Byggahus.se
P
Redigerat:
Den ena dosan är föe enkel och dubbel gips den andra för dubbel eller trippel gips. Nej ett spiuttag får INTE plats i en apparatdosa utan det sa vara en spisdosa/kopplingsdosa.
Rätt djup på dosan underlättar betydlig när det gäller att få dosan på "rätt" djup i skivorna.
 
P
Står inte om spisdosan är för enkel eller dubbelgips men då kanske jag lika gärna kan beställa en extra kopplingsdosa om perilex passar i en sådan.
 
Köp 1422040 (spisdosa) så passar den på både enkel och dubbel skiva.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Tack! Lägger den i kundkorgen.
 
Tänk på att Spisdosan kräver 20mm slang och övrig installation utförs normalt med 16mm slang. Gärna av den bättre sorten Tex PM.

Elkos röda dosor är helt klart en av de två bästa dosorna på marknaden. Sjuktskönt med självjusterande dosringar så att apparatens plåtbläck alltid ligger 100% emot. Kan ibland vara lite tjuriga att gå ut om målaren har varit framme med spackel och färg. Men ett par snabba snitt med kniven och lite juckandes i bakkant på ringen så brukar de ge med sig. Stöter nästan bara på detta bekymmer i gjutna väggar där gjutvatten kan vara en orsak.

Skönt med riktigt långa dosskruv dessutom.
 
P
Jo jag tänkte beställa PM slang med fördragen FK och Elkos röda dosor.
Har en rulle 20mm slang och köper 2,5" på 10m rullar till häll&ugn om jag inte ska säkra upp för 16A till eluttagen vid köksbänken för då måste det väl vara 2,5" hela vägen fram till uttaget?
 
Det är bättre att dela upp köksbänksmatningen på två 10 a grupper på var sin fas istället för en stor 16 A matning. En 16 a säkring är inte helt lyckad avsäkring i hop med tunna anslutningskablar typ 0,75 mm2 men fullt tillåten.
 
P
Problemet är att det inte finns tillräckligt med lediga säkringar i gruppcentralen men å andra sidan klarar vi ju nuvarande köket med en 10A till allt förutom spisen så det kanske räcker gott och väl då diskmaskin, kyl&frys samt micro får egna gruppsäkringar.
 
Men mikro gruppen kan dras vidare till ett bänkuttag i värsta fall.
 
P
Jo jag får fundera lite mer på det. Ska rådfråga elektrikern också som ska koppla in allt.
 
Du får sätta dosorna på det djup som krävs för att dom ska "flyta" jäms med "ytmatrealet". Är det mer än en skiva ska du använda dosor för två eller tre skivor alternativt använda dosor med ställbart djup. Det finns lit olika ställbara dosor men dom brukar passa till 1 eller 2 skivor alternativt 2 eller 3 skivor. Allt det här bör du ta med "din" elektriker på plats för det är svårt att vara säker på att det blir rätt på distans i ett forum.
 
P
Då det är råspont idag så vill jag ju helst att det ska gå att skruva dosan direkt i den och att sen gles+gips ska passa mot dosans djup. tycker det är konstigt att man inte skriver ut måtten i dokumentationen.
 
Då tycker jag att du ska använda dosor med justerbar "dosring" typ VP 2, åk till en grossist eller be din elektriker visa dig hur dom fungerar. Sedan brukar man kottla så att man får dosan på rätt djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.