1 372 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Behålla vedpanna?
Hej!
Vi bor i en villa där det finns en vedeldad värmepanna. För 10 år sedan installerade vi bergvärme och valde då att behålla vedpannan som alternativ/backup. Under dessa 10 år har vi aldrig eldat i den och står nu i ett läge där vi av olika orsaker måste bestämma om vi fortsatt ska ha den kvar eller inte.
Ni andra som är/har varit i samma situation, hur har ni valt att göra? Behålla eller göra sig av med? Om vi väljer att göra oss av med den, har den något värde så att den går att sälja?
Pannan är en Extuna på 30 Kw från 1997.
(Kanske är det värt att nämna att vi inte äger egen skog.)
Vi bor i en villa där det finns en vedeldad värmepanna. För 10 år sedan installerade vi bergvärme och valde då att behålla vedpannan som alternativ/backup. Under dessa 10 år har vi aldrig eldat i den och står nu i ett läge där vi av olika orsaker måste bestämma om vi fortsatt ska ha den kvar eller inte.
Ni andra som är/har varit i samma situation, hur har ni valt att göra? Behålla eller göra sig av med? Om vi väljer att göra oss av med den, har den något värde så att den går att sälja?
Pannan är en Extuna på 30 Kw från 1997.
(Kanske är det värt att nämna att vi inte äger egen skog.)
Hus med vedeldning och liknande kommer ha ett högre värde i framtiden om jag får sia.
Personligen skulle jag inte ens tänka tanken att ta bort den, utan underhålla genom att elda ibland och låta sotaren se över skorstenen.
Alternativt installera nått annat som går att elda i, men inte ta bort möjligheten helt.
Personligen skulle jag inte ens tänka tanken att ta bort den, utan underhålla genom att elda ibland och låta sotaren se över skorstenen.
Alternativt installera nått annat som går att elda i, men inte ta bort möjligheten helt.
Om du är tveksam till vedpanna kan du ju ta hem en mäklare för en gratisvärdering, det är ju ett lätt och billigt sätt att få reda på om huset blir mer värt utan vedpanna. Om det blir mindre värt är det ju kapitalförsäkring att riva ut pannan.
Jag skulle aldrig slänga ut en fungerande eldstad, vem vet om du har råd och möjlighet att värma kåken med el i framtiden? Beställ hem ett par m3 torr ved som nödreserv, beställ sen hem ett par årsförbrukningar i vår när du vet om vinterns elpriser är något som passar din ekonomi eller om du behöver ha vedeldningen för att få en dräglig ekonomi.
Jag skulle aldrig slänga ut en fungerande eldstad, vem vet om du har råd och möjlighet att värma kåken med el i framtiden? Beställ hem ett par m3 torr ved som nödreserv, beställ sen hem ett par årsförbrukningar i vår när du vet om vinterns elpriser är något som passar din ekonomi eller om du behöver ha vedeldningen för att få en dräglig ekonomi.
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Om den inte skadar eller är i vägen så bör du behålla den. Den höjjer värdet på huset. Med hjälp av den kan du kraftigt sänka elförbrukningen. Vi installerade bvp för 6 år sedan och tog då bort vedpanna. Idag hade jag försökt få till så att vi kunde behålla vedpannan och ha kombinerat.
Klicka här för att svara