Hej,
Vi har precis borrat ny vattenbrunn, och fick första svar på första vattenprovet som togs vid borrningstillfället
Så här skriver labbet:
Mikrobiologisk bedömning: Tjänligt Kemisk bedömning: Tjänligt med anmärkning
Järnhalten var hög (estetisk och teknisk anmärkning), som medför utfällningar, missfärgning och risk för smak. Kan medföra dålig lukt. Risk för skador på textilier vid tvätt.
Vattnet är mjukt ph-värde 7,5.
Fluoridhalten ger ett begränsat kariesskydd.
Provet har bedömts enligt Livsmedelsverkets rapport Dricksvatten från små dricksvattenanläggningar för privat bruk (2024-12-01), med avseende på utförda analyser.
Tror ni att vi behöver någon typ av vattenrening/filter?
Tacksam för svar.