Hej!

Har möjlighet att plocka ut en förmånsbil men blir inte klok på hur man räknar fram den faktiska nettokostnaden för mig och behöver därför er hjälp (y) Om jag förstår det hela rätt (vilket jag säkert inte gör...) blir kalkylen enligt nedan;

Bruttolön: 87 380
Förmånsvärde: 5 000 (bara ett exempel)
Skatteavdrag: 87 380 + 5 000 * 0.41 = 37 876
Nettolön: 87 380 - 37 876 = 49 504

Vilket skulle betyda min nettolön med bil bara blir 2 051 kronor lägre? Kan det verkligen stämma, det låter för bra för att vara sant och då är det ju oftast så också :crysmile:

Bra lön. :cool:

• Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
A
Förmånsvärdet läggs på bruttolönen, sen är det bara kolla i rätt skattetabell för att se hur mycket skatt din arbetsgivare kommer dra av

• Gilla
Torpolle
  • Laddar…
Din arbetsgivare betalar löneskatt på 87 380 + 5 000.
Du betalar väl statlig inkomstskatt 20% på dom 5000 också.

Det beror på vad din arbetsgivare erbjuder, brutto- eller nettolöneavdrag?

C
5 000 * kommunal skattesats + 20 % statlig inkomstskatt om man ligger över skiktgränsen.

Dvs. TS skattefaktor på 41% blir lite högre i och med förmånen.

Det kan tyckas vara för bra för att vara sant, men sen skall själva bilen betalas också. Antingen av arbetsgivaren eller den anställde via ett löneavdrag, beroende på vad man har för "deal".

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J john.h skrev:
Bra lön. :cool:
Är rätt nöjd, men man förväntas arbeta bra mycket mer än 40 timmar i veckan även om det är arbetstiden i anställningsavtalet :rolleyes:

• Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Det beror på vad din arbetsgivare erbjuder, brutto- eller nettolöneavdrag?
Bruttoavdrag är det som gäller i mitt fall.

C cpalm skrev:
5 000 * kommunal skattesats + 20 % statlig inkomstskatt om man ligger över skiktgränsen.

Dvs. TS skattefaktor på 41% blir lite högre i och med förmånen.

Det kan tyckas vara för bra för att vara sant, men sen skall själva bilen betalas också. Antingen av arbetsgivaren eller den anställde via ett löneavdrag, beroende på vad man har för "deal".
Företaget står för kostnaden utöver förmånsvärdet enligt tabell från Skatteverket. Men blir fortsatt inte klok på beräkningen. Lägger man till 5 000 på bruttolönen blir skatten enligt tabell hos Skatteverket 42% istället för 41%. Så innebär det att min nettolön sänks med 2 100?

H Holmspel skrev:
Kan även drabba pensionen. läs här:
[länk]

Sen är det väl bara en fråga om vad man själv vill. Vill man ha ett bilägande som man behöver bry sig absolut noll i förutom att tanka/ladda så är det ju smidigt.
Bra poäng och något att ta med sig. Beroende på hur mycket jag tappar netto kan det nog ändå vara en hygglig affär. Puttrar fortfarande runt i en bränsletörstig Volvo från 2005 så tanken är att isf ta en elbil. Då jag har ca 10 mil ToR till jobbet blir det ju en viss besparing att köra på el tänker jag. Blir ju en hel del kostnader i service och rekreationer på Volvon dessutom.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Läser ofta också att tjänstebil påverkan pension negativt. Men detta gäller väl bara om man har ett bruttolöneavdrag för bilkostnaderna? Har man en ren förmånsbil, där den enda kostnaden som läggs på mig som anställd är förmånsvärdet, påverkas väl inte någon pensionsavsättning negativt?

Maner Maner skrev:
Företaget står för kostnaden utöver förmånsvärdet enligt tabell från Skatteverket. Men blir fortsatt inte klok på beräkningen. Lägger man till 5 000 på bruttolönen blir skatten enligt tabell hos Skatteverket 42% istället för 41%. Så innebär det att min nettolön sänks med 2 100?
Beräkningen beror på var man bor men bor du i Stockholm och är med i svenska kyrkan så får jag det lite snabbt i huvudet till typ 2400:- på din nettolön.

C
Maner Maner skrev:
Men blir fortsatt inte klok på beräkningen. Lägger man till 5 000 på bruttolönen blir skatten enligt tabell hos Skatteverket 42% istället för 41%.
Exakt, det är just det man måste vara uppmärksam på. Eftersom du får högre lön blir skatten i procent högre pga den progressiva effekten av den statliga inkomstskatten.

Skatt innan förmån: 87 380 * 41% = 35 825,80
Skatt efter förmån: (87 380 + 5 000) * 42% = 38 799,60
Mellanskillnad: 38 799,60 - 35 825,80 = 2 973,80

Du får alltså betala 2 973,80 kr skatt på dina 5 000, eller 59% om man så vill. Den s.k. marginalskatten.
Men kul att det är nån som tycker att det är för bra för att vara sant. :rofl:

Sen anger skattetabellen hur mycket preliminärskatt som arbetsgivaren skall dra. Vilket inte motsvarar det faktiska utfallet på kronan, om man nu skulle vilja veta exakt vad det blir i slutänden.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
G
G GustH skrev:
Läser ofta också att tjänstebil påverkan pension negativt. Men detta gäller väl bara om man har ett bruttolöneavdrag för bilkostnaderna? Har man en ren förmånsbil, där den enda kostnaden som läggs på mig som anställd är förmånsvärdet, påverkas väl inte någon pensionsavsättning negativt?
Korrekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.