Sitter en flÀkt som pÄ bilden i taket i badrummet, kan det vara en frÄnluftsventil? Med en sÄdan mÄste det vara en glipa mellan dörr och tröskel, eller? Vad hÀnder om jag tÀpper igen den glipan? Skulle det vara ok? Dörren kan stÄ pÄ glÀnt nÀr man inte Àr dÀr inne, och fönstret var öppet ibland.

• Vit rund ventilationsflĂ€kt i taket, potentiellt en frĂ„nluftsventil i badrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ser ut som den sorts ventiler som man brukar anvÀnda för frÄnluft.

GÀller det ditt eget hus eller en lÀgenhet?
Vad Àr det för sorts ventilationssystem?

Varför skulle det vara bÀttre med öppen dörr Àn en glipa under dörren?

BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som den sorts ventiler som man brukar anvÀnda för frÄnluft.

GÀller det ditt eget hus eller en lÀgenhet?
Vad Àr det för sorts ventilationssystem?

Varför skulle det vara bÀttre med öppen dörr Àn en glipa under dörren?
Tack för svar! Jo, om jag förstÄr det rÀtt, om det Àr en frÄnluftsventil sÄ behövs glipan under dörren för ventilationens skull. Jag misstÀnker dock att glipan under dörren gör att badrummet inte Àr ljudisolerat. Sitt man dÀr inne och gör sin business kanske man vill att det ska vara det, alltsÄ ljudisolerat... Och vice versa, man Àr inte intresserad av att höra vad folk gör inne i badrummet. Men, om jag tÀpper till glipan blir det alltsÄ kaiko med ventilationen. Om jag har rÀtt. DÄ tÀnker jag, att dels kan fönstret i badrummet öppnas ibland/vid behov och dels kan man lÄta badrumsdörren stÄ lite pÄ glÀnt, och dÄ borde det vÀl vara ok att tÀppa igen glipan, för att alla ska kÀnna lugn och ro nÀr nÄn Àr dÀr inne? Det Àr vÄrt eget hus.

En frÄga till förstÄs, som inte framgÄr, skulle det bli mer ljudisolerat om glipan tÀpps till....?

BirgitS
Sitter det nÄgon flÀkt i ventilationskanalen frÄn badrummet som ser till att det blir ett drag genom ventilen?
Om inte sÄ Àr det ju högst osÀkert om ventilen faktiskt fungerar som frÄnluftsventil.

Problemet Àr att nÀr folk tÀnker att det ska rÀcka med att alltid lÀmna dörren öppen eller ha fönstret öppet sÄ kommer man ihÄg det i ett Är eller sÄ men sen Àr det nÄgon som tycker att det inte ser snyggt ut med öppen badrumsdörr och det blir för kallt med öppet fönster.

Man brukar sÀga att ventilationen i ett badrum ska vara sÄ bra att imman pÄ t.ex. spegeln ska försvinna pÄ 10-15 minuter.

TillÀgg:
NÀr det gÀller ljudisoleringen sÄ fÄr man nog pröva genom att temporÀrt tÀta glipan med tejp etc.

• Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
Överluften till ett badrum bör vara under/nederkant av dörren, för att luftströmmarna ska bli rĂ€tt.

Det finns överluftsdon som har ljudfÀllor, dessa gÄr att montera tex i dörrbladet eller över karmen.

Det finns Àven borstlister som man kan montera under dörrbladet, dessa dÀmpar ljudet en del, men de minskar luftflödet ocksÄ, sÄ dÄ behövs större glipa och lÀngre borst.

• Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
Klicka hÀr för att svara
Produkter som diskuteras i trÄden
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.