Byggahus.se
Tja

Jo, det är lite så jag hållit på. Blandat alltså. Men på mina breddgrader är det tyvärr inte bara rajgräs som tar stryk på vintern, det blir mycket vinterskador överlag vilket innebär mycket jobb på våren. Som mest har kanske 25% av mattan dött under vintern pga all is som blir. Därav tanken att skita i om det dör och använda ett lättsått ettårigt gräs.
 
Kör ett gödsel med hög halt kalium som gynnar gräsets fotosyntes och ökar sockerinnehållet i gräset. Det hjälper gräset att övervintra. Fosfor är bra för rotsystemet så det är också bra att köra på hösten. Att tillsätta lite järn på hösten är inte heller fel.
Att gödsla gräset på hösten är minst lika viktigt som på våren och sommaren, men man bör vara sparsam med kväve.
Sen finns det ju, som nämnts ovan, lite olika sorters gräs att välja mellan. Att så 100% raj är inget jag rekommenderar. Däremot är det trevligt att blanda i lite raj på våren för att få gräset att etablera sig snabbt. Vill man däremot ha en gräsmatta som klarar vintern och som tåler att t.ex. barn spelar fotboll på den så är en blandning av rödsvingel, hårdsvingel, ängsgröe och rödven ett bra alternativ.
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
T
Hej

Nu är jag inne på 4 säsongen med Biltema gräsfrö. Gräsmattan är väldigt fin när den har fått tagit sig en bit in på sommaren, absolut bäst på sensommaren/hösten. Men vägen dit är inte lika rolig, fläckvis partier med dött gräs/eller väldigt segstartad gräsmatta, medans vissa partier växer så det knakar. Vilket tydligen är vanligt för rajgräs (90 % i Biltemas) Flera vintrar har tagit hårt på gräsmattan. Antingen har gräset dött eller så kommer det väldigt sent. Vilket leder till att jag får stödså/dressa/lägga fiberduk. Jag har insett att blandingen som Biltema har i sitt gräsfrö inte är optimalt för det nordiska vinterklimatet.

Denna säsong får det vara såhär. Jag kommer ej så in något nytt frö. Men jag antar till nästa vår att det blir likadant efter vintern…

Så jag är inne på Granngården slottspark som många verkar nöjda med. Men om jag nu skall börja använda denna sort istället, då kommer det bli en stegvis process. Där gräset inte tar sig/är dött eller kommer sent där tänkte jag stödså med slottspark. Är det en vettig approach? Eller blir det knas om jag kastar på frön från slottspark där det redan växer biltema gräs?

Kan någon vänligen förklara som har bra koll hur man bäst beter sig, när man vill övergå till annat gräsfrö. Jag tänker alltså inte riva upp hela mattan och så om allt på nytt. Utan det får blir en process på flera säsonger. Det gör mig inget om mattan har omika nyanser av grönt. Hellre det än en säsong med nysådd gräsmatta. Har även förstått att rödsvingel tar lång tid att etablera.

Viktigast för mig är att slippa göra om massa efter vintern. Behöver ingen ”golfgreen”
 
Redigerat:
T
Årets säsong…
 
  • Gräsmatta med skadade delar, torkat och grönt gräs, mark textur, del av trottoar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som du behöver vänta någon vecka. Sen brukar gräset komma av sig självt.
Skulle dock aldrig köpt gräs på biltema.
 
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Tommty
rev bort en gammal vinbärsrabatt förra sommaren och sådde med biltema gräs, vart riktigt fin innan vintern kom, nu ser den ut som din bild. Får se hur den tar sig :)
 
Hitta de sorter eller blandningar med hög andel sorter som är långlivade och så dessa. Du behöver inte fundera över vilket gräs som växer där tidigare. Eventuellt kan du så tunnt med det nya fröt över hela ytan för att jämna ut sorterna och ha tjockare lager där det intr växer. Rajgräs används inom jordbruket som en ettårig gröda på de ställen som har vintrar men det blir grönt snabbt. En funktion i gräsblandningar är att skydda de mer långsamma gräset men då ska inte andelen vara särskilt hög.
 
T
Z z_bumbi skrev:
Hitta de sorter eller blandningar med hög andel sorter som är långlivade och så dessa. Du behöver inte fundera över vilket gräs som växer där tidigare. Eventuellt kan du så tunnt med det nya fröt över hela ytan för att jämna ut sorterna och ha tjockare lager där det intr växer. Rajgräs används inom jordbruket som en ettårig gröda på de ställen som har vintrar men det blir grönt snabbt. En funktion i gräsblandningar är att skydda de mer långsamma gräset men då ska inte andelen vara särskilt hög.
Tack så mycket för svar!

Så om jag förstått dig rätt. Så lite lite tunnare med frö där det redan är gräs, och lite mer frö där det är kalt. Och sedan dressa över jord?
 
Dressjord beror på vad du redan har för jord men det skadar inte. Jag brukar bara så och sen kratta ner fröna där det inte växer, klipper man sen gräsmattan så får man ett lager gräsklipp över resten.
 
T
Z z_bumbi skrev:
Dressjord beror på vad du redan har för jord men det skadar inte. Jag brukar bara så och sen kratta ner fröna där det inte växer, klipper man sen gräsmattan så får man ett lager gräsklipp över resten.
Tack!

Jag tänkte blanda gräsfrö/jord i skottkärra. Men verkar omöjligt att hitta någon som receptet. Hur många kilo gräsfrö kan vara lagom i en skottkärra, 1, 2kg?
 
Spelar det någon roll? De ska ju bara förgro någon dag.
 
T
raveper raveper skrev:
Spelar det någon roll? De ska ju bara förgro någon dag.
Det spelar väl ganska stor roll, om jag blandar för lite i skottkärran. Då blir det ju tunt med gräs. Jag ska inte förgro det i skottkärran. Jag skall blanda det.
 
Blanda då efter hur stor yta det skall spridas på.
 
Jag testade biltemas gräsfrö bara för att. Gräsmattan har inte tagits hand om på flera år innan vi köpte huset så jag ville göra något för att dominera "bort" ogräset mm till nästa säsong. 2023-08-11 Vertikala, rensa, vertikala osv, sedan slängde jag på med biltemas gräsfrö dressade och fiberduk. Vattnade totalt 3 ggr sedan har moder natur. Tanken är att våren 2024 slänga på en gräsfrö blandning utan Raj och dressa.
Efter exakt 7 dygn ser det ut så här.
 
  • Vit duk med småflugor, spännande över gräsmark och jord, naturbakgrund, troligen insektssamling eller studier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ser ut som Biltema är bättre på gräsfrö än mycket annat?🙂
 
  • Haha
@ndreas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.