9 390 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Bilia bondfångeri
Sida 1 av 2
Länmade Volvon till Bilia för årlig service. När jag skulle hämta den då säger service killen att ena stötdämparen läcker olja och den andra är dags att byta.
Ok, sa jag, vad tar ni för det?
9000kr per styck, 18000kr för båda!
Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Men det blev det första.
Jobbet inkl material går ut på ca 3000kr då pratar vi om orginal delar.
Hur sätter de sina priser egentligen ?!
Ok, sa jag, vad tar ni för det?
9000kr per styck, 18000kr för båda!
Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Men det blev det första.
Jobbet inkl material går ut på ca 3000kr då pratar vi om orginal delar.
Hur sätter de sina priser egentligen ?!
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Vad är det för årsmodell och modell? Att byta stötdämpare själv är inte så svårt men om man inte har möjligheten så går det ju att åka till en annan, icke märkesverkstad och för ett andra utlåtande och få det gjort billigare.
Alternativt köpa delarna ifrån Tyskland för en tredjedel av priset och sedan åkt till meken runt hörnet och be han göra det emot vad han nu tar i timmen. Antagligen billigast.
Enligt min bror som är reservdelsansvarig i Sverige på ett av världens största bilmärke så är det eftermarknad och service dom tjänar pengar på, inte bilförsäljningen. Det är väl därför märkesverkstäder kostar.
Alternativt köpa delarna ifrån Tyskland för en tredjedel av priset och sedan åkt till meken runt hörnet och be han göra det emot vad han nu tar i timmen. Antagligen billigast.
Enligt min bror som är reservdelsansvarig i Sverige på ett av världens största bilmärke så är det eftermarknad och service dom tjänar pengar på, inte bilförsäljningen. Det är väl därför märkesverkstäder kostar.
Bytte båda stötdämparna fram , övre fjäderbenslagringar båda sidor ,s.k hundben båda sidor
fyrhjulsinställning på mindre bilverkstad för 10k totalt. Bil V70-02.
Bilen hade varit "fullservad" på Helmia i Karlstad senast 300 mil före jag köpte den och
oljan i automat lådan var den värsta sörjan jag sett under alla år jag kört bil med aut.
fyrhjulsinställning på mindre bilverkstad för 10k totalt. Bil V70-02.
Bilen hade varit "fullservad" på Helmia i Karlstad senast 300 mil före jag köpte den och
oljan i automat lådan var den värsta sörjan jag sett under alla år jag kört bil med aut.
Det var inte fullservice det var fulservice.galento skrev:
Bytte båda stötdämparna fram , övre fjäderbenslagringar båda sidor ,s.k hundben båda sidor
fyrhjulsinställning på mindre bilverkstad för 10k totalt. Bil V70-02.
Bilen hade varit "fullservad" på Helmia i Karlstad senast 300 mil före jag köpte den och
oljan i automat lådan var den värsta sörjan jag sett under alla år jag kört bil med aut.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Olja i automatlådor ingår oftast inte i någon fullservice eftersom de oftast enligt tillverkaren inte behöver nån service. Vill man ha oljan bytt i automaten får man nog betala extra och be särskilt om det.galento skrev:
Bytte båda stötdämparna fram , övre fjäderbenslagringar båda sidor ,s.k hundben båda sidor
fyrhjulsinställning på mindre bilverkstad för 10k totalt. Bil V70-02.
Bilen hade varit "fullservad" på Helmia i Karlstad senast 300 mil före jag köpte den och
oljan i automat lådan var den värsta sörjan jag sett under alla år jag kört bil med aut.
Du har en bil med automatsik nivå reglering. Det är alltså inte 'vanliga' stötdämpare och dessa säljs inte av tex mekonomen.L Lars48 skrev:Länmade Volvon till Bilia för årlig service. När jag skulle hämta den då säger service killen att ena stötdämparen läcker olja och den andra är dags att byta.
Ok, sa jag, vad tar ni för det?
9000kr per styck, 18000kr för båda!
Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Men det blev det första.
Jobbet inkl material går ut på ca 3000kr då pratar vi om orginal delar.
Hur sätter de sina priser egentligen ?!
En dålig beggad dämpare ligger på 1500 kr och du vill knappast lägga ner jobbet och göra framhjulinställning med 16 år gammal dämpare. (den dämparen jag hittade för 1500kr var alltså från 2002)
Vilket är sjukt dåligt! Har en xc70 classic med den vanliga automaten och där ska oljan aldrig bytas enligt volvo men tillverkaren säger 6000mil.Stefan N skrev:
Sen så byter volvo oljan i alla polisbilar och taxibilar just för att dom inte ska gå sönder.
Det är precis som long life olja, det ska se billigt ut att äga bilen sen blir man blåst när det rasar.
Och för övrigt ville lokala volvo o ha 4500kr för ett oljebyte av automaten.
Lutte, du kan göra det bytet själv. Finns väl en risk att volvo bara byter det som rinner ut när man tar bort pluggen för det priset. Vill man byta all olja måste man köra motorn och låta automaten suga i sig ny. Har dokumenterat proceduren på ett av volvoforumen.L Lutte skrev:Vilket är sjukt dåligt! Har en xc70 classic med den vanliga automaten och där ska oljan aldrig bytas enligt volvo men tillverkaren säger 6000mil.
Sen så byter volvo oljan i alla polisbilar och taxibilar just för att dom inte ska gå sönder.
Det är precis som long life olja, det ska se billigt ut att äga bilen sen blir man blåst när det rasar.
Och för övrigt ville lokala volvo o ha 4500kr för ett oljebyte av automaten.
Det man kan göra på bilar med nivåreglering är att köpa vanliga dämpare + en konverteringssats. Man tappar förstås nivåregleringen men priset blir lite rimligare...... finns på vparts etc.R ribbones skrev:Du har en bil med automatsik nivå reglering. Det är alltså inte 'vanliga' stötdämpare och dessa säljs inte av tex mekonomen.
En dålig beggad dämpare ligger på 1500 kr och du vill knappast lägga ner jobbet och göra framhjulinställning med 16 år gammal dämpare. (den dämparen jag hittade för 1500kr var alltså från 2002)
Det var en komplett spolning av lådan så inget fjaskande med att byta en skvätt.MathiasS skrev:
Har du möjlighet att pm'a proceduren så kanske man gör det själv.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Är inte oljan märkbart skitig så är det enklare att byta oljan oftare och bara ta det som dräneras ur pluggen. De jag servar regelbundet brukar jag ta det varannat år, det är lagom, då får man ut ungefär 4liter och det räcker bra för att hålla oljan normalt ren. Då slipper man otrevliga överraskningar om man sköljer lådan på de som gått med extremt skitig olja. Det har hänt att skit fastnat också vid sköljningen och ställt till både det ena och det andra.L Lutte skrev:
Stefan, du får skilja på att skölja och spola. Min förståelse är att man kan få problem om man (högtrycks)spolar ur lådan med maskin avsedd för detta. Det går snabbt men risken är att avlagringar lossnar och hamnar på fel ställe. Det jag pratar om, som jag gissar är det sätt som de flesta använder sig av privat, är att man låter motorn/växellådan själv pumpa ur olja. Då lossnar inget skräp som inte ändå skulle lossna. I vissa fall pratar man också om risken att ny/annan olja löser skräp bättre än den man redan har, men här byter man ju till likadan olja så låg risk för det.
