Byggahus.se
Hej jag har en fråga när det gäller hyreskontrakt när jag och min man flyttade in så sa våran hyresvärd att skulle han klippa häcken så skulle den vara ca en meter så vi tog ner den till den höjden och nu är det dags att klippa den igen men våran värd vägrar utan säger att det tillhör lägenheten att sköta detta men det står ingenstans i kontraktet även när det gällde gräsklippning samma sak rätt som det var så kom han och ville ha 2gånger 10 liter bensin för att klippa gräset så vi sa att det sköter vi själva Vad är det som gäller när man hyr bostaden
 
C
Det beror på vad som avtalats i hyreskontraktet. Ibland ligger det på hyresgästen att stå för viss skötsel och underhåll, ibland ligger det på hyresvärden. Om det är ett fristående hus med tomt skulle jag gissa att det normala är att hyresgästen sköter sådant. Tvärtom om det är ett flerbostadshus.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A
Kristina Ljunggren Kristina Ljunggren skrev:
Hej jag har en fråga när det gäller hyreskontrakt när jag och min man flyttade in så sa våran hyresvärd att skulle han klippa häcken så skulle den vara ca en meter så vi tog ner den till den höjden och nu är det dags att klippa den igen men våran värd vägrar utan säger att det tillhör lägenheten att sköta detta men det står ingenstans i kontraktet även när det gällde gräsklippning samma sak rätt som det var så kom han och ville ha 2gånger 10 liter bensin för att klippa gräset så vi sa att det sköter vi själva Vad är det som gäller när man hyr bostaden
20 liter bensin... åkklippare eller gåklippare?
För 20L räcker ett bra tag om det inte är en stor gräsmatta...
Men någonstans bör det stå vad som gäller i avtalet.. För annars så får han komma med ett annat avtal om underhåll....
 
Vad står i hyreskontraktet?

Hyr man en villa brukar gräsklippning, snöskottning osv utföras av hyresgästen, hyr man en lägenhet i ett flerbostadshus brukar hyresvärden sköta gräs, snö, trappstädning osv. Små hyreshus med 2-3 lägenheter brukar vara ibland de ena, ibland det andra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Fotografen Fotografen skrev:
Vad står i hyreskontraktet?

Hyr man en villa brukar gräsklippning, snöskottning osv utföras av hyresgästen, hyr man en lägenhet i ett flerbostadshus brukar hyresvärden sköta gräs, snö, trappstädning osv. Små hyreshus med 2-3 lägenheter brukar vara ibland de ena, ibland det andra.
Japp men vore kul att veta om allt finns tillgängligt för TS eller om man måste fråga om grejerna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.