Byggahus.se
Jag och min sambo har försökt skapa ett vardagsrum med tonvikten på film och musikupplevelsen, som kan ses på bilderna.

Stereosystemet begränsar kraftigt våra möbleringsmöjligheter och högtalarna kan knappast stå anorlunda mot nuvarande placering.

Pga rygg- och nackbesvär kan jag inte nyttja soffan på bilden, min sambo har också svårt för den. Sitthöjden är fel med, så vi kan inte ha den kvar tyvärr, soffan var ett dyrt misdtag vi är ledsna över.

Vår ide är nu att fylla på med endast fåtöljer och det är väl det jag vill få feed back på. Vad tror forumets medlemmar om det? Jag tänker mig då minst tre, kanske fyra. Tre av dessa med främre benen på mattan placerade aningen ut från väggen soffan står mot nu. Minst två fåtöljer hamnar ju då inom sweat-spoten för ljudet och ca tre meter från högtalarna.

Kan tillägga att vi har stor uteplats med lounge-grupp+matgrupp, så funktionen i vardagsrummet behöver mest vara just tv/musik. Vi har även tv i sovrummet om vi vill ligga ner och ha filmmys. Kommer det se tokigt ut att skippa soffa i ett vardagsrum? Eventuellt kan man ha någon smalare bänk intill sidoväggen mittemot fönstrena också. Kanske ser det dumt ut med alla möbler riktade mot tvn?

Lite sugen är jag också på en lång persisk matta i hallen, i liknande stil som den vi har. Jag känner att vi har kört fast här så aööa tips är välkomna!
 
  • Vardagsrum fokuserat på film- och musik med stor TV, högtalare och endast en fåtölj framför en stor matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med matta, en fåtölj, ottoman, vit stol, fönster och en draperad filt över högtalare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med fokus på film och musik, stor TV och högtalare, soffa och dekorativ matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med fokus på film och musik, stort TV-skärm och högtalarsystem, soffa och dekorativ matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med soffa, dekorativ matta, sideboard och zebra-tavla, optimerat för ljudupplevelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med två golvstående högtalare, TV, soffa, svart bord på persisk matta, stående lampa och fönster med gardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl mest en smaksak. Men kanske ser lite konstigt ut för andra (icke-audiofier) med en rad med fyra fotöljer som inte är placerade för umgänge.

Ett annat alternativ kanske kan vara att hitta en annan soffa som ni faktiskt sitter bra i?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det är väl mest en smaksak. Men kanske ser lite konstigt ut för andra (icke-audiofier) med en rad med fyra fotöljer som inte är placerade för umgänge.

Ett annat alternativ kanske kan vara att hitta en annan soffa som ni faktiskt sitter bra i?
Ja det måste övervägas. Problemet är att jag har stora rygg- och nackbesvär och därför ställer höga krav på ergonomin, som sällan är perfekt i soffa. Min sambo föreslog recliner-soffa, men jag tycker de är för fula(de jag sett hitills) =/
Skulle det uppfattas som mindre konstigt med en mindre soffa mot andra väggen+två fåtöljer i mitten(se bild) ? Kanske får rummet då fler riktningar än bara riktningen mot tvn, och uppfattas mer socialt inbjudande. Vi har ju också stor uteplats med två grupper där det passar att spela sällskapsspel mm, på sommaren endast såklart. Alternativt två eller tre fåtöljer i rad+någon mot sidovägg/väggar.
 
  • Minimalistiskt vardagsrum med en beige soffa, dekorativa kuddar, en stående lampa och en stapel böcker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med beige soffa, vit fåtölj, tv och högtalare, samt diskussion om ergonomi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt vardagsrum med en beige soffa, två vita stolar, tv på väggen, trägolv, svart möbel och en rund spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ingen soffa i vardagsrummet. Har 4 sköna fåtöljer som ibland flyttas runt för att, beroende på antalet sittande, komma lite närmare varandra. Att sitta fler på rad i en soffa är väl ingen hit ... 😉. Om man behöver fler sittplatser kan man också kombinera med en lättare 2-sitssoffa som också är flyttbar.

När det gäller gallerimattan i hallen är min mening att den (helst) inte skall ha samma mönster som vardagsrumsmattan. Orientaliska mattor passar, trots skiftande och rikliga mönster, "alltid" tillsammans. Välj inte en pakistansk matta (ofta billigare och tätare) pga att man där fortfarande har barnarbete.
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Och köp inte från Iran för att det är ett jävla skitland också...
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Betänk att olika beklädnader på fåtöljerna kan påverka ljudbilden olika. Det är sannolikt bäst att bara stå upp. Du bör också mura igen öppningen mellan vardagsrummet och hallen samt helst inte ha 90-gradiga vinklar i rummets hörn. Det ser vidare ut som ett parkettgolv? Det går absolut inte utan måste ersättas med någon typ av dämpande material. Slutligen ser det ut som att rummet har fönster? Det är en audiofil mardröm och måste ersättas med vägg.
 
  • Haha
  • Gilla
jonas_da och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har ingen soffa i vardagsrummet. Har 4 sköna fåtöljer som ibland flyttas runt för att, beroende på antalet sittande, komma lite närmare varandra. Att sitta fler på rad i en soffa är väl ingen hit ... 😉. Om man behöver fler sittplatser kan man också kombinera med en lättare 2-sitssoffa som också är flyttbar.

När det gäller gallerimattan i hallen är min mening att den (helst) inte skall ha samma mönster som vardagsrumsmattan. Orientaliska mattor passar, trots skiftande och rikliga mönster, "alltid" tillsammans. Välj inte en pakistansk matta (ofta billigare och tätare) pga att man där fortfarande har barnarbete.
Kul att höra att det kan vara görbart :) jag läste det om att matcha persiska mattor i något annat forum, och när jag försöker visualisera det blir det lite tokigt med en likadan faktiskt även om det verkar logiskt vid första anblick.

Mattan vi köpte var märkt med "fri från barnsrbete" om man nu kan lita på det. Tänkte nog begagnat nästa gång om vi ska ha råd med allt.
 
Har bekanta som inte har någon soffa i vardagsrummet. När man är gäst där känns det som om man inte har någonstans att sätta sig, då en fåtölj känns mer som någons personliga sittplats och rymmer bara en person.
 
C
B Bullerdrabbadkille skrev:
läste det om att matcha persiska mattor i något annat forum
Är inte direkt någon mattexpert men i mina ögon är det där inte en typiskt Persisk matta(?)
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Har bekanta som inte har någon soffa i vardagsrummet. När man är gäst där känns det som om man inte har någonstans att sätta sig, då en fåtölj känns mer som någons personliga sittplats och rymmer bara en person.
Den känslan vill man ju inte ge sin gäst. Samtidigt ser jag en fördel med att ha ett avgränsat space också, tex att man inte behöver sitta för nära inpå varandra. Här tänkte jag lite smidigare snurrfåtöljer.
 
C cpalm skrev:
Är inte direkt någon mattexpert men i mina ögon är det där inte en typiskt Persisk matta(?)
Den är från pakistan tror jag, så du har väl rätt i det. De brukar lite slarvigt kallas persiska mattor.
 
Några bekanta hade ett gäng snurrfåtöljer placerade kring ett runt bord så att gick lätt att snurra för att umgås eller kolla på tv. Det såg inte speciellt konstigt ut.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
B Bullerdrabbadkille skrev:
Den är från pakistan tror jag, så du har väl rätt i det. De brukar lite slarvigt kallas persiska mattor.
Mattillverknig sker i alla länder runt Iran (inkl Turkiet och Indien) och benämns allmänt för orientaliska mattor. Pakistan gör även persiska mönster utan att vi kallar dem för kopior. Att definiera en mattas ursprung kan ibland vara svårt. Då tittar man på mönster, knuttyp, inslagstyp, material (ull, bomull, etc) och varifrån materialet kommer. TS vackra matta ser mjuk och tät och glansig ut med traditionellt mönster från odefinierbar trakt och av, förmodligen, nyzeeländskt ull med bomullsvarp.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
B Bullerdrabbadkille skrev:
Tänkte nog begagnat nästa gång om vi ska ha råd med allt.
Jag rekommenderar mina kunder auktionsköp. En 40-50-årig matta som fortfarande är vacker utan större slitage/skador är av högre kvalitet än dagens nytillverkade (dvs de som når våra mattbutiker). Fransarna brukar dock vara "slut" pga vårt otyg att dammsuga dessa. Handgjorda mattor kan alltid repareras.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag rekommenderar mina kunder auktionsköp. En 40-50-årig matta som fortfarande är vacker utan större slitage/skador är av högre kvalitet än dagens nytillverkade (dvs de som når våra mattbutiker). Fransarna brukar dock vara "slut" pga vårt otyg att dammsuga dessa. Handgjorda mattor kan alltid repareras.
Tack för tips! Du har ögat för detta med mattor hör jag, det är ull från nya zeland berättade säljaren. Tror den kallas bukhara eller något sådant.. har du något spontant tips på stil(typ/mönster som fjärilar medaljonger/färger osv) som skulle passa vår matta? Tänker mig en avlång i haölen alltså, fast det har nog redan sagts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.