Byggahus.se
Hej!

Vi har det här oljeelementet under luftvärmepumpen. Det kommer vara i vägen för gardinerna. Behövs det elementet eller jag kan anlita en elektriker att ta bort det? Luftvärmepumpen är upp till höger i bild.

Jag har gamla el-element från 70-talet i sovrummen också men jag tänker att det väl är bäst att behålla dem då de inte inte är i samma rum som luvtfvärmepumpen. Jag har bara använt dem när det varit riktigt kallt i vinter och sen dess har vi dessutom lagt ny isolering i alla fönster. Jag försöker ställa in dem så att de ska aktiveras vid 15 grader.

Jag tog redan bort de gamla el-elementen i hallen och köket då de var i för dåligt skick.
 
  • Rum med oljeelement under fönster och luftvärmepump i övre högra hörnet, trämöbler och rörig kabelhög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behåll el-radiatorn! Bra att ha om det blir så kallt ute att luftvärmepumpen inte klarar att ge tillräckligt med värme eller om den skulle haverera.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Behåll el-radiatorn! Bra att ha om det blir så kallt ute att luftvärmepumpen inte klarar att ge tillräckligt med värme eller om den skulle haverera.
Men kan man inte bara dra till affären och köpa ett element då? Eller typ skruva upp det igen?
 
F Villintevaramedlem skrev:
Men kan man inte bara dra till affären och köpa ett element då? Eller typ skruva upp det igen?
Jovisst. Men om du ska resa bort måste du ha ett element som backup, värmepumpen är inte godkänd som enda värmekälla av försäkringsbolaget så om du är borta och det blir jättekallt och pumpen stannar måste du ha element som backup så du inte får frysskador (som inte försäkringen täcker).
Det behöver inte vara just det där elementet.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jovisst. Men om du ska resa bort måste du ha ett element som backup, värmepumpen är inte godkänd som enda värmekälla av försäkringsbolaget så om du är borta och det blir jättekallt och pumpen stannar måste du ha element som backup så du inte får frysskador (som inte försäkringen täcker).
Det behöver inte vara just det där elementet.
Jaha. Men jag har tre element till: Ett i badrummet och ett i varje sovrum. Tror du att det räcker? 70 kvadratmeter hus.
 
F Villintevaramedlem skrev:
Jaha. Men jag har tre element till: Ett i badrummet och ett i varje sovrum. Tror du att det räcker? 70 kvadratmeter hus.
Nej det tror jag inte (om du har alla dörrar öppna så kanske).
 
D Dilato skrev:
Nej det tror jag inte (om du har alla dörrar öppna så kanske).
Jag lämnar det alltid öppet mellan rummen när jag åker härifrån så att det inte ska bli problem med huset. Elementen brukar vanligtvis inte gå på ens på vintern och så sätter jag en fläkt extra ofta för cirkulationen. Men det är klart att om värmepumpen stannar då räcker det kanske inte. . . Kanske behåller det ändå. Tack för råden!
 
Varje element brukar bara ha en effekt som precis räcker för att värma det rum det sitter i när det är som kallast ute på vintern.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd
Behåll elementen, bra när värmepumpen tar semester
Vi har llvp som ordinarie värme/kyla
Elelement som reserv, termostat på 5° när allt fungerar och som frostskydd
Kakelugnar som kapar elräkningen och stöttar när det är riktigt kallt
 
  • Gilla
Fäladen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.