Satsuki
Lutte skrev:
Jag hade direkt börjat kolla efter någon japsare helst toyota typ en corolla eller nu heter dom ju nå fräsigare.

Där har du nog den bästa affären.
Auris???

Döv blir man i många bilar, de flesta Asiatbilar, Toyota,Mazda, Honda, Hyundai, Kia, mfl, men de sjuka, man lär sig/vänjer sig..

Tycker även att Volvo börjar leva om allt mer..

Har åkt småbilar, gillar dem, men ska man åka fort/längre, skönt med större bil.

Toyota, borde väl igentligen aldrig köpa nåt annat! Sällan några fel, till de plötsligt rasar..

Därav mitt förslag om Honda Accord. Något mer prisvärd än en Toyota Avensis. Toyota har budget (Aygo, Yaris Auris) och lite mer premium (IQ, Avensis, Camry) innan man kliver upp till Lexus.

Blazermannen skrev:
Om du absolut inte vill ha en Volvo igen kan du hoppa över mitt inlägg:) . Annars kan jag tipsa om att kolla efter en D5 (S60/V70/XC70) före årsmodell 2006, med 163 hk och utan partikelfilter. Helt underbar motor som går snålt, jag har snittat 0,53 l/mil under de mer än 30 000 mil jag har kört min, inklusive lite släp- och husvagnsdragning.
Mjo, åkte S60 D5 i två år, dock en 2007 med partikelfilter. Gick snålt den också, dock aldrig under 0.6. Men det jag sparade på bränsle tappade jag i värdeminskning och reparationer... :( Dom tidigare har så jäkla dyr skatt, annars hade det varit något.

---

Tack för alla tipsen! Jag har dock fastnat lite för en modell, VW Polo 1.4TDI, typ en 2008. Någon som vet hur dessa motorer är? Står riktigt bra i pris på blocket, går att hitta dom med ca 15k mil på mätaren för lite över 30 papp. Ska gå väldigt billigt sägs det....

Satsuki
Jag tror Polo numera har en 1,2l, den torde vara snålare :)
Kan vara värt att kolla var bytet skedde och var de ligger i pris?

Redigerat:
Finns inga bullriga bilar, bara bilar med för liten stereo! :)

Edit:
Skämt åsido, kolla hur växlarna ligger. Jag körde några år 16 mil/dag i en bil med korta växlar och man blir helt mörbultad av att ligga på 3500 varv hela vägen.

Redigerat:
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Auris???
Ja precis en sådan var det jag tänkte på!

Sen det där med buller från bilar är det lite så att det är priset som avgör ljudnivån. Högre nypris = tystare bil.

Sen däck gör en himla skillnad, mitt byte från 225/45 17 till 245/35 20 gjorde en jäkla skillnad på ljud. Smala däck med hög profil är det bästa för komforten.

1.4tdi har för mig jag har läst att det var mycket problem med dom motorerna och det där longlife service börjar nog snart göra sig påmint vid 15k mil.

Men lita inte blint på mig utan googla lite

Jag är lite inne på en skoda octavia diesel.
Just nu ligger jag konstant på 1 liter på motorväg det blir en del på 8 mil.

Gäller ej franska bilar, dessa går betydligt tystare än asiaterna, samt trevligare dieslar.

Dieselbilarna brukar ha ganska låga varv i 100kmh..

Polo är inget dålig val..

Andy78 skrev:
Jag är lite inne på en skoda octavia diesel.
Just nu ligger jag konstant på 1 liter på motorväg det blir en del på 8 mil.
Har en Octavia 2015, dock G-tec (gas). Har hittills kört 4500 mil och är sjukt nöjd. Har kört de flesta bilar i jobbet, som hyrbilar (Opel, Volvo, Audi, Honda, Toyota, Kia mfl) men tycker ofta att jag stör mig på något eller sitter obekvämt. Skodan passar dock mig perfekt. Volvo funkar också fint, men kostar ju en del :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.