2 845 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Badrumströskel våtrumsmatta
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Eftersom tröskeln och tätskiktet inte är permanent hoplimmat/sammansatt, så borde du ju kunna byta tröskel,
och kanske hela dörrkarmen, utan att äventyra badrummets säkerhet mot vattenskador.
Men du ser väl själv hur nära dörröppningen vattnet kommer när du duschar och badar normalt.
Kanske idé att täta mellan plastmattan och den nya tröskeln med lite "innefog" för säkerhets skull.
(Säger jag som inte har en enda tröskel inne i vårt 9 år gamla hus
)
och kanske hela dörrkarmen, utan att äventyra badrummets säkerhet mot vattenskador.
Men du ser väl själv hur nära dörröppningen vattnet kommer när du duschar och badar normalt.
Kanske idé att täta mellan plastmattan och den nya tröskeln med lite "innefog" för säkerhets skull.
(Säger jag som inte har en enda tröskel inne i vårt 9 år gamla hus
Om man hyvlar av lite på tröskelkanten mot mattan och lämnar kanske 5 -7 mm kvar i överkanten får man en bra recess för den uppvikta mattkanten. Sedan är kravet --tror jag--att tröskeln ska ligga 2,5 cm över avloppet. Dvs att först när vattnet står 2,5 cm högt över avloppet blir det problem vid dörren. Kaklar man så är ju inget vattentätt mot tröskel o dörr. Höjden gäller.
Klicka här för att svara