v-g skrev:
Om man ställer bilen på en rulle kopplad till generator då?
Det där låter ju som en kul hobby, då kanske det är ok.:)

lars_stefan_axelsson skrev:
Så du menar att uttaget till kupévärmaren är att betrakta som en förlängningssladd man bara skruvat fast.....Nej, vänta lite, hur var det med det där nu.... ;-) ;-) Om jag minns den tråden rätt så är det alltså så att det bara är vi som *inte* har behörighet som får göra det. ;-) ;-)
Inga problem! Tror inte att det dräller av mekaniker med elbehörighet på bilverkstäderna heller! :D

Räv3n skrev:
Man måste ha behörighet även fast man producerar strömmen själv..
Borde inte bilen flätas samman med maskindirektivet?
<språkpolis>
Det heter antingen 'även om' eller 'fastän'. ;)
</spårkpolis>

Jo, föreskrifterna säger ju ingenting om hur installationen strömförsörjs.

När vi ändå är inne och snuddar vid maskindirektivet.. Vilken behörighet krävs för en installation i tex en torktumlare, svarv eller dylikt...

Räv3n skrev:
När vi ändå är inne och snuddar vid maskindirektivet.. Vilken behörighet krävs för en installation i tex en torktumlare, svarv eller dylikt...
Du menar i själva apparaten? Ingen alls. Att apparaten är säker och uppfyller alla krav intygas av tillverkaren/importören. Reparationer som utförs av en reparatör kräver heller inget speciellt utom att de utförs med reservdelar som uppfyller tillverkarens krav.

Det var det jag hade för mig.. Så i princip.. Hade man en riktigt stor maskin... så skulle man kunna göra en komplett elinstallation utan behörighet? ;)

pefo skrev:
<språkpolis>
Det heter antingen 'även om' eller 'fastän'. ;)
</spårkpolis>

Jo, föreskrifterna säger ju ingenting om hur installationen strömförsörjs.
[språkpolis]
det heter "språkpolis" inte "spårkpolis"
[/språkpolis]
:p

Fan också! :p

klockrent :D

Lmao... Det var troligen veckans bästa :D

Men medge att det var hårfint!? :D

Det är ju rätt sjukt ändå. Jag har ju själv sysslat en hel del med ljudbyggen i bilar. Det är inte ovanligt att vi använder oss av ledare på 50 mm2, en eller ett antal kondensatorer på 0,5-1 F (inga µF där inte) och paralellkopplade säkringar då standardmodellerna inte finns i tillräckligt många A.
Kan lova att det blir rätt kraftiga blixtar om man gör nåt fel där... Kul att man över huvud taget får montera så såpass nära en bensintank dessutom... =)

Väldigt sant.

Batteriladdare på ubåtar... verktyg av metall har en viss förmåga att gå upp i rök om man lägger dom på fel ställe...

ja en hyfsat stor svets kan ju ge ifrån sig en ström som smälter ner det mesta..
konstigt att man inte måste ha ABL för att jobba som svetsare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.