Hej!
Har av andra anledningar än el öppnat golvet i hallen på vinden i mitt 1.5plans ytonghus från 58. Elen på vinden är draget i vprör då den inreddes senare men bottenvåning har någon form av pansarrör. Bör jag passa på att göra något för att underlätta framtida elrenovering? T.ex. sticka in vprör in till de andra rummen, byta ut dosan (någon form av stål/plåtdosa) i det berörda rummet? En omtrådning av elen är för tillfället inte aktuellt.
Bilden visar den inredda vinden så de inritade dosorna och rören ligger alltså i det spånfyllda golvet på bilden.
Tänkte oavsett lägga ner ett par grövre flexslangar eller avloppsrör för att kunna dra upp nätverkskablar eller annat mellan våningarna.
Har av andra anledningar än el öppnat golvet i hallen på vinden i mitt 1.5plans ytonghus från 58. Elen på vinden är draget i vprör då den inreddes senare men bottenvåning har någon form av pansarrör. Bör jag passa på att göra något för att underlätta framtida elrenovering? T.ex. sticka in vprör in till de andra rummen, byta ut dosan (någon form av stål/plåtdosa) i det berörda rummet? En omtrådning av elen är för tillfället inte aktuellt.
Bilden visar den inredda vinden så de inritade dosorna och rören ligger alltså i det spånfyllda golvet på bilden.
Tänkte oavsett lägga ner ett par grövre flexslangar eller avloppsrör för att kunna dra upp nätverkskablar eller annat mellan våningarna.
Aldrig fel ju men fråga hur mycket resurser du orkar lägga och till vilken nytta. Kommer du riva mer golv i etapp 2?H halj skrev:Hej!
Har av andra anledningar än el öppnat golvet i hallen på vinden i mitt 1.5plans ytonghus från 58. Elen på vinden är draget i vprör då den inreddes senare men bottenvåning har någon form av pansarrör. Bör jag passa på att göra något för att underlätta framtida elrenovering? T.ex. sticka in vprör in till de andra rummen, byta ut dosan (någon form av stål/plåtdosa) i det berörda rummet? En omtrådning av elen är för tillfället inte aktuellt.
Bilden visar den inredda vinden så de inritade dosorna och rören ligger alltså i det spånfyllda golvet på bilden.
Tänkte oavsett lägga ner ett par grövre flexslangar eller avloppsrör för att kunna dra upp nätverkskablar eller annat mellan våningarna.
Golven lutar lite i sovrummen så nån gång har jag väl tänkt att de ska upp. Inte inom den närmsta tiden dock.E El-Löken66 skrev:
Är det bökigt att få en ny takdosa att passa med pansarrör?
Byter du dosa byter du allt gammalt rör i sikte och under nästa golv sätter du på en skarvmuff så det kan bytas då du bryter upp nästa sektion.H halj skrev:
Men här är lätt att du av misstag kan skapa ett openetreringsbart hinder då allt behöver hålla högsta klass och sakerna egentligen inte är skapta för detta.
Likadant kan en vass kant hyvla att du matar den vid minsta felmontage.
Hm.. tror jag isåfall låter det vara som det är under devisen att det funkat i 60 år.E El-Löken66 skrev:Byter du dosa byter du allt gammalt rör i sikte och under nästa golv sätter du på en skarvmuff så det kan bytas då du bryter upp nästa sektion.
Men här är lätt att du av misstag kan skapa ett openetreringsbart hinder då allt behöver hålla högsta klass och sakerna egentligen inte är skapta för detta.
Likadant kan en vass kant hyvla att du matar den vid minsta felmontage.
Ska väl säga att jag aldrig testat, är det många rör kanske det kan bli besvärligt men annars är ju principen samma med självlysande fjädrande knivar så bra bör det sitta även om det kan uppstå mindre glapp.H halj skrev:
Bara kapa och skarva mot flex vid behov, kanske lika bra dra om ledarna då också.
Ska du lägga rör för framtida bruk ska du även veta hur och vad du i framtiden ska använda elen. Att bara lägga några rör på måfå är att kasta bort pengar och arbete. Man måste veta hur från start till mål. Det händer nästan aldrig att man vid ombyggnationer har någon nytta av dom g:a rören.
Bergmann-rören är ju inte så roliga men SM-/pansarrören har ju faktiskt sina poänger och de säljs ju fortfarande. Största nackdelen som jag ser det är att de inte (längre) räknas som isolerade.
Är det verkligen praxis/rekommendabelt att byta ut dessa? Jag har åtminstone resonerat att det inte direkt blir någon förbättring av att byta dem till plast. I synnerhet när de ligger på vinden.
Är det verkligen praxis/rekommendabelt att byta ut dessa? Jag har åtminstone resonerat att det inte direkt blir någon förbättring av att byta dem till plast. I synnerhet när de ligger på vinden.
Nu ville TS byta takdosa och troligen bygga ut.C cpalm skrev:Bergmann-rören är ju inte så roliga men SM-/pansarrören har ju faktiskt sina poänger och de säljs ju fortfarande. Största nackdelen som jag ser det är att de inte (längre) räknas som isolerade.
Är det verkligen praxis/rekommendabelt att byta ut dessa? Jag har åtminstone resonerat att det inte direkt blir någon förbättring av att byta dem till plast. I synnerhet när de ligger på vinden.
Men annars görs väl som det blir lämpligast på sikt.
Tror knappast detta är något hen ger sig in på för att det är så skoj.
Men finns det något hinder att byta dosa och låta SM-rören sitta kvar?E El-Löken66 skrev:
Annat än att det då kanske skulle räknas som ombyggnad och man då inte får dra enkelisolerat i rören.
E El-Löken66 skrev:

