Byggahus.se
Hej! Har en PAX Calima badrumsfläkt inne i duschen. Undrar därför vart jag kan köpa en kompatibel transformator som gör att jag kan köra med 12VDC?
 
Köpt på Bauhaus och dom hade inte. Är ute efter fast montage så tusen tack!
 
Fast varför vill du använda extern transformator istället för den inbyggda?
 
Visste inte att den hade en inbyggd transformator. Trodde den var tvungen att matas med 12V.
Men oavsett tycker jag inte det känns tryggt att ha högspänning inne i duschen. Bättre då att lämna högspänningen helt utanför badrummet.
 
Om man ska vara korrekt så är 230V inte högspänning. Högspänning brukar definieras över 1000V.

Men oavsett, det är inte spänningen i sig som avgör vad man får ha badrummet utan vad apparaten är godkänd för. Pax-fläkten är godkänd att ha "i duschen" med 230V, om man menar i taket i duschen eller på väggen längst upp vid taket. Det förstås ingen bra idé att montera den så att man verkligen duschar på den.
 
Tidigare fläkten från 90-talet hade 230V. Dock sa elektrikern nu att fläkt med IP44 som denna är skall enligt reglerna vara 1 meter utanför duschen. Denna sitter under 1 meter från duschmunstycket. Även om det i normalfallet inte kommer att komma vatten på den vet man aldrig vad småbarnen hittar på.
 
PAX är inte tydlig med om deras fläkt kan monteras i område 1 i ett badrum så fråga dem om det. I allmänhet får elmateriel installeras där om de är avsedda för detta område och håller minst IP44. Om den nu skulle hamna så lågt att den kommer att duschas regelbundet så hjälper nog inte 12 V DC, alltså livslängden blir nog inte så bra.
 
E
Bo.Siltberg skrev:
PAX är inte tydlig med om deras fläkt kan monteras i område 1 i ett badrum så fråga dem om det. I allmänhet får elmateriel installeras där om de är avsedda för detta område och håller minst IP44. Om den nu skulle hamna så lågt att den kommer att duschas regelbundet så hjälper nog inte 12 V DC, alltså livslängden blir nog inte så bra.
När jag skulle köpa min calima så ringde jag till pax och informationen jag fick då var att det gick bra att installera den i samtliga våtzoner. Det gick bra eftersom den hade dubbla skyddshöljen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.