- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Äntligen kör vi igång!
Vi började leta entreprenör i mars. Hade en extensiv gallring av runt 10 företag. Nu har valet fallit på ByggEst AB.
Projekt ska pågå i 5 veckor. Vi har avtalat med besiktningsman som ska besiktiga vid 3 tillfällen. Jag har fått godkänt från företaget att dela projektet här!
Dock så kommer inga personuppgifter förekomma i tråden då varken de eller vi gett godkännande till det.
Ser fram emot att få ett badrum till 2020-tals standard! Kommer uppdatera löpande.
Badrum: ca 4kvm
Total budget 280kkr (kommer ev överskridas pga måttbeställd glasparti)
Vi började leta entreprenör i mars. Hade en extensiv gallring av runt 10 företag. Nu har valet fallit på ByggEst AB.
Projekt ska pågå i 5 veckor. Vi har avtalat med besiktningsman som ska besiktiga vid 3 tillfällen. Jag har fått godkänt från företaget att dela projektet här!
Dock så kommer inga personuppgifter förekomma i tråden då varken de eller vi gett godkännande till det.
Ser fram emot att få ett badrum till 2020-tals standard! Kommer uppdatera löpande.
Badrum: ca 4kvm
Total budget 280kkr (kommer ev överskridas pga måttbeställd glasparti)
Redigerat:
Dag 3. Rivning. Väldigt torrt och fint under. Måste vara duschkabinen. Enligt standard 79 med cc60 och tapet.
Lite info om exempel på vad entreprenör ska göra:
- regla upp och sätta cc45, plyfa o gips
- flytta avlopp (WC o handfat) - bila golv!
- ny golvbrunn
- riva och sätta gips i tak (målas)
- bygga en våtrumssäkrad ny halvhylla för in vatten (slitsbotten, stålreglar o minerat/aquaboard)
- inspektion och bygga borttagbar topp
- dra ny el och ny belysning i taket
- el golvvärme
- bygga inbyggd nisch med vägghängd WC (gerberit)
- synliga VVS rör pga yttervägg i ganska dåligt isolerat hus
mm mm mm
- regla upp och sätta cc45, plyfa o gips
- flytta avlopp (WC o handfat) - bila golv!
- ny golvbrunn
- riva och sätta gips i tak (målas)
- bygga en våtrumssäkrad ny halvhylla för in vatten (slitsbotten, stålreglar o minerat/aquaboard)
- inspektion och bygga borttagbar topp
- dra ny el och ny belysning i taket
- el golvvärme
- bygga inbyggd nisch med vägghängd WC (gerberit)
- synliga VVS rör pga yttervägg i ganska dåligt isolerat hus
mm mm mm
Idag hade vi flera överraskningar. Helt plötsligt utanförvarning blev vi av med vattnet i hela huset! Trots i var överens om att de skulle förvarna. Men det var ett misstag och rättades på ett par timmar 😅 *phew*
Sen kom dock info att entreprenör hade tänkt bygga väggen på cc60 trots att avtalet säger cc45. Får se var vi landar. Jag hoppas de läste avtalet innan vi signerade det. 😉 …kände mig stundtals tjatig att de skulle läsa underlaget”.
Men, tidigt in i projektet ännu. Känns bra att ha besiktningsman med på tåget i alla fall då jag som kund inte kan ta ansvar för att de bygger fackmässigt (jag är inte insatt detaljer)
Sen kom dock info att entreprenör hade tänkt bygga väggen på cc60 trots att avtalet säger cc45. Får se var vi landar. Jag hoppas de läste avtalet innan vi signerade det. 😉 …kände mig stundtals tjatig att de skulle läsa underlaget”.
Men, tidigt in i projektet ännu. Känns bra att ha besiktningsman med på tåget i alla fall då jag som kund inte kan ta ansvar för att de bygger fackmässigt (jag är inte insatt detaljer)
Redigerat:
Dag 4.
Rivning pågår! Allt är fint o torrt! Isolerad platta a la 70 tal.
Rivning pågår! Allt är fint o torrt! Isolerad platta a la 70 tal.
Du behöver ju inte deras godkännande för att lägga upp bilder på ditt eget hem....
Hur som helst... Otroligt att du hittade nån som accepterade jobbet när det ska bli tre besiktningar och sen på det kontinuerlig besiktning från Byggahus 😅👍
Nån med självförtroende som tagit uppdraget!
Hur som helst... Otroligt att du hittade nån som accepterade jobbet när det ska bli tre besiktningar och sen på det kontinuerlig besiktning från Byggahus 😅👍
Nån med självförtroende som tagit uppdraget!
Ja, eller hur! Vi hade 4 st som ville ha jobbet.Farstatjej90 skrev:
Det är ink allt, så inte det hantverkare tar 😅 Fönster och plåt kostade 12,000kr som exempel. Kan dela resultatet på inköp senare i tråden.M -MaH- skrev:
Just nu är material vi köpt såsom blandare, möbler, klinkers o kakel på över 80,000kr. Köpt standard saker från bygghemma.
Redigerat:
Absolut! Betalar jag mycket så förväntar jag mig korrekt! 😂🤗Farstatjej90 skrev:
Sen tror jag inte att man måste avtala besiktningsman. Man kan nog välja att ta in en. Men jag är en ärlig person och vill inte spela med fula kort. Bättre att Entreprenör vet förutsättningarna.