Och hade du haft bruttolöneavdrag på hela leasingbelopet + arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet skulle du hamnat på en netto kostnad på säkert över 7000kr vilken "förmån"G GustH skrev:Ja, i egen firma kan det ju vara värt att göra en större kalkyl då totalkostnaden är hög för bil. Även om man har möjlighet att välja mellan högre lön eller förmånsbil kan man ju behöva räkna lite mer noggrannt.
Att ha bil med bruttolöneavdrag via företaget tror jag inte på ett dugg, då är det billigare med privat om man gör en större kalkyl och räknar med minskade pensionsavsättningar etc.
Men som i mitt fall, jobbar på ett större företag med bilpolicy som ger möjlighet till "ren förmånsbil" (utan bruttolöneavdrag) om man kör tillräckligt mycket i tjänsten, utan möjligheter till någon annan typ av deal, så är ju förmånsbilen ett mycket billigt alternativ. Jag har beställt en Skoda Enyaq, förmånsvärde ca 5500 kr/mån (dvs nettokostnad för mig ca 2750). Alternativet att privatleasa motsvarande skulle gå på nånstans runt 6500-8000 men hade sannolikt inte varit möjligt med tanke på att jag rullar runt 5000 mil om året totalt.
Kan ju bli rätt komplicerat om man ska se exakt, enklast brukar vara att ringa löneavdelningen eller motsvarande avdelning som gör lönerna och be dom köra ut en skugglön/testlön med valfri bilförmån inmatad så ser man på kronan vad skillnaden netto blir.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Ja, förmånsbil är nog sällan förmånligt längre om alla kostnader är uppe på bordet. Det finns iofs. vissa specialregler just för elbilar som gör att det kan finnas en liten uppsida, men givet de relativt höga kalkylräntorna leasingbolagen jobbar med tror jag att man tjänar på att äga privat ändå.G Greger_08 skrev:
Men är alternativet ändå leasing så finns som sagt en liten uppsida i att ta det via företaget pga. att vissa subventioner/skatterabatter bara delas ut för förmånsbilar.
Om du har ITP1 och bruttolöneavdrag så blir det ganska mycket pengar som du går miste om i tjänstepension. Över 7,5 inkomstbasbelopp sätts 30% in till tjänstepension. Vilket i ditt exempel med bruttolöneavdrag 5000 motsvarar 5000x30%=1500 kr/månad som du går miste om till tjänstepension.Maner skrev:
Har tittat närmare på policyn nu och för min del blir det står det bara förmånsbeskattning enligt Skatteverkets regler. Resten täcker bolaget. Nej att pröjsa 7000 kr netto känns inte direkt som någon förmånG Greger_08 skrev:
Precis så blir det tyvärr...Eddie76 skrev:
Vad jag sett så här långt verkar den huvudsakliga uppsidan vara körsträckan. Normalt verkar det vara 3000 mil per år för företagsleasing men enbart hälften för motsvarande bil vid privatleasing, Övermil verkar dessutom sjukt dyrt.Nötegårdsgubben skrev:
Du säger emot dig själv när du å ena sidan pratar om ett bruttolöneavdrag och å andra sidan säger att du bara skall betala förmånsskatten och att arbetsgivaren står för resten.Maner skrev:
Får du en förmån "ovanpå" din befintliga lön får du mindre i plånboken pga förmånsskatten, men bruttolönen är i så fall oförändrad och tjänstepension m.m. påverkas inte.
Om du har ett bruttolöneavdrag som motsvarar förmånsvärdet så kommer ju först din bruttolön sänkas med 5.000 och sen kommer förmånen läggas till på din lön. Jag förstår inte riktigt exakt hur de räknar, men jag tror det är som hur våra personalbilar var förut, då var bruttolöneavdraget ungefär samma som förmånsvärdet och då betalar du ju samma skatt men får i detta fall 5000 mindre i bruttolön, samma skatt. Så bilen kostar väl då i runda slängar 5000 "netto" - jag har för mig att det för ett par år sen just kostade nettokostnad som förmånsvärdet på bilar som inte hade miljöpremier och liknande. Jag har inte koll på sociala avgifter mm dras, vårt företag justerade så man inte förlorade tjänstepension har jag för mig. Då var det en pensionsfälla för de med låga löner. De med låga löner missgynnades av det tidigare upplägget även pga marginalskatt mm. Man kompenserade bara tjänstepension, inte statlig skatt, men har man nått "taket" på statlig skatt så spelar det ingen roll om man har minst bilens förmånsvärde över "gränsen". I ditt fall 90 papp per månad så är du ju way over alla gränser.
När jag kollade vad bil kostade senast så var förmånsvärdet HÖGRE än leasingkostnaden, vilket innebär att de med lägre lön fick en lägre nettokostnad, eftersom bruttolöneavdraget var LÄGRE än förmånsvärdet. Med osäkerheterna på bonussystemet och långa leveranstider som knuffar bilen utanför zonen när förmånsvärde och bonus är kända så blev det så stor osäkerhet i kostnaden så jag valde att köpa en privat bil denna gång. Så tänk på att många bilar har leveranstid > 1 år. Har du tur kan få få ta över någon annans avbeställda eller återlämnade bil. Eller välja ett riktigt oattraktiv modell som det inte är leveranstid på. Kanske en rysk lada eller något liknande.
Om företaget betalar bränsle, tvätt, hjulbyte, står för alla skador etc så är det troligen fortfarande en bra deal med dagens system. Kör man mycket kan nog även en bil där detta dras brutto löna sig om bara "kostnaden" för bilen är stor nog. Kör man väldigt lite tror jag i dagens läge en förmånsbil bara lönar sig om tjänsten man har får samma lön med och utan bil. Men sannolikt är detta en förhandlingsfråga, men i vissa fall är det väl ett "paket" som vissa får där man inte kan förhandla om paketet.
Jag har förstått att de som kör mycket i tjänsten riskerar att förlora på förmånsbil utan bränsleförmån, då tjänstekörning ger så låg ersättning att den inte räcker till att köpa bränslet, så det lär vara viktigt att se till att få inkl bränsle om man kör mycket. Eller ta en ren tjänstebil som inte får nyttjas privat.
När jag kollade vad bil kostade senast så var förmånsvärdet HÖGRE än leasingkostnaden, vilket innebär att de med lägre lön fick en lägre nettokostnad, eftersom bruttolöneavdraget var LÄGRE än förmånsvärdet. Med osäkerheterna på bonussystemet och långa leveranstider som knuffar bilen utanför zonen när förmånsvärde och bonus är kända så blev det så stor osäkerhet i kostnaden så jag valde att köpa en privat bil denna gång. Så tänk på att många bilar har leveranstid > 1 år. Har du tur kan få få ta över någon annans avbeställda eller återlämnade bil. Eller välja ett riktigt oattraktiv modell som det inte är leveranstid på. Kanske en rysk lada eller något liknande.
Om företaget betalar bränsle, tvätt, hjulbyte, står för alla skador etc så är det troligen fortfarande en bra deal med dagens system. Kör man mycket kan nog även en bil där detta dras brutto löna sig om bara "kostnaden" för bilen är stor nog. Kör man väldigt lite tror jag i dagens läge en förmånsbil bara lönar sig om tjänsten man har får samma lön med och utan bil. Men sannolikt är detta en förhandlingsfråga, men i vissa fall är det väl ett "paket" som vissa får där man inte kan förhandla om paketet.
Jag har förstått att de som kör mycket i tjänsten riskerar att förlora på förmånsbil utan bränsleförmån, då tjänstekörning ger så låg ersättning att den inte räcker till att köpa bränslet, så det lär vara viktigt att se till att få inkl bränsle om man kör mycket. Eller ta en ren tjänstebil som inte får nyttjas privat.
Redigerat:
Ja det blev tyvärr så då jag först hade läst fel policy. Blev rörigt. Vi har en med bruttolöneavdrag som gäller för vissa positioner och en annan där man enbart betalar förmånsbeskattningen. Lyckligtvis har jag rätt till den senare.C cpalm skrev:Du säger emot dig själv när du å ena sidan pratar om ett bruttolöneavdrag och å andra sidan säger att du bara skall betala förmånsskatten och att arbetsgivaren står för resten.
Får du en förmån "ovanpå" din befintliga lön får du mindre i plånboken pga förmånsskatten, men bruttolönen är i så fall oförändrad och tjänstepension m.m. påverkas inte.
Glömt den här tråden. Kan ju återkoppla med vad kostnaden faktiskt blev för min del, möjligen hjälper det någon. En Polestar 2, dual motor med samtliga paket samt drag och vinterdäck kostar mig 3735 kr netto i månaden (fri körsträcka). Service, försäkring m.m. står bolaget för. Gjorde bara en snabb koll precis men att leasa motsvarande bil privat (enbart1500 mil per/år) verkar gå på över 10 000 i månaden.
Grym bil, men man ska nog helst inte vara mycket längre/större än mig (180 cm). För den är rätt trång i kupén.
Grym bil, men man ska nog helst inte vara mycket längre/större än mig (180 cm). För den är rätt trång i kupén.
Klicka här för att svara