Byggahus.se

Besvärligt att välja hantverkare - hur petig ska man vara?

1. C
    Medlem · Nivå 11
    Måste börja med att förklara att det på inget sätt är så att jag vill vara otrevlig eller på annat vis vara stygg.
    Men du är en otroligt dåligt påläst kund, du vet inte ens vad du behöver och då skall du avgöra vem eller vad som är bäst. Hur hade du tänkt att det skulle gå till utan att du antingen blir blåst eller får ett dåligt resultat. Det dåliga resultatet beror på flera saker, du tycker färgen verkar för dyr, hur avgör du de,t när du enligt dig själv inget vet. Du pratar om brytkostnad ja det betalas det alltid för om det inte är något jippo i den butiken just då. Brytning av kulör är inget som görs av målare på frihand precis. Du pratar om målning i system är det kanske målning på nytt virke första gången du menar? Annars så är det endast trärent virke som grundmålas och därefter färdigstrykes ofta 2 ggr. Lös färg skall alltid skrapas bort ,väggen skall tvättas och sköljas noggrant innan målningsarbetet börjar och i direkt anslutning men givetvis väl torrt. Sedan är det av största vikt att målare kan komma åt fasaden som skall målas, växter, utemöbler, markiser terrasstak etc,etc är bortplockade. Det är några av förutsättningarna för att du skall få ett pris och arbete utfört på ett bra sätt. Så skaffa dig den teoretiska kunskapen så du vet vad du skall fråga efter. Annars så ring dom allra största målerifirmorna och be om offert oavsett när dom kan utföra det du inte själv kan göra så blir det nog bäst.

2. roland53
    Medlem Nivå 13
    Ja, denna yta behöver väl också målas någon gång men är inte alls så utsatt som gavlarna.

Du ser ju själv hur statusen är nu, men annars skulle jag gissa på att lådorna inte behöver målas mer än var 3:e gång du målar gavlarna.

3. MagicaDeHex
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Haha det hade varit nåt :p

En enkel fråga du kan få klura på: Varför tror du jag skapade tråden från första början? Kan det ha varit för att jag vill lära mig? Eller är det så att man ska hämta kunskap men inte genom att ställa frågor i detta forum?

Gällande brytning av färg och kring huruvida jag vet vad jag vill ha eller ej kanske du skulle läsa igenom en gång till vad jag skrivit, då jag tror du missat en hel del av vad jag varit tydlig med. Det framgår åtskilliga gånger i mina inlägg vad jag vill ha och vad jag anser om brytning av färg. Är det något specifikt som är oklart?

Ohfan, jag som ställt fram en massa växter och monterat fast extra markiser bara för att jag trodde det var så man skulle göra när man målar om. Aj aj, då får jag ta bort allt igen.

Ah då är jag med, tack!

Redigerat 9 apr 2014 16:42
  4. C
    Medlem · Nivå 11
    Tror svaret är att du vet absolut ingenting om hur man handlar upp arbete till ett hus, men du vet exakt vad som är för dyrt, vilket är vad som helst när fakturan kommer.

Så du lycka till med dina försök att få huset målat efter dina önskemål, som du trots allt förklarat att du inget vet något om.
    Tack för mig.

5. MagicaDeHex
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Seriöst, är du en av hantverkarna jag skrivit om eller vad är grejen? :p Var klämmer skon?

Du bemöter inte på något vis vad jag skrev i inlägget utan kör på samma attityd som tidigare med att stämpla mig som att jag kan inte det och inte det (vilket i sig är en trist attityd att skriva "du är.." när man inte ens känner människan!) istället för att faktiskt läsa vad jag skriver och vad jag förklarar. Jag har förklarat åtskillga ggr att jag vet vad jag vill ha. Vad är det med vissa människor och deras ovilja att läsa innantill?

Nu lägger jag inte mer tid på dig utan går vidare i andra diskussioner som ger något.

• Laddar…
  6. Akahigi
    Medlem Nivå 8
    Du kan ju försöka applicera det där tänket på andra tjänster så förstår du säkert själv hur snett det blir. I ditt fall skulle jag då undvika att gå till läkaren eller juristen :) Särskilt inte plastik :D

Jobbigt om man själv måste kunna allt om målning för att kunna köpa den tjänsten. Tycker gott att det är upp till företagaren att sälja in sig själv genom att berätta vad som är viktigt och hur man tänkt. Och kan man inte det så kanske problemet är att man bara lallar på utan att tänka efter. Och inte då egentligen att man har korkade kunder...

7. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Ja men som jag skrev innan om du läste det så använder inte JAG något system alls.
    HUR ska jag då kunna svara på din fråga ???
    Jag anlitar folk att göra målningsarbeten då jag lever efter principen "var och en till sitt" och inte är den där typen som ska göra allting själv här i livet...

Tycker jag förklarade väldigt lättfattligt för det har jag genom årens lopp lärt mig att man får göra här inne... precis som man måste säga samma sak till en lärling tre ggr för att man ska veta att de ska göra det man sagt... ;)

Ledsen det inte hjälpte här. :surprised:

8. O
    Medlem Nivå 12
    Du behöver inte vara ledsen ;)

Men nu är det ju inte så enkelt att tolka ut vad du menar eftersom det enda du skriver är att dina vänner som är målare "säger"....... inte att dom målar till dig utan det verkar vara "man" som målar på alla dina hus.

Vem sen "man" är kan man nog tolka som att det delvis är du själv eftersom du indikerar att du har erfarenhet såsom husägare och t.o.m från en hel del hus och då trodde jag naturligtvis det gällde målning eftersom vi diskuterar det. Men det var tydligen fel....

Men jag blir lite förundrad över att du som brukar vara bra påläst och verkar vara en duktig hantverkare, inte använder något målningssystem på ditt hus.......du menar kanske att ni bara "såsar" på vad ni råkar ha hemma för stunden.
    Många av oss andra, oavsett om vi använder målare, har väl något system som vi följer. Om vi valt system med alkydfärg så kör vi väl vidare med det och har vi valt oljefärg så blir det troligen sådan vid ommålning. Men du som, vad jag nu förstår, har proffsmålare följer inget system på ditt hus men vet ändå att den färg ni använder behöver bara en strykning.

Det enda jag frågade var om du möjligen visste vilken fantastisk färg ni brukar använda för det skulle nog vara intressant för oss andra att överväga till nästa gång vi skall måla eller få målat. Kanske du kan kolla med någon av dina vänner?

Du förstår att färg och färgsystem är nästan som olika köksfabrikat, det finns dom som är bra och dom som bara ser bra ut en kort tid efter man satt upp dom................

;) ;)

(skrivet med mycket glimt i ögat)

9. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Njae... skrev jag inte så här... ? ;) ;)

Jo tack... jag anser mig vara mycket noga och duktig på det jag sysslar med men nu har du blandat ihop ärtor och morötter min vän... men det är ju väldigt väldigt vanligt härinne. ;)

Att vara det man benämner med ordet hantverkare innebär i normala fall inte att man för den sakens skull är proffs på alla kategorier hantverksyrken men jag förstår och köper att du inbillat dig att det är så eftersom du också är ganska aktiv härinne där det figurerar väldigt många allsidiga s.k hantverkare i diverse diskussioner. ;) :p

Av just denna anledning då jag inte är insatt i måleri ställde jag den mycket mycket enkla frågan....

Om jag anlitar folk till att sköta det trä som finns på min fasad så att det inte blir förstört så antar jag att de har full koll på vad de använder för färg/system och jag kan slappna av och lägga min energi på det jag tycker är mer givande (jag är inte anställd och jobbar max 8h/dag och har en massa fritid som merparten härinne) så jag har faktiskt inte ifrågasatt vilken typ av färg det är de målat med.
    ...och som sagt...

Självfallet är det garanterat så att om man målar dubbla strykningar så håller det kanske i fler år men om det målas med en strykning vart 3e år eller dubbla strykningar vart 6e år hos mig känns som det kvittar så länge fasaden håller sig som ny... ;)
    Det kan ju också vara så att det fungerar på detta vis och att anledningen det pratas om dubbla strykningar är ett försäljarknep också eller så ligger det till så att mina vänner jag anlitat för att måla har haft så mycket att göra så de bara haft tid att köra en strykning varje gång det skall målas hos mig då de ansett att detta också räcker p.g.a olika anledningar... ;)

Vad vet jag... jag är INTE målare, men min fasad är nöjd och glad och ser bra ut. ;) :p

(Glimten i ögat måste man ha härinne och det är ömsesidigt...man ska inte ta allt så blodigt allvarligt.)

:)

Redigerat 10 apr 2014 05:26
    • Laddar…
  10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Hähähä, här kan man tydligen bli osams om allt och inget :rolleyes:

Det är väl bara att läsa på färgburken vad det står om underarbete, antalet strykningar m.m.

På nytt trä är det vanligen grundfärg + två färdigstrykningar.
    Ibland finns det till och med specificerat skikttjocklek (fan vad det var svårt att stava till) i mikrometer.

Att man ofta rekommenderar två strykningar även vid renoveringsmålning är för att det ger bättre täckning helt enkelt.
    En strykning kan lämna "omålade" stråk där färgen inte flutit ut ordentligt. En andra strykning täcker dessa blottor.
    Men om man målar om i samma kulör som tidigare har det liten betydelse då missar knappt syns.

Anlita en duktig målare och låt henne/honom avgöra hur jobbet skall utföras!

11. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Hahaha... nej nej nej... vi är inte osams... vi måste bara tjafsa lite :p ...haha

Precis det du skriver som jag syftar till också och skrev ett antal ggr om att det självklart krävs dubbla eller trippla strykningar om man byter kulör eller om det är nytt trä... ;)

12. roland53
    Medlem Nivå 13
    • Laddar…
  13. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Paul och oceanis: Kan inte ni kärleksgnabbas och kramas i en egen tråd istället ;)

Jag är nyfiken på om TS fått in fler offerter sista dagarna?

• Laddar…
  14. V
    Medlem · Nivå 7
    På Målaremästarnas hemsida kan du få lite tips om vad du bör tänka på: http://www.maleri.se/Att-kopa-maleri/. Här kan du också leta fram en målarfirma som är medlem i Målarmästarna.

Det brukar vara ett bra riktmärke att leta efter medlemsorganisationer, de tenderar att vara "självsanerande"; de oseriösa uppfyller inte grundförutsättningarna att få vara medlem eller så blir det ganska snabbt uteslutna.

Och ja, det kostar mer att välja seriösa företag, men som alltid får man vad man betalar för. Om du vill få en uppfattning om vad det kostar med färg av bra kvalitet är det smart att googla och jämföra, 1700-2000 spänn för en 9-10 litershink är vad t ex Demidekk, Nordsjö eller Alcro kostar. Men oavsett vilken färg du väljer krävs det alltid två målningar för att det ska täcka ordentligt och bli en snygg finish.

Hur många timmar det tar beror på hur stort hus du har och hur mycket underarbete som krävs :)

Och ett tips när du tar in offerter: säg att offerten ska vara specificerad och att ALLT ska ingå (etablering, jobb, färg, övrigt material, ställning. grovstädning etc) för att jobbet ska bli fackmässigt utfört. Om dom mot förmodan inte kan det ska dom ange vad som INTE ingår, för att du ska kunna jämföra. Om dom inte kan ge dig en offert du efterfrågar är det bara att gå vidare till nästa.

Och för att svara på din första fråga: Du ska vara jäv...gt petig! Du ska ställa krav och vara petigare än vad du trodde vara möjligt att vara :D

15. MagicaDeHex
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Många tack för ditt utförliga svar!