Byggahus.se

Bastu i farstun

1. niklasn
    Husägare Nivå 8
    Här skall det bli en bastu.... cirka 1.90 x 1.80 och 2.25 i tak. För mitt inre ser jag dörren till vänster i klarglas och träpanel även här ute i ruheraum...

Rummet till vänster är badrum och bakom innerdörren längst in är en gammal entré.

2. niklasn
    Husägare Nivå 8
    Efter att kobenet fått jobba lite så börjar förutsättningarna bli tydligare, och frågeställningarna:

Kan jag limma sauna-satu direkt mot betongväggarna?
    Behöver jag riva innerväggen mot den gamla ytterdörren, eller kan jag montera sauna-satu direkt?? Är idag tritex mot betong.

3. D
    Medlem · Nivå 9
    Är inte känd vad tritex är, men ja, sauna satu kan du limma och fästa med pluggar direkt mot betong. Trygg och bra lösning. Specielt om detta är över bakkenivå. Också i tak-kom ihåg att tapea skjöten med alutape.
    Du kan se min tråd drsakke bygger bastu i källaren...
    Mvh
    Sakke

4. niklasn
    Husägare Nivå 8
  5. niklasn
    Husägare Nivå 8
    Fått all isolering på plats, lite el har dragits. Pga usla leveranser av dörr, aggregat och klinkers kommer morgondagen bjuda på elementmålning och sedan är det stopp i bygget.

har lyckats riva sönder byxorna på en fönsterhake, så de kommer behöva ersättas med något snajsigt.

6. niklasn
    Husägare Nivå 8
    Skivorna dammar som f-n när man sågar dem, och isolerskummet fastnar inte alltid...

7. D
    Medlem · Nivå 9
    du sågar inte, använd Elfa/stanleykniv. De är lätta att skära til med kniv. 0 damm då.
    Mvh
    Sakke
    Det är monteringsvideoer på youtube rekommenderar att se genom de först.

Mvh
    Sakke

8. niklasn
    Husägare Nivå 8
    Så dags nu... när alla skivor och delar av dessa är på plats.

• Laddar…
  9. niklasn
    Husägare Nivå 8
    Långfredagen bjöd på klinkers, blev nästan färdig med dem men man skall ju ha lite att göra på påskaftonen också.
    Räknar med att kunna basta på annandagen.

10. D
    Medlem · Nivå 9
    Inget tätskikt? Panel helt ned til golvet?
    Mvh
    Sakke

11. niklasn
    Husägare Nivå 8
    Nej, det blir ett skift med klinker på väggen. Påskaftonsmorgonens nöje...

12. D
    Medlem · Nivå 9
    Blir det dusch/bad utanför bastun eller är det bara omklädningsrum/relax?
    Annars brukar det ju vara en del fuktbelastning på golv i bastu. Enligt Kingspan ska iaf alubelägget tas bort där man klinkar och den avtäckta delen smöras med tätskikt som också täcker golv/övergång golv/vägg.
    Men så som du har löst det så blir det rätt på alubelägget?
    Mvh
    Sakke

13. niklasn
    Husägare Nivå 8
    Jag är med på hur du menar - bilden är från när vi provade ut fogbredden, då fanns varken tätskikt eller bortriven aluminiumfolie. Det är på plats nu.

Duschen är i badrummet, skymtar till vänster på den första bilden och utanför bastun blir relax.

14. D
    Medlem · Nivå 9
    Blir fint detta!!
    Mvh
    Sakke

15. niklasn
    Husägare Nivå 8
    Det tar sig så sakteliga, panel i tak och på två väggar. Börjar skära ut för och montera fästen för lavarna. Börjar så smått inse att påskhelgen inte avslutas med bastu...