Fråga säljaren hur snabbt de skeppar ut den, normalt tar Amazons egna lager en 10 dar eller så, detta är en säljare utanför så hen borde skeppa snabbare, fråga.

1000kr i frakt kan låta mycket men jag såg totalpriset för maskinen, denna slår även hårdare än de som såldes i Svea vid mitt tillfälle, sedan kan det finnas andra klipp på Amazon som är bättre/kraftfullare nu.

Är mycket nöjd med maskinen, kan garantera att ALLA i denna prisklass är Kina maskiner, inget fel med det och inget som gått sönder mer än gasreglaget som vibrerade loss, var bara att fästa upp. är en generisk motor som är pålitlig.

• Gilla
Polyene
  • Laddar…
Min skall slå 20 kN, den på Bauhaus slår lika mycket, antagligen samma motor.

Om du ändå önskar köpa från Tyskland så sök på "Rüttelplatte" fick tipset i en gammal tråd här på byggahus men den maskinen var lite tyngre och slog något hårdare, tyvär finns den ej längre på Amazon.

Ok, står o väljer mellan dom två olika Stanley maskinerna från Jula alternativt den från Tyskland. Det skulle ta mellan 4-7 arbetsdagar vilket är ok om jag beställer den i veckan! Och förutsatt att den verkligen kommer då... !

Specarna på dom olika ser ut enligt följande:
1. Stanley SGC 62,5kg 11kN 3.999kr
2. Stanley SGC 81kg 13kN 5.999kr
3. Denqbar 102kg 20kN ca 5.000kr (inkl frakt)

Det jag gillar med Stanley maskinerna är dels att dom är väldigt smidiga. Dom är lättare att flytta på både i garaget och vid arbete. Ett par enstaka ställen jag ska padda är såpass trånga att jag inte kommer kunna vända maskinen utan måste dra ut den.
Sedan är deras bottenplattor smart utformade då dom är rundade runtom. Vilket gör att man slipper ränder i marken både när du kör rakt fram men framförallt vid vändning. Man slipper också få sten och grus som hamnar på bottenplattan.
Ett stort plus är ju också att handla i Sverige så slipper man problem med garantier!

Medans Denqbaren då är tyngre och slår betydligt hårdare, nästan dubbelt så hårt som den minsta Stanley maskinen! Vet bara inte hur svår den blir att styra och dra ut från dom trånga ytorna. Den jag kört innan var bara på 70kg, och det var ju inga problem med den!

Det skiljer inte mycket i pengar så för den sakens skull spelar det ingen större roll.

Jag ska padda en gång för plattsättning på ca 60kvm, underlag för lite murar. Ca 50meter. Samt närmast huset runtom där jag ska sätta en stenrad. Så det är inga jätteytor vi snackar om!

Hjälp mig välja! :D

När det gäller garanti så är det kanske smidigast att kunna åka till närmsta Jula och lämna in den, det är ju inget som man skickar i ett kuvert till Tyskland direkt.

När det gäller reservdelar så skulle jag dock tro att tyskarna är bättre att ha att göra med än Jula...

Men jag tycker så klart att du ska skaffa Denqbaren, då det är den jag tycker verkar mest intressant för mig själv, men mer input är ju alltid välkommet! ☺️

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
När det gäller reservdelar verkar det finnas till både Stanley och Denqbar på respektive hemsidor. Så det bör inte vara några problem...
Denqbaren får man ju bara inse att den får man laga själv om den går sönder, och beställa reservdelar från Tyskland.

Jaja, det blev att jag beställde en Denqbar till slut. Beställde idag, så får vi se när den kommer fram...

Pratade med dom på Jula föresten, och det verkar som att den större paddan där också kommer med ett Jula kund erbjudande runt den 20’e Juni så ni vet. Men hur mycket visste han inte. Skulle väl gissa att dom säljer den för 4.999kr ist för 5.999kr dock.

Men jag kom fram till att Denqbar’en trots allt verkade mer prisvärd. Den packar trots allt nästan dubbelt så hårt som Stanley maskinen och folk verkar ju mena att man inte ska ha något mindre än 100kg. Så den blir väl kanske lättare att sälja när jag är klar med den... om den håller så länge!? :crysmile:

Kul att höra!

Följ gärna upp i tråden om hur den funkar när du fått känna lite på den!

Det ska jag göra! Den skickas idag, enligt mailet skall den vara hos mig inom 4-5 arbetsdagar. Så senast Ons-Tor nästa vecka borde jag ha den hemma isf. (y)

Och idag kom den! Kan dock poängtera att jag fick alternativ för leverans redan i fredags, hade kunnat hämta upp den själv då. Men valde ist hemleverans idag måndag. Så från att jag beställde sent på tisdag kväll, så fanns den alltså att hämta redan på fredag. Snabbt jobbat!!

Nu återstår ju bara att se om den funkar också, så långt har jag inte kommit ännu! Men allt Ser ok ut iaf. Får handla lite olja och fylla upp den och prova i veckan. Spännande! :)

• Gilla
Polyene
  • Laddar…
Det känns ofta som att det till och med går fortare att få hem saker från Tyskland än från Sverige!

Min startar på direkten, fullgas och full chocke, lycka till.

Bästa svar;):p

Ok, idag testade jag paddan lite lätt. Inte mycket alls, inte tillräckligt för en egentlig värdering. Men kan väl säga såhär, den startade på absolut första försöket och gjorde även så alla ggr efter det. Så lättstartad var den definitivt! Det jag skulle göra nu var att padda över en mindre stensättning vid sidan om garaget, därför fick den gummimattan som var monterad undertill sitta kvar som skydd. (Eller brukar ni köra utan detta och rikligt med stenmjöl på plattorna!?). Det första som slog mig var att den knappt gick framåt, inte ens vid fullgas. Men förstod också senare att det var transportsträckan på makadam i kombination med gummimattan under som gjorde att den hade svårt att förflytta sig. Väl framme på stenläggning tog den sig framåt lättare. När jag var klar tog jag av gummimattan och körde på makadamen och då funkade det som det skulle! Tre saker som jag dock noterade,
1. Gasreglaget. Det stannade inte i sitt maxläge utan jag fick hålla kvar den där. Annars trillade den tillbaka en del, garanterat en justeringsfråga dock. Så tar för givet att detta går att lösa.
2. Var rätt tyst vid tomgång, men skallrade en hel del när jag körde max! Något metalliskt som vibrerar och låter. Skulle kunna vara stödhjulens upphängning, för den såg inte helt sofistikerad ut. Får kika på detta! Banvaktarn, har du en bild på hur din uppfästning ser ut?
3. Det som var mest ”oroväckande” dock. Det var att när jag körde, så började den imellanåt studsa och hoppa. Omän i bara några få sekunder. Som att det typ kom i otakt eller nått, när den väl körde och vibrerade kändes det helt ok. Men då den titt som tätt fick för sig att börja hoppa så kändes det sådär. Kan det vara remmarna som slirar? Att den inte driver jämnt? För jag spände nämligen dessa innan då det i manualen stog att spelet skulle vara ca 10-15mm och det var betydligt mer än så.
Ska nog testa att släppa dom lite och se om det gör någon skillnad!

Som sagt kört väldigt lite och detta är ingen slutgiltig bedömning. Ska mecka lite och se om jag kan få iordning på ovannämnda ”problem”. :)

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Det jag skulle göra nu var att padda över en mindre stensättning vid sidan om garaget, därför fick den gummimattan som var monterad undertill sitta kvar som skydd.(Eller brukar ni köra utan detta och rikligt med stenmjöl på plattorna!?). Det första som slog mig var att den knappt gick framåt, inte ens vid fullgas. Men förstod också senare att det var transportsträckan på makadam i kombination med gummimattan under som gjorde att den hade svårt att förflytta sig. Väl framme på stenläggning tog den sig framåt lättare. När jag var klar tog jag av gummimattan och körde på makadamen och då funkade det som det skulle! Tre saker som jag dock noterade,
1. Gasreglaget. Det stannade inte i sitt maxläge utan jag fick hålla kvar den där. Annars trillade den tillbaka en del, garanterat en justeringsfråga dock. Så tar för givet att detta går att lösa.
2. Var rätt tyst vid tomgång, men skallrade en hel del när jag körde max! Något metalliskt som vibrerar och låter. Skulle kunna vara stödhjulens upphängning, för den såg inte helt sofistikerad ut. Får kika på detta! Banvaktarn, har du en bild på hur din uppfästning ser ut?
3. Det som var mest ”oroväckande” dock. Det var att när jag körde, så började den imellanåt studsa och hoppa. Omän i bara några få sekunder. Som att det typ kom i otakt eller nått, när den väl körde och vibrerade kändes det helt ok. Men då den titt som tätt fick för sig att börja hoppa så kändes det sådär. Kan det vara remmarna som slirar? Att den inte driver jämnt? För jag spände nämligen dessa innan då det i manualen stog att spelet skulle vara ca 10-15mm och det var betydligt mer än så.

Jag har inte gummimattan, men vet att det gick att köpa till när jag köpte min. Kan va så att den levereras med den nu.

Att den hoppar och studsar kan bero på att mate

Som sagt kört väldigt lite och detta är ingen slutgiltig bedömning. Ska mecka lite och se om jag kan få iordning på ovannämnda ”problem”. :)
Jag har inte gummimattan, men vet att det gick att köpa till när jag köpte min. Kan va så att den levereras med den nu.

Har iakttagit en hel del sten läggning och aldrig set att dem kompakterar plattorna efteråt, dock verkar det vara vanligt utom Sverige att lägga plattor på detta vis.

Att den hoppar och studsar beror på att materialet är stumt dvs går ej att kompaktera mer och att det är ett kännetecken att det är färdigpackat.

Min går ej fram mer än på kross, har lerjord, är bara att glömma att packa.

Gasreglaget är som du beskriver mer än att önska, det vandrar tillbaka till låg-gas vid körning.

Mitt stödben trycks i en gummihållare och sitter stumt.

Mitt intryck på produkter i denna och andra prisklasser "billigt men bra" är att du får vad du betalar för, annars hade man väl köpt rundpaddan för 25 000:- personligen är jag mycket nöjd med det lilla jag tycker jag betalat och kan absolut leva med de små brister denna maskin har.

• Gilla
Polyene
  • Laddar…
Visst är det så, jag nedvärderar inte denna produkt. Jag försöker bara beskriva dom ”brister” jag hittat för att andra kanske är nyfiken på denna produkt. Jag är övertygad om att mina ovanstående punkter är sådant som går att lösa, och då kommer det säkerligen vara en bra produkt med tanke på prislappen. 5.000kr inkl frakt för en 100kg padda är ju faktiskt smått fantastiskt.... (y)

Gällande stödhjulen så sitter dom stumt i sitt gummifäste. Det jag syftar på som eventuellt är problemet är dock själva upphängningen, axeln i metall som löper genom två hål som också är i metall med ett ordentligt glapp! Men jag är inte säker på om det är det som låter, det är bara en gissning. Är det inget du märkt av Banvaktarn, att maskinen rasslar mycket vid fullgas?

Att den hoppar och studsar när det är stumt underlag vet jag, det är inte första gången jag använder en padda. Men jag tror inte detta är fallet just här.

Ja det följde med en gummiduk under, vet att inte alla paddar sin stensättning men jag tycker om att göra det. Då vet jag att allt satt sig ordentligt!

Jag återkommer när jag använt den lite mer! :)

Har testat den lite mer nu och är väldigt nöjd med maskinen än sålänge. För att besvara mina egna problem så citerar jag mig själv här:

Var enkelt att lösa, bara dra åt muttern till gasreglaget så den blev lite trögare. På så vis åker den inte tillbaka igen!

Precis som jag misstänkte, det är stödhjulens upphängning som var problemet. Hade varit intressant att höra om din ser likadan ut som min banvaktarn? Största problemet är nog att hålet är för stort och axeln för liten dock!
Tog av stödhjulen och ska svarva nya skruvar.

Glömde ta bild innan jag lossade fästet....
Närbild av del på gul maskin med justerat gasreglage och demonterade stödhjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en maskins stödhjulsaxel med löst fäste och skruvar före justering.
Skapa konto
Närbild på axel och mutter av en maskin med storleksdiskrepans.
Skapa konto

Släppte på remmarna lite och hade inte samma problem. Men om det var det som löste problemet eller om det var mjukare underlag som gjorde att det inte studsa imellanåt vet jag inte!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.