Hej!
I ett av våra rum i källaren i vårt hus från 1928 finns en bergvägg som tidigare ägare behållt. Källaren känns ganska torr generellt, men däremot är det någon form av ”rost” på stengrunden/berget (till höger på bilden) - ytan har blivit porös och lossnar när man pillar på den. Någon idé om hur man skall hantera detta? Vi tycker berget är ganska snyggt (med undantag för rosten) och har för avsikt att behålla det om möjligt! Tacksam för svar!
I ett av våra rum i källaren i vårt hus från 1928 finns en bergvägg som tidigare ägare behållt. Källaren känns ganska torr generellt, men däremot är det någon form av ”rost” på stengrunden/berget (till höger på bilden) - ytan har blivit porös och lossnar när man pillar på den. Någon idé om hur man skall hantera detta? Vi tycker berget är ganska snyggt (med undantag för rosten) och har för avsikt att behålla det om möjligt! Tacksam för svar!
Borsta bort det med en stålborste?
Påminner om en hel del av bergen härikring. Oklart vilken bergart det är, men den beter sig precis sådär.
*Tror* inte att det är järn-rost, utan är något som är "stabilt" kemiskt, om än poröst och lätt går sönder vid mekanisk påverkan.
Har inget bra tips om hur man får det att hålla sig, annat än att undvika att pilla på det.
*Tror* inte att det är järn-rost, utan är något som är "stabilt" kemiskt, om än poröst och lätt går sönder vid mekanisk påverkan.
Har inget bra tips om hur man får det att hålla sig, annat än att undvika att pilla på det.
Tja, jag är inte någon geolog och kan inte bara på bilden avgöra om du har exakt samma bergart där som jag har.
*Om* det verkligen är rost och det är någon form av järnmalm du har i väggen borde det ju gå att behandla det för att förhindra rostbildning.
Naturhistoriska har ju både jourhavande biolog och jourhavande paleontolog, vet inte om det finns någon motsvarande jourhavande geolog som man kan kontakta?
*Om* det verkligen är rost och det är någon form av järnmalm du har i väggen borde det ju gå att behandla det för att förhindra rostbildning.
Naturhistoriska har ju både jourhavande biolog och jourhavande paleontolog, vet inte om det finns någon motsvarande jourhavande geolog som man kan kontakta?
Jo titta! 
https://www.nrm.se/fakta-om-naturen/jourhavande-experter/jourhavande-geolog
Det borde vara helt rätt person att skicka dina frågor till!
https://www.nrm.se/fakta-om-naturen/jourhavande-experter/jourhavande-geolog
Det borde vara helt rätt person att skicka dina frågor till!
Från en kompis brorsa som är Geolog:Dowser4711 skrev:
Det bruna är sulfidmineral (oftast järnsulfid) som finns i magmatiska bergarter naturligt. När ytan exponeras direkt för syre så oxiderar de och blir sprödare. Sen s.k. ytvittring sker även egentligen på alla typer av mineral som exponeras för syre vilket kan göra kornen sprödare vid ytlagret och att korn lossnar (tänk sandstrand). Ingenting som påverkar stenen mer än de allra yttersta lagren och hela processen går extremt långsamt.
—————
Inget svar från naturhistoriska än dock
Klicka här för att svara
