Byggahus.se
Hej, vi köpte en polardörr för några år sedan till köksingången till vårt hus i Dalarna. Men vi missade att det behövdes ett litet tak över. Nu har det blivit sprickor vid dörrens fönster. Håller det om vi fixar det själva med spackel/kitt/färg eller behöver vi köpa en ny dörr? Någon som har erfarenhet av något motsvarande?
(Vi upptäckte det just när garantin gått ut. Dörrtillverkaren säger att vi kan köpa en ny dörr av dem med rabatt.)
 
  • Närbild av ett fönster med regndroppar på en vit dörr, suddig bakgrund, möjlig fuktighetsskada längs karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mocki skrev:
Hej, vi köpte en polardörr för några år sedan till köksingången till vårt hus i Dalarna. Men vi missade att det behövdes ett litet tak över. Nu har det blivit sprickor vid dörrens fönster. Håller det om vi fixar det själva med spackel/kitt/färg eller behöver vi köpa en ny dörr? Någon som har erfarenhet av något motsvarande?
(Vi upptäckte det just när garantin gått ut. Dörrtillverkaren säger att vi kan köpa en ny dörr av dem med rabatt.)
Hej,

Glaskadetten är av mdf och kommer tyvärr ej gå att laga, har väl ytskicktet gett sig så materialet börja suga vatten är det tyvärr inte lönt att laga,

Hur länge har dörren suttit uppe?
 
  • Gilla
Mocki
  • Laddar…
Gustavsson8690 Gustavsson8690 skrev:
Hej,

Glaskadetten är av mdf och kommer tyvärr ej gå att laga, har väl ytskicktet gett sig så materialet börja suga vatten är det tyvärr inte lönt att laga,

Hur länge har dörren suttit uppe?
Tack för svar. Dörren har suttit uppe drygt tre år. Vi märkte skadan just när den treåriga garantin gått ut🥴
 
R
M Mocki skrev:
Tack för svar. Dörren har suttit uppe drygt tre år. Vi märkte skadan just när den treåriga garantin gått ut🥴
Köp inte samma märke köp annan dörr, men se till att bygga ett litet tak över innan ni byter ut dörren..

Men spacklar ni och målar den när den är torr till våren så hänger den med några år till..
Lite spackel o färg kostar inte många kronor..
 
  • Gilla
Mocki
  • Laddar…
Vi har förstått att vi måste ha ett litet tak. Det ska vi fixa. Ja, det kan ju vara en bra idé att försöka fixa till den nuvarande med vetskapen om att det är tillfälligt och att vi inom den närmaste framtiden behöver köpa en ny😊
 
Att fylla sprickorna med spackel och sedan måla över med flera lager kan hålla länge om ni har tur. Speciellt om ni får dit ett tak över dörren. Och skulle det spricka igen och inte fungera så är det ju i alla fall inte så mycket tid och pengar lagt på det. Väl värt ett försök tycker jag. Se till att det är ordentligt torrt när du spacklar igen det.

Det är märkligt att det görs ytterdörrar som inte tål vatten. Men vad jag förstår ganska vanligt.
 
  • Gilla
Mocki och 1 till
  • Laddar…
Ja, vi sätter upp tak, jag testar att fixa så gott jag kan till våren och sedan avvaktar vi👍
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.