Byggahus.se
undine
Hej!

Jag behöver få målat om träfasaden på husets kortsidor till sommaren och har lagt upp förfrågan på diverse sajter som offerta och brabyggare. Jag har också själv ringt upp hantverkare och hört.

Jag har nu haft besök av ett par hantverkare och fått offerter. Jag tycker inte magkänslan känns särskilt bra på någon av dem, vilket gör mig tokig. Jag är kanske överdrivet petig? Jag tänkte därför berätta om två företag jag varit kontakt med hittills och beskriva kort varför jag inte gillade dem och höra om ni delar min åsikt.

Hantverkare 1
I telefon svarar de bara "Hallå" när man ringer. Ingen presentation eller något, jag visste först inte var jag kommit. När de kom (i en vanlig bil, ingen företagsbil) och skulle kika på huset hälsade de inte, presenterade sig inte. När jag öppnade dörren och sa "Hej!" sa de bara "Är det här det ska målas om". En ung tjej och en kille. Tjejen såg ut som om hon skulle på fest, hårt sminkad, tuggade tuggummi och stank parfym. Killen hade mjukisbyxor på sig och såg ut som han kom direkt från tv-soffan. Killen pratade inte svenska så när de snackade med varandra, pratade de på sitt språk. Jag hade ju ingen aning om vad de pratade om. Hon kunde ju förklarat att han inte förstår svenska så hade jag haft överseende men när de bara börjar prata på sitt språk känns det nonchalant. Så frågade tjejen hur många gånger de ska måla, dvs. hur många strykningar de skulle göra. Jag blev helt förvånad, varför frågar de mig?! Jag är ingen målare! Jag svarade det och de sa bara "priset blir annorlunda om det ska målas en eller två gånger". No shitting me. Jag höll fast vid att jag kan omöjligt svara på det, då jag inte är utbildad målare. De får måla så mycket som behövs. När de sedan gick tog tjejen i hand och sa hejdå, men killen sa inget, han bara vände sig och gick. Hm.. Jag fick sedan offerten på 12 500 kr. Information om garanti, försäkring, lista med referenser (utan att jag bett om det ens, känns positivt). Men jag är orolig för att jag inte kommer att kunna kommunicera med målarna. Det är ganska väsentligt om man behöver reda ut något på plats när de är hos mig och målar. Och hela deras smått nonchalanta attityd kändes inte kul och jag känner mig inte trygg eller säker med att anlita dem.

Hantverkare 2
Kändes jättekunnig när han var på plats. Vi bestämde att han skulle fixa färgen, vilket jag också skrivit i förfrågan. Allt kändes super och jag hade bestämt mig för honom i mitt huvud. Nu fick jag offerten, 9 500 kr efter ROT. Där skev han att jag själv får fixa färgen. What! Det var ju inte vad vi snackade om. Jag har ju ingen koll på vilken färg man ska ha. Och så skrev han att offerten avser endast en strykning. Jaha? Blir det verkligen bra då? Jag fattar ingenting.. Är det verkligen brukligt att ange antalet strykningar? Man får ju måla tills det blir bra, anser jag. Sedan skrev han ingenting om försäkringar, garantier, referenser, etc.

Jag gillar verkligen inte detta. Sedan känns det som att jag aktivt söker fel hos hantverkarna. Det räcker med att de inte svarat glatt när jag ringt dem, så tycker jag inte de är lämpliga att köra mitt uppdrag. Hur petig ska man vara?

Jag har aldrig haft detta problem tidigare. När jag använt offerta och brabyggare har jag alltid fått svar från i alla fall en bra hantverkare som det klaffat med hela vägen. Som varit vänlig på telefon, varit tydlig och hållt sig vad vi bestämt. Men det verkar vara besvärligt med målare av ngn anledning..

Vad säger ni? Shoot!
 
Redigerat:
Man ska vara j-vligt petig! Det ska kännas helt rätt.

Rent konkret så räcker det inte med en strykning och det blir enklare att hantera en ev. reklamation om de köper färgen - då kan de inte skylla på den.
 
  • Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
Man skall ALLTID måla två gånger. Ingen av dessa "målare" verkar vara riktigt seriösa så leta vidare!
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
Jag hade inte valt någon av dem (i synnerhet inte "hantverkare 1").

När jag har anlitat målare har jag kontaktat "kända" firmor i stan som jag vet har F-skattsedel och hantverkskunnande. Det har fungerat bra!
 
undine
Tack för era tankar!

Jag fick svar från Hantverkare 2, som skrev att jag måste ha missuppfattat, då han alltid erbjuder det billigaste för kunden. Han skrev att han kan skaffa färg men då tillkommer det. Och att jag får avgöra om det behövs en strykning till efter den första lagts, då betalar jag löpande 250 kr efter ROT per timme och man.

Hm.. alltså. Det billigaste? Seriöst! Jag vill ha kvalitet, inte billigaste alternativet! Jag har ju inte kunskapen heller; jag har jättesvårt att se om det behövs två strykningar. Jag målar alltid minst två gånger själv när jag målar något, i synnerhet utomhus! Och jag vill ju knappast betala löpande, det blir ju skitdyrt!! Jag vet inte vad det tar att måla om fasaderna men det lär ju ta säkert 8h för två man, känns det som. Det är 4 000 kr för två man för en dags arbete. Kul..

Detta känns lite lurigt alltså.. rätt kul att de lägger över så mycket på mig. Jag kan ju inte måla, därför jag anlitar ett företag! Annars hade jag kunnat hyra en lift och köpa färg själv och höfta lite kring när det kan tänkas vara klart..

Kan ingen bara säga: "Vi målar detta och detta och så 3 gånger och med denna färgen och ungefär såhär lång tid tar det, deal?". Sluta fråga mig om antalet strykningar, liksom >_<;;
 
Redigerat:
Man får i och för sig oftast bäst kvalitet till lägst pris om man tar det på löpande. Fast pris innebär en risk för oförutsedda händelser som hantverkaren måste kompensera priset (höja) med. Men för att köra på löpande måste man veta att hantverkarna presterar.

Kolla du vad hantverkare 3,4 och 5 säger också :)
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
Ta in en riktig målerifirma för ingen av dom du skriver om i ditt inlägg är seriös. En riktig målerifirma både kan rekommendera lämplig färg och tillhandahåller densamma. Likaså tror jag inte det finns någon seriös målerifirma som skulle föreslå en strykning.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
undine
Hm, jaha, okey. Ja så är det kanske, med fast pris. Jag tycker dock att löpande priser är sjukt obehagliga. Tänk om de maskar liksom.. jag kör alltid fastpris. Så slipper jag den värsta ångesten :D. Men bra poäng hur som helst. Jag ska ha den i åtanke.

Ja, jag har ett lass hantverkare till som ska komma i veckan. Får se vad de säger. Det börjar bli rörigt med alla nu hehe.

Tack alla för era tankar och inputs, bra att få bekräftat att jag inte är för petig trots allt.
 
Personligen så är jag väldigt skeptisk mot de hantverkare som man får kontakt med via de olika offertsidorna som finns. I grund och botten så behöver ju inte en seriös och framgångsrik firma leta efter jobben själva utan potentiella kunder hör av sig till dem istället. Nu finns det säkert en del duktiga hantverkare som håller på att bygga upp en kundbas som söker av offertsidorna men dessa verkar vara i minoritet. Sök efter målare på eniro och ring upp de som verkar vara lite seriösare så får du kanske lite bättre svar.
 
  • Gilla
Twigs och 2 till
  • Laddar…
Du skall vara petig för att det är du som är kunden.

Tyvärr är det så i vissa områden att det är svart att få tag på seriösa hantverkare. I Stockholmsområdet där jag bor är det ganska "överhettat" och om man frågar en hantverkare som man vet är bra är ofta denne fullbokad i kanske ett år framöver. Har själv gjort några offertförfrågningar men inte ens fått någon offert. Svaret jag fått då är att de inte är intresserade av jobbet för att de redan har för mycket. Ibland kanske man inte vill eller kan vänta med ett jobb och måste då välja en som kanske inte känns helt hundra.

Har själv försökt använda de där offerttjänsterna på nätet men fick inget seriöst svar. Den enda gången som jag har anlitat via offerttjänst var när jag sökte städfirma för en flyttstädning. Resultatet blev dåligt och de fick komma tillbaka och göra om en del.

I villaområdet där jag bor är det mest hantverkare från utlandet som jobbar. Säger inte att alla dem är dåliga på något vis men det är en indikation om att det finns så mycket jobb här att de lokala firmorna inte räcker till.

En målarfirma som inte själva kan tala om hur många strykningar det behövs på din fasad är som sagt inte seriöst. Självklart skall de kunna ordna med färg i rätt kulör och med bra kvalité.

Kanske kan du fråga dina grannar eller bekanta om de kan rekommendera någon bra firma för ditt jobb?
 
Håller med övriga skribenter att du ska vara petig.

Du är i den kunskapsnivån, som du själv skriver (=0), att du tjänar på att sätta dig in i vad som verkligen behövs annars blir du blåst.
Det har vi sett på många trådar här på forat, tyvärr. :(

Skriftligt avtal om arbetets omfattning och när det senast skall vara färdigt och vilket vite som gäller om det inte är färdigt i tid.
Tänk också på när det gäller målare, så kan dom kladda ner och förstöra mer i omgivningen (trädgårdsplattor,takrännor mm). Vad gäller då?

Kontakta olika färgbutiker, kolla vad dom rekommenderar både antal strykningar och färgkvalité och viktigast vilket underarbete som dom rekommenderar. OBS besök mer än 1 butik !!!

När du bildat dig en egen uppfattning om färg, underarbete och antal stryk som behövs kan du börja diskutera med målerifirmor. Dom märker snabbt om du har noll i kunskap eller är väl insatt.

Risken att bli blåst finns ju ändå men minskar. Det är ändå helt rätt att också lita på magkänslan inte bara på en billig offert.
 
Jag brukar ha ett annat tillvägagångssätt vid denna typ av jobb...

Tipset i detta fall är att lokalisera en bra lokal färghandel knuten till Alcro/Beckers/Jotun eller liknande (inte ett stort tysk byggvaruhus), som kan ge dig uppgifter om färgen och vad som behövs beroende på ditt hus/fasad, sen ber du dem rekommendera en hantverkare. En seriös färgfirma är mån om att rekommendera bra hantverkare, du får då både bra kvalitet på jobb och material.

Ofta erbjuder färghandlarna/hantverkarn även rabatter i kombination med jobb osv...
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
undine
Men hur vet jag vem som är seriös? Jag kan googla upp hundratals målerifirmor via Eniro men det säger mig ingenting om vem som är bra eller inte. I princip alla firmor jag kollat upp via rejta etc., saknar omdömen.

Jag har ringt av vänner rekommenderade målare men de har inte tid förrän nästa år tidigast. Arbetet måste göras denna sommaren då det redan skjutits ett år. Trädelar har börjat murkna och jag vill inte vänta längre och riskera att få byta ut fler träplankor. Att det skulle vara väntetid på minst 1,5 år kunde jag aldrig tänka mig.
 
Om trädelar börjat murkna låter det som du har ett annant problem att lösa före målningen. Det du ser är ju bara toppen av ett isberg som det så fint heter.....

Har du hittat bra hantverkare för att byta skadade delar för då kanske dom kan rekommendera någon målerifirma.
 
MagicaDeHex skrev:
Men hur vet jag vem som är seriös? Jag kan googla upp hundratals målerifirmor via Eniro men det säger mig ingenting om vem som är bra eller inte. I princip alla firmor jag kollat upp via rejta etc., saknar omdömen.

Jag har ringt av vänner rekommenderade målare men de har inte tid förrän nästa år tidigast. Arbetet måste göras denna sommaren då det redan skjutits ett år. Trädelar har börjat murkna och jag vill inte vänta längre och riskera att få byta ut fler träplankor. Att det skulle vara väntetid på minst 1,5 år kunde jag aldrig tänka mig.
En sak är säkert, nätet (eniro, rejta osv) är inte rätt medium till att hitta en seriös firma.
Möjligtvis via detta forum (om du kan specificera vad du bor), kanske någon känner till en bra lokal färghandel.

Annars är tipset att åka runt till de färgaffärer som finns i din närhet och fråga och dem och se vad de erbjuder. Spana efter stora skyltar med typ Beckers/Alcro/Jotun. Säljer de även utemöbler, trädgårdstomtar, studsmattor, båtar, släpvagnar så vänd på klacken...

Du kan även ringa till färgbolagen ovan (eller kolla ÅF på deras websidor) för att få tips på lokala firmor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.