Hello alla kunniga,

Jag nappade på ett erbjudande om Google Doorbell Wired och ser nu att jag troligen behöver byta min transformator till ringklockan för att det ska fungera, eller? Nya dörrklockan är påväg och jag börjar google lite noggrannare :)

Jag har idag en gammal Friedland 752, bifogar bild. Om jag fattar korrekt kan den ligga på max 8V?
Google Doorbell kräver enligt deras spec: 8 to 24 V , VA 8-40 och 50-60 Hz.

1. Kan jag montera på nya dörrklockan och testa, även om den kanske inte klarar av att driva?
2. Om jag måste byta transformator, har ni tips på någon prisvärd? De jag hittat är ganska dyra och jag börjar då ångra att jag inte valde den batteridrivna dörrklockan :)

Tacksam för lite hjälp.

• Bild på en Friedland 752 ringtransformator, primär 220-240V och sekundär 3-5-8V, monterad på en vägg med metallskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Csv7 skrev:
Hello alla kunniga,

Jag nappade på ett erbjudande om Google Doorbell Wired och ser nu att jag troligen behöver byta min transformator till ringklockan för att det ska fungera, eller? Nya dörrklockan är påväg och jag börjar google lite noggrannare :)

Jag har idag en gammal Friedland 752, bifogar bild. Om jag fattar korrekt kan den ligga på max 8V?

1. Kan jag montera på nya dörrklockan och testa, även om den kanske inte klarar av att driva?
2. Om jag måste byta transformator, har ni tips på någon prisvärd? De jag hittat är ganska dyra och jag börjar då ångra att jag inte valde den batteridrivna dörrklockan :)

Tacksam för lite hjälp.
räcker med ringmuskeln

• Haha
Csv7
  • Laddar…
1. Svar ja.

• Gilla
Csv7
  • Laddar…
C Csv7 skrev:
Var hittar du den specen?
Enligt Google store: 12 V AC – 24 V AC; requires an 8 VA transformer and wired doorbell.

2nd generation har ändå högre krav: You need a transformer that is rated for 16-24 V AC, 10-40 VA to provide enough power to your doorbell.

Dina 8V är för batterivarianten.

Litte roligt att amerikanska volt behöver vara högre än resten av världen 😮🤓
Tabell som jämför volt och effektkrav för olika Nest-dörrklockor: batteri, trådbunden och 2:a generationen. Visar skillnader mellan Nordamerika och globalt.

D Dilato skrev:
Var hittar du den specen?
Enligt Google store: 12 V AC – 24 V AC; requires an 8 VA transformer and wired doorbell.

2nd generation har ändå högre krav: You need a transformer that is rated for 16-24 V AC, 10-40 VA to provide enough power to your doorbell.

Dina 8V är för batterivarianten.

Litte roligt att amerikanska volt behöver vara högre än resten av världen 😮🤓
[bild]
Ah. Så då är det kört ändå. Känns lite surt att köpa en transformator o ev. elektriker för att koppla in en wired 2nd gen. (Saker jag borde kollat upp innan).

Redigerat:
E
Du kan ju köpa en transformator med stickpropp så slipper du kostnaden för elektriker.

Jag tänker jag lånar den här tråden. Har nästan samma problem, tänkte köpa en smart dörrklocka som enligt spec kräver:

"Main Unit: 12V-24V AC 0.2A 50/60Hz or 12V-24V DC 0.5A"

Jag har just nu en Friedland trafo som bara ger 8V så räknat bort att använda den. Däremot så har jag ett eluttag precis bredvid så tänker det borde funka med typ denna?

https://www.amazon.se/Transformator...X-&hvexpln=0&language=sv_SE&gad_source=1&th=1

Kan jag bara klippa kabeln, skala och koppla ihop med kabeln som går till den existerande trafon? Det är inget problem för den existerande kabeln till ringklockan att klara lite mer kräm? Får man göra det som lekman?

Om man tar hit en elektriker istället, vilken typ av trafo för fast installation hade funkat att ersätta den gamla med?

GregerRil GregerRil skrev:
Jag tänker jag lånar den här tråden. Har nästan samma problem, tänkte köpa en smart dörrklocka som enligt spec kräver:

"Main Unit: 12V-24V AC 0.2A 50/60Hz or 12V-24V DC 0.5A"

Jag har just nu en Friedland trafo som bara ger 8V så räknat bort att använda den. Däremot så har jag ett eluttag precis bredvid så tänker det borde funka med typ denna?

[länk]

Kan jag bara klippa kabeln, skala och koppla ihop med kabeln som går till den existerande trafon? Det är inget problem för den existerande kabeln till ringklockan att klara lite mer kräm? Får man göra det som lekman?

Om man tar hit en elektriker istället, vilken typ av trafo för fast installation hade funkat att ersätta den gamla med?
Ja du kan använda befintlig kabel. Det är så små strömmar så kabeltyp är okritiskt.
Att koppla klenspänningsgrejor till en stickproppsansluten trafo får du själv göra, helt onödigt att betala en elektriker för detta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja du kan använda befintlig kabel. Det är så små strömmar så kabeltyp är okritiskt.
Att koppla klenspänningsgrejor till en stickproppsansluten trafo får du själv göra, helt onödigt att betala en elektriker för detta.
Låter vettigt. Har du tips/länk på någon vettig trafo? Jag hittar typ bara kina-grejer på Amazon, betalar gärna lite mer för lite kvalite.

Låter vettigt. Har du tips/länk på någon vettig trafo? Jag hittar typ bara kina-grejer på Amazon, betalar gärna lite mer för lite kvalite.
Då lär du få leta, det är oftast samma grejer med olika namn allt made in China,

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Norska Mascot gör bra grejor, en del i industriklass, kan dock ej utesluta att vissa produkter ev. kommer från Kina.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Klarar den oreglerad AC så är en vanlig transformator bäst. Inget i princip som kan gå fel. Min nuvarande är 28 år, funkar felfritt, köpt på CO en gång i tiden. Alla DC-agg har en massa elektronik som åldras och elektrolytkondensatorer som kommer ge upp inom 10 år.

Jag ska leta efter en liten ringtrafo, återkommer.

Hittade bara denna likriktade just nu, men det märket brukar hålla hög kvalitet. Billigaste jag hittade av modellen och den tycker du kanske är för dyr: https://www.nyckelbutiken.se/kodlas/tillbehor/transformator-likriktad-12vdc-2a.html

En vit transformator med etikett som visar specifikationer och märket "Tufvassons". Den är avsedd för montering och har en strömstyrka på 12VDC.
Skapa konto

Fortsätter leta.

100kr med frakt om ingen bjuder över, Tufvassons den också och uppfyller kraven du har. https://www.tradera.com/item/343335/751501767/tufvassons-transformator-24v

Tufvassons transformator 24V, modell FP020-24.0-1250, vit konstruktion med tekniska specifikationer och symboler synliga på framsidan.
Skapa konto

https://www.tradera.com/item/343335/750918011/tufvassons-pvs-48-transformator

Tufvassons transformator PVS 48 visas bredvid en kartong, med specifikationer som spänning och strömstyrka synliga på etiketten.
Skapa konto

Onödigt stor men uppfyller kraven den också, och hög kvalitet som de tidigare.

https://www.tradera.com/item/171002/749232759/tufvassons-transformator-pvs-40

Vit Tufvassons transformator PVS 40 med etikett, placerad på en yta bredvid en mätskala.
Skapa konto

Utrop 1 kr och uppfyller även den de breda kraven på 12-24V och igen lite onödigt stor, men lär hålla länge som de övriga jag länkat.

Utbudet av enheter som sätts i elcentralen är massivt, men det kräver ju lite mer av den som ska montera.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Transformator från Velleman på 9VA med dubbla utgångar 2x9V/2x500mA. Art.nr: 4100 0717, pris 119 SEK inkl. moms.
Skapa konto

MultiMan
D Dilato skrev:
[bild]
Jo, men de strök jag direkt. Kräver ju apparatlåda och massa pyssel. Har trådskaparen den kunskapen. Bättre att köpa begagnat/nästan nytt svenskt tycker jag och som kommer färdigkapslat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.