Byggahus.se
Hej!

Sett många eminenta svar på liknande frågor men alltid svårt att applicera rakt av på ens eget fall.

Nyköpt hus där vi funderar på att ta ner väggen som skruven indikerar.

Frågan är helt enkelt om den kan befaras vara bärande eller stabiliserande och om man bör våga ta ner den, helt eller delvis. Det löper i nuläget skjutdörrar i den. Utan att ha plockat ner ytskikt ser det ut som plank, vilket även överensstämmer med byggbeskrivningen. Framgår inte helt för mig vilka väggar som anses vara bärande...

Stort tack på förhand till den/de som gör sig besväret att kika på det! Husritning med markering av en potentiellt bärande vägg med en skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett enfamiljshus med markerad vägg som kan vara bärande eller stabiliserande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av hus med markerad vägg där användaren överväger en rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt ritningen är väggen inte bärande i vanlig mening. Det kan ändå vara så att den ersätter en golvbjälke just i den linjen. Detta bör man kontrollera på något sätt. Det framgår inte entydigt av den tekniska beskrivningen hur just denna vägg är utförd vilket är en anledning till försiktighet. Var i Mölndal ligger huset?
 
Tack för svar!

Nej det är inte solklart, flera av de icke bärande väggarna är ju specade hur de ska vara uppbyggda men inte denna...

Det ligger på Södermalm, längst upp i toltorpsdalen.

Men då är det egentligen en fråga om att ta sig ner i bjälklaget på vinden för att undersöka saken?
 
Jag har rätt bra koll på det området... Lite försiktig undersökning är nog bra.
 
Baserat på erfarenhet av andra hus däruppe tänker du?

Vad menar du med försiktig, det ligger ett golv på vinden så jag antar att jag får försöka få loss ett par brädor? Om det ligger en balk ovanför väggen så borde det vara lugnt då?

Det finns ju någon form av symbol på ritningen , som ett T, som står i anslutning till övriga bärande väggar. Slump eller är det någon stans vedertaget för att märka ut dem?
 
Finns det en bjälke ovanför väggen är det inga problem. Finnsdet ingen bjälke får ni sätta dit en sådan. Pilarna anger hur ventilationen fungerar. Jag har bott 30 år i närheten så jag vet hur det ser ut.
 
Stort tack! Får undersöka saken närmare imorgon och se om det är solklart
 
Nu har ytterskiktet åkt ner. Finner då 1.5 tums bräder på vardera sida om utrymmet där skjutdörrar löpt. Någon bjälke "ovanför" skjutdörrsöppningen. Man kan rucka ganska bra på bräderna längst ut och kan skjuta igenom en spackel nästan överallt i ovankant bortsett från precis ovanför dörrkarmarna.

Har måttat på vinden och väggen befinner sig mittemellan två takstolar, har dock inte öppnat upp och kikat ner i bjälklaget.

Spontant känns det inte bärande, är man för vågad att börja plocka utan att konsultera ett proffs? Nertagna ytterskikt visar träbräder och metallspår där skjutdörrar varit, med synliga spikar och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med synligt träbjälklag ovanför en skjutdörrsöppning, två personer iakttar väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Löper väggen parallellt med takstolarna?

Isåfall känns det extremt långsökt att den skulle vara bärande..
 
Ja det gör den
 
Väggen positionerad även mitt emellan två bjälkar i golvet på vinden, då bör det väl vara lugnt?
 
J justusandersson skrev:
Finns det en bjälke ovanför väggen är det inga problem. Finnsdet ingen bjälke får ni sätta dit en sådan. Pilarna anger hur ventilationen fungerar. Jag har bott 30 år i närheten så jag vet hur det ser ut.
Nu spammar jag min egen tråd men så här är alltså förutsättningarna:

-Väggen ifråga ligger placerad mellan två bjälkar i vindsgolvet. Har inte tagit mig ner genom stenull och spån för att identifiera den ovanifrån

-Ligger även mellan 2 takstolar

-Sitter inte ens fastspikat ner mot golvet utan kan ruckas där, hålls på plats med lite spont

-Mellanrum (luft) mellan ovanliggande reglar i väggen och den regel som ligger "uppe i" taket.

Jag tänker att det borde vara lugna puckar, någon som har invändningar?
Justusanderson, du skrev att det är lugnt om det ligger en bjälke ovanför, annars får vi sätta dit en. Menar du då en äkta bjälklagsbjälke? För väggen ligger som sagt mellan två sådan, dvs ca 30cm från vardera. Eller räcker det att behålla den bjälke som är längst upp i väggen, "inuti" undertaket för att kunna fästa nytt undertak?
 
Jag hade tagit bort den utan att oroa mig!
 
  • Gilla
Simon Ny
  • Laddar…
För den som ev läser tråden i efterhand: inte bärande.

Tack till er som hjälpte till!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.