Hej!

Jag håller på och bygger en fristående bastu där jag har lite funderingar kring ventilationen. Har läst en hel del trådar här och förstår att det finns en del olika metoder och individuella preferenser när det kommer till just ventilation av bastu. Vi har Harvia Legend EL-aggregat:
Elektriskt bastuaggregat Harvia Legend PO110XW WiFi 10,8 kW svart | Elektriska värmeaggregat | Harvia Nordic

Skissen nedan visar våra förutsättningar, där jag ser 3 alternativ för ventilationen:

Ritning av bastu, förråd, badrum och uterum med dimensioner, möbler och ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ 1 (röd): Utluftsventil i motsatt hörn från aggregatet, direkt till uterummet. Uterummet har tak över sig så är orolig att fuktig luft fastnar där och skapar problem...

Alternativ 2 (orange): Utluft på samma vägg som inluft. Osäker på om det blir tillräckligt luftflöde i hela bastun.

Alternativ 3: ventilationskanal som leder luften från motsatta hörn ut till yttervägg. Osäker på om kanalen blir för lång för att fungera bra?

I alla alternativ tänkte jag ta ut utluften enlift dena princip, med kanal strax under översta lav till takhöjd:
Illustration av ventilationssystem i bastu, visar luftflöde och värmedistribution.
Skapa konto

Så till mina frågor:
1. Är någon av dessa alternativ att föredra, eller andra tips?
2. Dimension på inluft och utluft? Vissa sidor säger att de ska vara samma men Harvia säger
"Frånluftsventil. Placera frånluftsventilen nära golvet, så långt bort från aggregatet som möjligt. Diametern på frånluftsröret bör vara dubbelt så stor som diametern på tilluftsröret."

Tack så mycket!

#bastu #ventilation

• Ritning av byggnadsplan, innehåller bastu, förråd, badrum, uterum, och ventilationssystem.
    Skapa konto
  • Illustration av bastuventilation; luftflöde markerat med blåa pilar; text beskriver funktion och underhåll.
    Skapa konto
  • Ritning av bastu, förråd, elcentral och badrum med ventilationsscheman och mått.
    Skapa konto
harry73
Vad jag kommer ihåg från när vi byggde bastu, är att frånluft och tilluft ska gå till/från samma utrymme, och tilluft ska sitta lågt nära aggregatet, så att det värms upp av aggregatet och stiger till taket. Utgiften ska sitta högt på motsatt sida, så att den varme luften cirkulerar genom hela bastun.
Tar du tilluften utifrån, så kommer cirkulationen inte fungera som tänkt om det blåser mycket från fel sida.
I dit fall ska du leda tilluft från uterummet till kaminen och frånluften ska sitta på andra sidan och leda direkt till uterummet

Det går alldeles utmärkt att ta inluft utifrån. Byggde en bastu i ett attefallshus med inluft bakom aggregatet, sedan utluft ut till relaxen (under bastulaven, för att få mindre skiktning av värmen). Med mekanisk frånluft (jag hade en Pax Calima) i relaxen/uterummet blir det ett bra flöde som du kan justera. Anledningen till att ta in och utluft från/till samma utrymme är bara viktigt om du bygger bastu i befintligt hus med eget ventilationssystem, då vill du inte störa det genom att öppna upp nya kanaler till eller från t ex ett befintligt badrum.

Tack så mycket för svaren, någon som har feedback på storleken på tilluft / frånluft och huruvida dessa ska vara samma storlek eller olika (som Harvia säger?)

Till example säger Tylö att inlyft och utlyft ska vara samma dimension:

Två diagram visar luftflöde och ventilation i bastu med sänkt tak.
Skapa konto

Utventil får gärna vara större än in-ventilen, men uaf samma storlek.
Ja, det kan orsaka kondens om du leder den varma luften i utrymmet under tak.
Ventilationsmässigt fungerar ju alt. 1 fint annars.
Vet ärligt talat om det spelar ngn större roll annars då utluften kommer at vara under laven (ungefär i höjd med fötterna)så att luften måste up och runt oavsett.
Det som är viktigt (så som kag har förstått det) är at frånluften går opp i ett rör från ventilen och vidare ut så att det är en termisk drift i den(röret värms up i väggen +varm luft från bastun stiger då mot det kalla)
Samma princip kan användas till tilluften- ventil på utsidan långt ned på väggen, därifrån i ett metallrör up i väggen eller helst vid sidan av aggregat så att mynningen hamnar en bit över stenmagasin. Då får du termisk drift för tilluften också och efektiv luftbyte.
I tillägg kan man ha en öpningsbar ventil direkt ut högt up genom väggen som kan öppnas vid vehov/efter bad.
Det finns flata metallkanaler som är lätta att föra bakom panelen.
En annan tips är att du bör kanske tänka på om det är förnuftigt att ha glassdörr i tillägg til en hel glassvägg- efektbehovet för aggregatet kommer att vara ekstremt högt och uppvärmningstiden lång.
Är inte säkert att glipa under dörren behövs heller.
Mvh
Sakke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.