Byggahus.se
Ja, hallon sprider sig lätt. Men det är inga problem att hålla efter. Vi har haft hallon länge och robotklipparen ser till att inget kommer utanför området de de får växa. Man skall se till att ha en rabatt enbart för hallonen bara. Men sätter man hallon i samma rabatt som andra perenner lär man få problem.
 
Ja, så håller jag inte fullt med heimlaga om att inte odla sånt man kan plocka i naturen. Det beror ju visserligen lite på ambitionsnivå och hur mycket plats man har, men vi odlar både hallon och blåbär (amerikanska) trots att vi har vildhallon och blåbär runt knuten i skogen. Helt enkelt för att det är helt olika sorter. Hallonen i trädgården är helt olika de jag tar i skogen och blåbären likaså. Men hade vi inte haft utrymme för det så hade jag självfallet satsat på något annat i trädgården.
 
tensiden tensiden skrev:
Ja, så håller jag inte fullt med heimlaga om att inte odla sånt man kan plocka i naturen. Det beror ju visserligen lite på ambitionsnivå och hur mycket plats man har, men vi odlar både hallon och blåbär (amerikanska) trots att vi har vildhallon och blåbär runt knuten i skogen. Helt enkelt för att det är helt olika sorter. Hallonen i trädgården är helt olika de jag tar i skogen och blåbären likaså. Men hade vi inte haft utrymme för det så hade jag självfallet satsat på något annat i trädgården.
Var och en gör som man vill.
Jag tycker de vildväxande är likvärdiga eller rentav bättre men tycker man inte det kan man givetvis odla. Fast det skall vara ganska stor odling om man skall få 8-12 liter hallon och 10-15 liter blåbär att sätta i frysen varje år.
 
H heimlaga skrev:
Var och en gör som man vill.
Jag tycker de vildväxande är likvärdiga eller rentav bättre men tycker man inte det kan man givetvis odla. Fast det skall vara ganska stor odling om man skall få 8-12 liter hallon och 10-15 liter blåbär att sätta i frysen varje år.
Jo, absolut. Menar mest att det ena inte utesluter det andra. Bären från skogen har mycket mer smak så de har vi till sylt och direkt i gröt mm. Bären vi odlar själva blir mest för dekoration på tårtor mm. Var sak har sitt användningsområde. Den stora mängden hämtar vi självfallet i skogen. Men tycker nog ändå att trädgårdshallonen är bättre än de vilda, men det beror ju på sort.
 
Alla har inte möjlighet att plocka i skogen så då är det väl trevligt om man kan plocka lite hemma på tomten. Man kan inte förutsätta att alla skall ha samma möjligheter som man själv har och inte heller samma behov.
Angående smak, jag tycker också att skogshallon är godare än trädgårdshallon men de är pyttesmå ute i skogen jämfört med odlade så då krävs det betydligt större mängd hallon för att få samma mängd sylt/saft etc.
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Alla har inte möjlighet att plocka i skogen så då är det väl trevligt om man kan plocka lite hemma på tomten. Man kan inte förutsätta att alla skall ha samma möjligheter som man själv har och inte heller samma behov.
(...)
etc.
Det här har du faktiskt rätt i. Tack för påminnelsen.
 
MultiMan
Nu är det ju inte en buske, men glöm inte rabarber. Väldigt tålig, blir vansinnigt god marmelad och pajer av t ex. Har 3 "öar" med Victoria (uppkallade efter drottningen i England, kom 1837) som följde med huset. Bara gödslat lite senaste åren, innan dess stod de orörda i minst 30 år och lever ändå i högsta välmåga. Rätt fantastiskt!

Samma sak med röda vinbär men vet ej sort. Odödliga och ger enorma skördar utan mer skötsel än lite klippning.

Zon 5-6.
 
Slår ett slag för Saskatoon. Enkla att plocka då de växer i klasar:
Mogna blåbär på gren, omgivna av gröna blad, närbild, fokus på bär, naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Goda att äta direkt - typ blåbär med inslag av andra bär som vinbär, lite beroende på sort. Fantastiska i paj. Smakar typ blåbärspaj med mandelmassa. Fröna har en svag smak av bittermandel även otillagade (också beroende på sort), men vid tillagning förstärks detta.
Blåbärstry håller jag också med om är bra. Kul då de ser speciella ut:
Blåa honungsbär i närbild på gren med gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stor fördel tycker jag är att man förlänger bärsäsongen då endel ryska sorter är lika tidiga som jordgubbar. Kanadensiska betydligt senare. Många sorter, särskilt tidiga är lite beska. De ska inte plockas direkt de får färg utan ett par veckor senare när de blivit lite mjuka. Då är de sötare.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.