen? Behövs bara vid hårt vatten

A Avemo skrev:
Går de i ordentligt? Båda två är avsedda för avhärdningsfilter. Så det borde inte vara några konstigheter. Men saltet på bilden kommer i stora pellets som kanske är besvärliga att få ner i behållaren på diskmaskinen.
Det går få i dem i behållaren

N Nohouse skrev:
Har du kollat om du behöver salt i maskinen? Behövs bara vid hårt vatten
det behövs i staden vi bor i ja. kalkrikt vatten

L liamab skrev:
Det går få i dem i behållaren
Jag spekulerar lite nu. Med stora bitar blir det mindre kontaktyta mot saltet och det löser sig långsammare i vattnet. Om detta är ett problem vet jag inte. Det är väl bara att prova. Men hur mycket går det åt? Jag tycket att det brukar vara någon eller ett par gånger om året man behöver fylla salt i diskmaskinen. Varför inte använda diskmaskinssalt?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Salt är salt...
Vattnet blir mättat.

Till diskmaskinen köper du ett eller två paket vanligt diskmaskinsalt för ett par tior.

Följ bruksanvisningen när du häller i. Överblivet salt kan sparas i skafferiet till nästa gång.
Hos oss brukar ta ett helt år innan det skall fyllas på salt igen.

A Alexn72 skrev:
Salt är salt...
Vattnet blir mättat.
nä salt som salt behöver inte vara rätt i en avhärdare

• Gilla
GK100
  • Laddar…
L liamab skrev:

risken är att feltema gör en recall på dessa som mycket annat från kina och då sitter du där med din tvättade hals

returen returen skrev:
nä salt som salt behöver inte vara rätt i en avhärdare

Skärmdump från NE.se som förklarar att salt är ett annat ord för koksalt eller natriumklorid, med inloggningsprompt.
Skapa konto

Jo salt är salt i vardagligt tal
Dvs natriumklorid. Om man sen köper det i fast form, pressad form eller kristallform spelat ingen roll.
Syftar du på renlighet så är det något annat.
Avhärdaren klarar sig utmärkt på vägsalt, vaccumsalt eller vad det nu är för salt

• Gilla
  • Haha
Grannens Häck och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
ja för fan häll idet du🤣🤣🤣🤣
Säkerhetsdatablad för salttabletter från Biltema, innehåller produktinformation, användningsområden, och säkerhetsåtgärder.
Skapa konto
Säkerhetsdatablad för tö- och vägsalt från Biltema med produkt- och säkerhetsinformation, kontaktuppgifter och första hjälpen-råd.
Skapa konto

• Haha
returen
  • Laddar…
L liamab skrev:

Trodde verkligen också att det skulle funka på vår då flång nya Siemens förra året - men det verkar som nyare maskiner kan detektera större salttabletter otroligt nog… På vår förra Bosch som installerades 2014 så funkade salttabletterna utan anmärkning.

Efter några månader när de stora tabletterna löstes upp (och bevisligen fyllde en funktion även fast lampan inte slocknade) så fyllde jag med det sabla diskmaskinssaltet och mycket riktigt så slocknade saltindikationen efter några dagar.

ClasseClas
Hur mycket pengar sparar man per år med Biltemas salttabletter? Hur länge räcker en 20 kg säck typiskt?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Hur mycket pengar sparar man per år med Biltemas salttabletter? Hur länge räcker en 20 kg säck typiskt?
I mitt fall så har jag en avhärdare för vattnet, så salttabletterna fanns redan hemma och funkade utan anmärkning på den äldre maskinen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.