Byggahus.se
Hej,

Har mina radiatorer inne på sandblästring nu och tänkte måla dem i vitt när de är tillbaka. Har en kompressor och har tänkt köpa till en färgspruta till den, hade dock behövt tips på vilken färg man bör ha.
Finns allt från Hardhead på Jula till Beckers och Flugger.

Några tips?

Tack!
 
Jag körde vanlig snickerifärg
 
  • Gilla
IlTotoRiina
  • Laddar…
IlTotoRiina IlTotoRiina skrev:
Hej,

Har mina radiatorer inne på sandblästring nu och tänkte måla dem i vitt när de är tillbaka. Har en kompressor och har tänkt köpa till en färgspruta till den, hade dock behövt tips på vilken färg man bör ha.
Finns allt från Hardhead på Jula till Beckers och Flugger.

Några tips?

Tack!
Finns färg för ändamålet, Alltså elementfärg. Jag har dock sprutat mina med vanlig snickerifärg från både Beckers och Lady. Ser lika fina ut efter 12 år ivf. Men de kanske gulnar på sikt 😉
 
  • Gilla
IlTotoRiina
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag körde vanlig snickerifärg
Har för mig att jag läste att den har lite andra egenskaper, elementfärgen..
Ska tåla värme lite bättre

Är detta bara sälj-jippo? Hur har dina hållt sig?
 
IlTotoRiina IlTotoRiina skrev:
Har för mig att jag läste att den har lite andra egenskaper, elementfärgen..
Ska tåla värme lite bättre

Är detta bara sälj-jippo? Hur har dina hållt sig?
Jättebra . Jag fick tipset från en gammal målare
 
IlTotoRiina IlTotoRiina skrev:
Har för mig att jag läste att den har lite andra egenskaper, elementfärgen..
Ska tåla värme lite bättre

Är detta bara sälj-jippo? Hur har dina hållt sig?
Ja de saluförs så. Mina har inte gulnat mer än listerna gjort på 12 år ivf. Renoverade nyligen ett rum där jag bara målade om listerna då de var lite slitna efter barnåren. Jag kan med blotta ögat inte så någon skillnad på dem och elementens färg ivf.
 
  • Gilla
IlTotoRiina
  • Laddar…
Blir att köra på någon snickarfärg då! Fler alternativ där absolut!

Något märke man bör sträcka sig efter?
 
K
IlTotoRiina IlTotoRiina skrev:
Blir att köra på någon snickarfärg då! Fler alternativ där absolut!

Något märke man bör sträcka sig efter?
Om du nu har lagt ner jobb och tid på sandblästring, varför då köpa snickerifärg till dom.
Och har du inte ens snickerifärg ståendes hemma utan måste köpa ny färg, så varför.🤔
 
jag har en fråga kring blästringen istället, var lämnade du in dem på blästring?
 
Se till att grunda innan du målar med vanlig färg så du slipper lämna in på blästring igen.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Jag körde med V-slip och sedan Teknos FSF40 stockholmsvit
 
Har du blästrat måste du ha en rostskyddsprimer först sen kan du ha en vanlig vattenbaserad snickerifärg vattenbaserat direkt på kommer att rosta
 
K K. L skrev:
Om du nu har lagt ner jobb och tid på sandblästring, varför då köpa snickerifärg till dom.
Och har du inte ens snickerifärg ståendes hemma utan måste köpa ny färg, så varför.🤔
Större utbud av färg, fler kulörer, billigare. Kan lika väl bli elementfärg men nu vet jag iallafall att jag inte är låst till det :)

K Kromo skrev:
jag har en fråga kring blästringen istället, var lämnade du in dem på blästring?
Hos en vän som har utrustning för blästring.

Har fått offert på 600kr styck på blästring i Göteborg hos SPAB.
Isakare Isakare skrev:
Se till att grunda innan du målar med vanlig färg så du slipper lämna in på blästring igen.
Bo arnold Bo arnold skrev:
Har du blästrat måste du ha en rostskyddsprimer först sen kan du ha en vanlig vattenbaserad snickerifärg vattenbaserat direkt på kommer att rosta
Bra tips, tack!! Tänkte inte på detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.