Byggahus.se
K karlmb skrev:
De bästa hålen är de med sprickor i där det är rejält med flöde av grundvatten. Då spelar det inge roll ifall borrhålet är typ hälften mot vad man dimensionerar idag, det finns alltid nytt vatten att kyla ned hela vintern.
Ja, så är det säkert men då blir också debatten om för grunda borrhål utan relevans. Om man råkar ha turen att ha sådan berggrund så tillföres värme hela tiden.
Men det kanske är en minoritet som har optimala geologiska förutsättningar?
 
optimum
Nu var det väl inte borrhål tråden handlade om utan just bergvärmepumpar.

Tråden är startad av redaktionen och vore bra om de kunde återkomma med svar varför de lyfter fram dessa 4 fabrikat och kallar dem för bästa utan kommentarer om t.ex. IVT och CTC som är två vanligt förekommande på svensk marknaden.
 
roland53 roland53 skrev:
Förstår inte riktigt matematiken och resonemanget när man ska byta ut en befintlig värmepump till en modernare.
Att en nyare pump är effektivare är väl ok, men varför ska man behöva borra ny brunn?
Om husets energibehov är samma och brunnen är samma så har man ju bevisat att brunnens energikapacitet räcker till husets behov.
Varför skulle man då behöva borra nytt?
Om v-pumpen är effektiv innebär ju möjligen att driftstiden blir kortare för att uppnå husets behov, inte att energuttaget blir större från brunnen??
Det du säger stämmer om den tidigare bv pumpen aldrig använder elpatron. (Och gör dom inte det är dom i många fall överdimensionerade) men den nyare inverterstyrda pumpen behöver i många fall inget eltillskott därav så sker ett energiuttag ur energubrunnen som inte gjorts med tidigare on/off pump
 
Redigerat:
D DennisCA skrev:
Jag tror att patronen har aldrig gått igång på vår Nibe F1245, det borde väl stå nånstans isåfall, vi har ett djup på 130m, jag tyckte det var futtigt personligen då det borrades men var inte på plats så jag kunde ha tvingat dom borra lite längre.
Det står på info sidan i menyn när du öppnar luckan
 
T toyboy skrev:
Det står på info sidan i menyn när du öppnar luckan
Jo jag har aldrig sett någonting där. Tycker det är mysko, borde inte elpatronen köra igång nusomdå för att höja tempen på vattnet för att sterilisera det.
 
Som default höjer Nibe F1245 tempen 1 gång i veckan till 55 grader för att värme bort ev legionella men det går välja så man inte kör med den höjningen men det lär inte kosta många kronor. Det står i info menyn hur mycket elpatronen har används även tim på kompressorn och antalet starter står där.
 
D DennisCA skrev:
Jo jag har aldrig sett någonting där. Tycker det är mysko, borde inte elpatronen köra igång nusomdå för att höja tempen på vattnet för att sterilisera det.
Du kan Gå in i den utökade menyn också. Kolla i användarmanualen det borde stå där
 
I service menyn står inte om vp använt elpatron det står endast i info menyn.
 
K karlmb skrev:
De bästa hålen är de med sprickor i där det är rejält med flöde av grundvatten. Då spelar det inge roll ifall borrhålet är typ hälften mot vad man dimensionerar idag, det finns alltid nytt vatten att kyla ned hela vintern.
Nej, det säger jag inte emot. Men de är inte det normala (det finns ju grundvattenvärmesystem också) och inget man kan räkna med. Så återladdning fungerar i de allra flesta fall och är som sagt krav på sina ställen.
 
Finns det krav på återladdning vart ställer man såna krav ?
 
S smurfen72 skrev:
Finns det krav på återladdning vart ställer man såna krav ?
Nederländerna nämns tidigare i tråden. Men jag har inga detaljer.
 
optimum optimum skrev:
Nu var det väl inte borrhål tråden handlade om utan just bergvärmepumpar.

Tråden är startad av redaktionen och vore bra om de kunde återkomma med svar varför de lyfter fram dessa 4 fabrikat och kallar dem för bästa utan kommentarer om t.ex. IVT och CTC som är två vanligt förekommande på svensk marknaden.

Om man läser hela artikeln så är borrhålet en del som nämns och som också sedan debatteras i tråden, men håller fullständigt med att lite klargörande på urvalskriterierna från artikelförfattaren vore välgörande. Nu har artikeln ställt till med fler frågetecken än hjälp för den som söker fakta.

"Slutligen är det viktigt
att påpeka att valet av värmepump bara är en enstaka faktor för hur bra anläggningen fungerar i huset. Dimensioneringen av värmesystemet och borrhålets djup har en väsentlig betydelse för hur effektivt värmepumpen arbetar."
 
optimum
roland53 roland53 skrev:
Om man läser hela artikeln så är borrhålet en del som nämns och som också sedan debatteras i tråden, men håller fullständigt med att lite klargörande på urvalskriterierna från artikelförfattaren vore välgörande. Nu har artikeln ställt till med fler frågetecken än hjälp för den som söker fakta.

"Slutligen är det viktigt
att påpeka att valet av värmepump bara är en enstaka faktor för hur bra anläggningen fungerar i huset. Dimensioneringen av värmesystemet och borrhålets djup har en väsentlig betydelse för hur effektivt värmepumpen arbetar."
Eftersom jag haft bergvärme i 20 år så vet jag hur viktigt borrhålet är och vatten som avger värme till kollektorledningen.

Tråden heter "Bergvärmepumpar - här är de bästa"
Eftersom min pump är 20 år och snart dags för utbyte så är det mycket intressant om just värmepumparna.
Men varför startar du inte en tråd om borrhål och deras egenskaper. Är nog många som är intresserade av ett sådant ämne också.
 
Magnus E K
Anledningen till att pumparna inte håller varmvattnet på 55 grader eller högre hela tiden är ju för att de blir effektivare ju lägre temperatur de jobbar mot, inte för att de inte klarar av det. Dvs, elpatronen behövs normalt inte bara för den tillfälliga höjningen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jo elpatron behövs normalt endast för legionella höjning därför att man håller vattnet på så pass låg nivå så kompressorn klarar värma det själv och även om kompressorn är effektivare vid lägre temp är den mycket effektivare än elpatron så att ersätta det som kompressorn klarar av med elpatron är dumt. En vanlig vp som tex Nibe F1245 klarar inte värma hela vatten volymen i beredaren till 55 grader därför tar den hjälp av elpatron och gissar att det är rätt många vp som klarar värma till ungefär samma temp och vissa troligtvis lägre eftersom dom klarar lägre framledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.