Ska bygga pergola i vanligt virke, men behöver såklart behandla den. Vill att den ska få en hållbar ekimitation. Vad behandlar man med för bästa och mest hållbara resultat ?

eller ska man bygga i tryckt och lasera?

Jag tror att hållbarheten på vanligt regelvirke är lika bra obehandlat till en pergola, om du vill ha längre livslängd skulle jag föreslå kärnfura eller ek.

F fribygg skrev:
Jag tror att hållbarheten på vanligt regelvirke är lika bra obehandlat till en pergola, om du vill ha längre livslängd skulle jag föreslå kärnfura eller ek
Kanske bättre att hitta en lasyr till tryckt virke för hållbarhet

Varför inte använda ek?

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Hur vill du att det ska se ut? Både ek och furu blir grått av väder och vind, det som skiljer sen är mest ådring och kvistar, och det går ju inte att imitera med ytbehandling... Vill du att det ska se ut som "ny" ek så får du måla med terasslasyr/olja med lämpligt pigment.

F fribygg skrev:
Varför inte använda ek?
Asdyrt!

S Staffan-N skrev:
Hur vill du att det ska se ut? Både ek och furu blir grått av väder och vind, det som skiljer sen är mest ådring och kvistar, och det går ju inte att imitera med ytbehandling... Vill du att det ska se ut som "ny" ek så får du måla med terasslasyr/olja med lämpligt pigment.
Blir nog detta! En trassslasyr och tryckt virke

Har du frågat de lokala småsågarna vad de vill ha för att leverera ek till din pergola?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.