Ni som har lösningar på allt.

Har funderat fram och tillbaka men hittar ingen lösning som känns bra. Övervåningen består av ett sovrum och ett allrum, jag behöver få till tre sovrum här.

Det står en kamin med tjock murstock i mitten precis vid trappan.
Kan/vill bara sätta ev fler fönster på kortsidorna.
Väggen mot kattvinden hoppas jag kunna ta bort, och det finns ett liknande utrymme på andra sidan sovrummet även fast det inte ser ut att finnas på själva ritningen.
Det behöver finnas fönster i alla sovrum.
Hjälp?
Screenshot_20260730_112302_Chrome(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/J

Jag tänker så här typ. inte ritat i skala.. Men för att ge förslag bara. Inga nya fönster behövs, men kaminen i hamnar i en hall/korridor typ så kanske lite sämre mysfaktor på den såhär.
1786530705539.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
M Monostatos82 skrev:
Väggen mot kattvinden hoppas jag kunna ta bort, och det finns ett liknande utrymme på andra sidan sovrummet även fast det inte ser ut att finnas på själva ritningen.
I kattvindsväggarna går normalt nödvändiga stödben till takstolarna. Dessa kan inte tas bort i någon större utsträckning även om det går att avväxla enstaka genom att i stället belasta stödbenen bredvid.

S Spopas skrev:
Jag tänker så här typ. inte ritat i skala.. Men för att ge förslag bara. Inga nya fönster behövs, men kaminen i hamnar i en hall/korridor typ så kanske lite sämre mysfaktor på den såhär.
[bild]
Ja men det liknar en av lösningarna jag har funderat på. Kaminen kommer aldrig komma till sin rätt där men har en till på nedervåningen 😁
Största problemet är att det är en ganska liten övervåning, och lite lågt i tak så kommer kanske kännas trångt.

BirgitS BirgitS skrev:
I kattvindsväggarna går normalt nödvändiga stödben till takstolarna. Dessa kan inte tas bort i någon större utsträckning även om det går att avväxla enstaka genom att i stället belasta stödbenen bredvid.
Ja men det räknar jag med och kommer låta allt sitta kvar. Det kommer ändå bli mer space även fast det inte blir fullt utnyttjat.

Bygga ut kontoret på plan 1 så att det kan bli ett nytt sovrum istället om det är trångt på plan 2 ?

Sätt in en vägg i vardagsrummet.

T trat skrev:
Bygga ut kontoret på plan 1 så att det kan bli ett nytt sovrum istället om det är trångt på plan 2 ?
Funderat på det med. Planen är att bygga ut hela husets nedervåning så småningom men det är en så stor kostnad och behöver spara nu efter husköpet 🤣
Kontoret skulle kunna funka som ett pyttelitet sovrum nu utan utbyggnation, men då bara tillfälligt.

Z z_bumbi skrev:
Sätt in en vägg i vardagsrummet.
Var?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.