Byggahus.se

Bahco minimaster

1. E
    Medlem · Nivå 19
    Kanske är där något fel på styrningen i aggregatet. Tydligen kan det växla mellan 3 och 6 kW. Misstänker att det är svårt att hitta firmor som gärna grottar sig ner i detta system. De vill hellre sälja ngt nytt.

• Laddar…
  2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
  3. R
    Medlem Nivå 6
    Ett tips är att kolla om ventilationsrören är isolerade. Både jag och grannen som har borohus -87 hade inte det.
    Vissa rör låg långt nere i lösullen, vissa strax under 10cm lösull.
    Då förlorar du massor med värme då den hinner kylas ner innan den nått längst bort.
    Vi har förvisso en ”nyare” modell på luftvärnen samt 140kvm, öppen planlösning.
    Satte in luftvärmepump och den funkar kanon, sänkte räkningarna bra samt varmare inne.

• Laddar…
  4. Annemi
    Medlem Nivå 2
    Tack Alla ni som har tagit er tid att svara!
    Jag har fått lite mer på fötterna så vi kan svara och fråga ventilationsteknikern. Har känt oss ganska borta när han börjar förklara det ena och det andra med flöde hit och flöde dit... ! Och sen undrar man, ”vad var det han sa”?
    Bara nicka och hålla med!

5. Annemi
    Medlem Nivå 2
    Tack! Alltså vi bor i Fränsta, Ånge kommun! Det finns inte så många servicetekniker här!

6. Annemi
    Medlem Nivå 2
    Vet att dom inte är isolerade men de ligger rätt långt ner i lösullen.

7. R
    Medlem Nivå 6
    Har du kollat alla rören? För som sagt så låg många långt ner men långt ifrån alla:rolleyes:

8. E
    Medlem · Nivå 19
    Vill man själv kolla att värmepaketet drar korrekt effekt (3/6 kW) så kan man skaffa en trådlös energidisplay och hänga på husets elmätare. Det bör då vara möjligt att se hur värmesystemet arbetar och avgöra om den drar effekt och styr sitt värmepaket på korrekt sätt.

Redigerat 19 nov 19:31
    • Laddar…
  9. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Man kan ju också lätt kolla att värmeaggregatet ACJ fungerar:

1. Vrid ned värmeregulatorn som styr rumstemperaturen på luftvärmeenheten ACJ helt. Vänta 15 min.

2. Vrid upp värmeregulatorn på max värme.

3. Lyssna vid ACJ. Nu ska fläkten i värmepaketet öka i hastighet. Gör den det? Om inte så är det ett fel.

4. Vänta 5-10 min. Kommer det ut mycket varm luft i alla tilluftdonen i rummen? Om inte så är detta ett fel.

5. Öppna den lilla luckan på ACJ (Till höger på bild):
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2019-11-19 kl. 20.06.35.png

Kolla att båda värmespiralerna är varma. Om inte är heta så är detta ett fel.

Hittar du inget fel så är allt bra.

Har ni bytt filter i enheten så att detta inte sänker luftgenomströmningen? Det bör göras kanske en gång i månaden under vintern i ett normaldammigt hem.

10. S
    Medlem Nivå 6
    Min gissning är att det är något problem med styrningen till luftvärmeaggregatet. Ni får inte efterfrågad effekt vilket gör att tempen inte kan hållas. Det finns tråd här på byggahus där en medlem byggt en ny styrning (imget för en nybörjare). Det kan också vara att en av elslingorna är trasig (eller en säkring som gått?). Eventuellt kommer inte fläkten upp i rätt flöde vilket också kan ge lägre temperatur.

Att sista rummet blir svalare kan bero på att det är inlaggt nya högre golv i huset som gör att det blir för mycket motstånd, de är för liten springa under dörren i det rummet så luften (värmen) går ut i de andra rummen istället.

Att flytta upp luftintaget för återluften tror jag inte på. Det kan troligen ge kalla golv då den varma luften inte tvingas ner och även kallare inne då termostaten för luftvärmen normalt är kopplad på återluften.

• Laddar…
  11. Annemi
    Medlem Nivå 2
    Tack! Det ska vi prova! Ja, vi har bytt filter ca 1 ggr/månad. Slingorna är verkar varma.

• Laddar…
  12. Annemi
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar! Det där med golv stämmer. Vi har renoverat huset under de 5 år som vi bott i huset och lagt in nya golv i alla rummen. Så ja, det är väldigt lite utrymme mellan tröskel och dörr. Ska försöka åtgärda det med någon slags ventil nertill på dörren.
    Men det är kallare även om dörren är öppen, så det kanske är både det och fel på styrning. Ska ta hit nån som kan sånt! Vi är helt borta vad gäller sånt!
    Kommer inte att flytta luftintaget, tack vare er i detta forum. Där sparar vi in några tusen! Tack!