Byggahus.se
Det är många som installerar jacuzzi nuförtiden, även pool och badtunna. Vad som är bäst är givetvis individuellt, beror på förutsättningar och hur man tänkt använda det.

Vi är en familj om 2st vuxna och 1st barn, än sålänge. Förhoppningsvis blir det i framtiden ytterligare ett barn.

Vad är då egentligen mest lämpat mellan en större badtunna och en jacuzzi tycker ni? Personligen har jag alltid gillat badtunnor mer för jag älskar tanken med att elda, knastret från elden samt den ”doft” som röken avger och skapar någon form av ”myskänsla”.... tycker jag!

Men nu är det inte bara jag som ska bada, utan hela min familj. Jag vill inte lägga pengar på något som bara används utav mig utan vill att alla ska få glädje av den! Därför funderar jag på om man behöver ha en åretrunt uppvärmd jacuzzi istället? Som man kan bada i lite spontant, även på sommaren... utan att folk klagar på att det är för kallt. Dvs hålla en 25-28grader på sommaren kanske. Men är det nödvändigt?

Om man nu väljer en badtunna, med kamin som Jag tycker är mysigt. Skulle man då inte kunna ha den uppvärmd året runt ändå? Elpatron är säkert dyrt? Men med hjälp av en värmepump för pool? Eller funkar det inte att ha både kamin och värmepump?

Eller är det helt enkelt bättre att välja en jacuzzi för dubbla priset från början?

Hur resonerar ni andra? Vad är egentligen fördelen med jacuzzi framför badtunna? En badtunna går ju att få betydligt mycket billigare, även inkluderat värmepump?

Vi kommer inte installera detta i år, men blir förhoppningsvis nästa år när man tar steget till 40år och planerna kring att resa till Thailand känns lite oroväckande just nu. Dock så är det ändå bra att ha med i planerna kring allt annat vi gör runtomkring detta område.

Kom med lite åsikter kring Badtunna Vs Jacuzzi!

Så kanske jag blir lite smartare...

• Gilla
BaltrestoAB
  • Laddar…
Min röst hamnar på badtunna alla dagar i veckan. (Pool är dock ännu bättre för barnen)

Har testat ett par olika spabad. Även de riktigt dyra väsnas så man knappt kan prata. Inte speciellt avkopplande tycker jag...

• Gilla
BaltrestoAB och 1 till
  • Laddar…
Pool javisst, men kan inte motivera att lägga 200.000kr på en pool även om det är lockande...

Tycker du badtunna enbart pga ljudet av bubblandet? För det kan man ju stänga av.. :)
Väljer vi badtunna kommer vi nog ändå lägga till bubblor för det vill min fru ha, kan tänka mig att barnen tycker det är kul också. Men det kan man ju sätta på och stänga av som man vill, som tur är...

Går att få till pool klart billigare.

Men det var inte det det handlade om. Uteslutande p g a ljudet. Synd att lägga 80 papp på spabad för att sedan sitta i det utan att använda bubblor;jet och vad det nu är.

Även min fru ville ha bubblor. I detta fall ett dubbelt bubbelbad inne när vi renoverade badrummet. Gick upp i pris eftersom jag sedan tidigare visste att jag stör mig på motorljud/bubbelljud. Men det hjälpte inte. Vi använder i stort sett aldrig bubblor och jetstrålar. Däremot dricker vi ganska mycket bubbel där i tysnaden, men det är en annan sak;)

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Har också undersökt en del. Pratat med många vänner som säger att spabad använder man mindre och mindre, många delar som pajar, läckage och rätt skapliga kostnader att hålla på 38 grader året runt.
Badtunna som ska fyllas och eldas vid varje bad används aldrig till slut. För stort projekt.

Tror bra kombo för oss skulle vara de hybrider som finns. Badtunna med rening och liten värmare som håller den på 10 grader och sen rejäl kamin som får upp den i temp på två timmar. Gärna med rejäl isolering och bra lock.

Har kollat på badbaljan.com som fått mycket positivt skrivet här på byggahus forum.

• Gilla
Angjo och 2 till
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Går att få till pool klart billigare.

Men det var inte det det handlade om. Uteslutande p g a ljudet. Synd att lägga 80 papp på spabad för att sedan sitta i det utan att använda bubblor;jet och vad det nu är.

Även min fru ville ha bubblor. I detta fall ett dubbelt bubbelbad inne när vi renoverade badrummet. Gick upp i pris eftersom jag sedan tidigare visste att jag stör mig på motorljud/bubbelljud. Men det hjälpte inte. Vi använder i stort sett aldrig bubblor och jetstrålar. Däremot dricker vi ganska mycket bubbel där i tysnaden, men det är en annan sak;)
Jo det är klart det går, går att få dyrare med. En pool lockar helt klart, men ska man kunna använda den året runt som med badtunna blir det helt andra priser. Och tanken med att kunna använda baljan även en kall vinterdag lockar mycket...

Jo jag håller med om bubblorna, så min inställning har därför alltid varit just badtunna framför jacuzzi. Däremot kostar det typ 3.500kr extra för bubblor så det lägger vi nog till ändå, så finns möjligheten att använda det när man vill. Eller är det bara en onödig risk i form av extra hål som kan börja läcka?
Men sedan är ju frågan hur bra det då funkar att ha en badtunna uppvärmd året runt, och hur isf? Värmepump?

Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Har också undersökt en del. Pratat med många vänner som säger att spabad använder man mindre och mindre, många delar som pajar, läckage och rätt skapliga kostnader att hålla på 38 grader året runt.
Badtunna som ska fyllas och eldas vid varje bad används aldrig till slut. För stort projekt.

Tror bra kombo för oss skulle vara de hybrider som finns. Badtunna med rening och liten värmare som håller den på 10 grader och sen rejäl kamin som får upp den i temp på två timmar. Gärna med rejäl isolering och bra lock.

Har kollat på badbaljan.com som fått mycket positivt skrivet här på byggahus forum.
Ja det är lite den uppfattningen jag också har fått. Känner en del som har jacuzzi och dom har också precis som du säger problem med läckage och delar som gått sönder...

En badtunna med enbart kamin och som hela tidens skall fyllas/tömmas har jag aldrig ens funderat på. Blir det en badtunna så blir det en modell större för 12-14pers och med cirkulationspump, sandfilter, kamin och sedan antingen elpatron eller en värmepump för att kunna hålla den varm året runt.

Antar att det är värmepump som gäller om man vill ha den varm året runt? Elpatron är väl mer för enstaka tillfällen eller för att behålla värmen under x antal dagar efter att man har eldat?

Skall kika på badbaljan.com, tack för tipset. Har själv snöat in på pool-fritid.se och deras XL badtunna.

Kolla in Skärgårdstunnan också. Är inne på en sådan själv. Betydligt snyggare än de andra två.

C crazytok skrev:
Det är många som installerar jacuzzi nuförtiden, även pool och badtunna. Vad som är bäst är givetvis individuellt, beror på förutsättningar och hur man tänkt använda det.

Vi är en familj om 2st vuxna och 1st barn, än sålänge. Förhoppningsvis blir det i framtiden ytterligare ett barn.

Vad är då egentligen mest lämpat mellan en större badtunna och en jacuzzi tycker ni? Personligen har jag alltid gillat badtunnor mer för jag älskar tanken med att elda, knastret från elden samt den ”doft” som röken avger och skapar någon form av ”myskänsla”.... tycker jag!

Men nu är det inte bara jag som ska bada, utan hela min familj. Jag vill inte lägga pengar på något som bara används utav mig utan vill att alla ska få glädje av den! Därför funderar jag på om man behöver ha en åretrunt uppvärmd jacuzzi istället? Som man kan bada i lite spontant, även på sommaren... utan att folk klagar på att det är för kallt. Dvs hålla en 25-28grader på sommaren kanske. Men är det nödvändigt?

Om man nu väljer en badtunna, med kamin som Jag tycker är mysigt. Skulle man då inte kunna ha den uppvärmd året runt ändå? Elpatron är säkert dyrt? Men med hjälp av en värmepump för pool? Eller funkar det inte att ha både kamin och värmepump?

Eller är det helt enkelt bättre att välja en jacuzzi för dubbla priset från början?

Hur resonerar ni andra? Vad är egentligen fördelen med jacuzzi framför badtunna? En badtunna går ju att få betydligt mycket billigare, även inkluderat värmepump?

Vi kommer inte installera detta i år, men blir förhoppningsvis nästa år när man tar steget till 40år och planerna kring att resa till Thailand känns lite oroväckande just nu. Dock så är det ändå bra att ha med i planerna kring allt annat vi gör runtomkring detta område.

Kom med lite åsikter kring Badtunna Vs Jacuzzi!

Så kanske jag blir lite smartare...
Jag tycker själv att jag har den perfekta kompromissen.
En rostfri "spapool" som är uppvärmd året om.
Stor nog för barnen att leka i och liten nog för att bara sitta i och ta det lugnt.
Inga bubblor, bara en cirkulationspump med patronfilter.
Pumpen låter inte mycket, men även den stänger jag ofta av för att få det helt tyst när man badar.
IMG_0110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Petterhusbyggare och 4 till
  • Laddar…
Mycket snyggt, och håller med dig. Bra storlek...

Men ett helt annat pris! Vad gav du för hela kalaset? Hur värmer du upp den året runt?

C crazytok skrev:
Mycket snyggt, och håller med dig. Bra storlek...

Men ett helt annat pris! Vad gav du för hela kalaset? Hur värmer du upp den året runt?
Gjorde det mesta själv, så det kostade inte mer än ett vanligt spabad.
Gick på ca 80000:- med trädäck och allt, värmer med en 6kW elpatron.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag tycker själv att jag har den perfekta kompromissen.
En rostfri "spapool" som är uppvärmd året om.
Stor nog för barnen att leka i och liten nog för att bara sitta i och ta det lugnt.
Inga bubblor, bara en cirkulationspump med patronfilter.
Pumpen låter inte mycket, men även den stänger jag ofta av för att få det helt tyst när man badar.
[bild]
[bild]
Vilket märke är det på den rostfria poolen?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Gjorde det mesta själv, så det kostade inte mer än ett vanligt spabad.
Gick på ca 80000:- med trädäck och allt, värmer med en 6kW elpatron.
Bara elpatron för att hålla den uppvärmd? Blir inte det dyrt?

Varför inte n värmepump ist?

F falkn skrev:
Kolla in Skärgårdstunnan också. Är inne på en sådan själv. Betydligt snyggare än de andra två.
Har en skärgårdstunnan sedan tre år, är nöjd. Har precis beställt reningsverk, isolerlock och värmare (liten 2kw) som skall kopplas in i sommar. På vintern kommer jag köra som vanligt, fylla på elda, bada, tömma. På sommaren en fyllning och körs reningsverk.

N nyss ny husägare skrev:
Vilket märke är det på den rostfria poolen?
Inet märke, jag ritade den själv, sen svetsade en kille som jobbar med rostfria tankar ihop den till mig.

• Gilla
Elst21
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Bara elpatron för att hålla den uppvärmd? Blir inte det dyrt?

Varför inte n värmepump ist?
Värmepump kan man inte använda på vinterhalvåret, det är även då men behöver som mest värme.
På sommaren räcker i princip värmen från poolpumpen för att hålla värmen.
Valde el för att det är helt underhållsfritt, håller väldigt länge och är pålitligt.

Har koll på nästan all elförbrukning i mitt hus, men poolen vet jag faktiskt inte.
Faktum är att det inte synts på min årsförbrukning, men räknar ändå med att det drar
3-4000kWh/år.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.