Byggahus.se
Hej,

Jag ska börja renovera mitt föräldrahem och vet inte hur jag ska göra med planlösningen.
Allt invändigt kommer åka bort för att dra ny el och räta upp vissa väggar.

Jag har bifogat en ritning som visar hur planlösningen ser ut idag.
Huset är timmerhus från början av 1900 talet.
Känner en timmerman som sa att väggarna mellan sovrum-köket och kök-tvrum går att plocka ner om man sätter balk på ändarna och i taket. Så det finns möjlighet att öppna upp.

Altanen är tänk att byggas för Åretrunt bruk.
Den framtida inglasade altanen är inte inritad i skala, ville bara visa ungefär var den hamnar.
Jag har valt det hållet eftersom det är fin utsikt över ån och gamla stenvalvsbroar.

Detta är vad jag vill ha på nedervåningen.
Ett sovrum till mig och sambon.
Toalett
Kök
Vardagsrum
Ett allrum

Ovanvåningen kommer det bli sovrum till ungarna, allrum och eventuellt en toalett.
Har rätt bra koll på hur jag vill ha ovanvåningen.


Har ni några bra tips?
Hur skulle ni göra?

Tack på förhand!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Alla rum som du vill ha finns ju redan nu, det är ju bara att byta namn på TV-rum till vardagsrum och på Dator- och läsrum till allrum. Vad är det som är fel med dagens planlösning?

Vad är skillnaden mellan vardagsrum och allrum?

Är det någon sorts liten tvärvägg som är inritad tvärs väggen mellan hallen och dator- och läsrummet?

Hur stor budget har du?
Det blir snabbt dyrt om man ska flytta kök och badrum.

S Stenhuggarens skrev:
Huset är timmerhus från början av 1900 talet.
Känner en timmerman som sa att väggarna mellan sovrum-köket och kök-tvrum går att plocka ner om man sätter balk på ändarna och i taket.
Det låter väldigt lättvindigt för ett timmerhus där innerväggarna håller ihop ytterväggarna med hjälp av knutarna. Det låter mer som ett hus med plankstomme, där bärande innerväggar handlar om att bära upp bjälklagret ovanför.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S Stenhuggarens skrev:
Hej,

Jag ska börja renovera mitt föräldrahem och vet inte hur jag ska göra med planlösningen.
Allt invändigt kommer åka bort för att dra ny el och räta upp vissa väggar.

Jag har bifogat en ritning som visar hur planlösningen ser ut idag.
Huset är timmerhus från början av 1900 talet.
Känner en timmerman som sa att väggarna mellan sovrum-köket och kök-tvrum går att plocka ner om man sätter balk på ändarna och i taket. Så det finns möjlighet att öppna upp.

Altanen är tänk att byggas för Åretrunt bruk.
Den framtida inglasade altanen är inte inritad i skala, ville bara visa ungefär var den hamnar.
Jag har valt det hållet eftersom det är fin utsikt över ån och gamla stenvalvsbroar.

Detta är vad jag vill ha på nedervåningen.
Ett sovrum till mig och sambon.
Toalett
Kök
Vardagsrum
Ett allrum

Ovanvåningen kommer det bli sovrum till ungarna, allrum och eventuellt en toalett.
Har rätt bra koll på hur jag vill ha ovanvåningen.


Har ni några bra tips?
Hur skulle ni göra?

Tack på förhand!
Ritningen är lite svårläst men det ser ut att vara en alldeles utmärkt korsplan i grunden. Vore bättre om väggtjocklek och fönster Det är en mycket flexibel och trivsam planlösningstyp där alla rum kan få ljus från två håll, det finns rundgång och rummen blir så pass generella att de kan användas till flera olika saker.
Svårt att se varför det är nödvändigt att ändra. Behåll väggarna!

Det enda jag kan tänka mig är att det vore bättre att ha köket där tv-rummet är. Det är bättre att komma in direkt till köket från hallen än att behöva gå genom ett annat rum.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Bifoga lite foton på fasader utvändigt så blir det lättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.