Hej!
Renoverar badrum, snickaren och rörmokaren precis gjort om golvet men jag och min far skall förbereda väggarna själva innan andra kommer och skall lägga kakel och klinker.
Jag undrar vilken typ av skiva man skall använda innan man har gipsskiva? Är det osb eller plywood? Vilken storek på dessa och skall man ha våtrumsskiva runt allt eller bara vid själva duschdelen? Behöver man förstärka den del av väggen närmast dörren om ni ser bilden som har många plankor ihop?
Om man vill ha eluttag i badrummet, är det några speciella regler avstånd från dusch? Funderar på en lampknapp med eluttag under knappen men det blir nära duschen isåfall.
Sista frågan hur skall man göra med ventilationen, det är två stycken i badrummet till och från luft antar jag. Har ett gammalt hus med självdrag. Räcker det med att köpa en fresh fläkt som sitter vid fönstret och sätta för den andra som går upp till skorstenen antar jag? (Bilden med lila ring)
Många frågor men tack för er tid är nybörjare på det här så hoppas på lite råd!
Renoverar badrum, snickaren och rörmokaren precis gjort om golvet men jag och min far skall förbereda väggarna själva innan andra kommer och skall lägga kakel och klinker.
Jag undrar vilken typ av skiva man skall använda innan man har gipsskiva? Är det osb eller plywood? Vilken storek på dessa och skall man ha våtrumsskiva runt allt eller bara vid själva duschdelen? Behöver man förstärka den del av väggen närmast dörren om ni ser bilden som har många plankor ihop?
Om man vill ha eluttag i badrummet, är det några speciella regler avstånd från dusch? Funderar på en lampknapp med eluttag under knappen men det blir nära duschen isåfall.
Sista frågan hur skall man göra med ventilationen, det är två stycken i badrummet till och från luft antar jag. Har ett gammalt hus med självdrag. Räcker det med att köpa en fresh fläkt som sitter vid fönstret och sätta för den andra som går upp till skorstenen antar jag? (Bilden med lila ring)
Många frågor men tack för er tid är nybörjare på det här så hoppas på lite råd!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Svar på några av frågoran i alla fall.
Har du läst på om den godkända väggen frän Säker vatten?
KonstruktionsplywoodP P.S1 skrev:
Har du läst på om den godkända väggen frän Säker vatten?
Går bra med vanliga gipsskivor överallt.P P.S1 skrev:
Ja, 120 cm från duschhuvudet utan att ta hänsyn till skillnad i höjd. Om möjligt bör man inte ha duschen nära dörren eftersom kort avstånd gör det svårare att få tillräcklig skillnad i höjd mellan tröskel och golvbrunn.P P.S1 skrev:
Läs branschreglerna noga innan så slipper det bli sura miner efteråt:
https://www.sakervatten.se/download/41-5EB13CB69B6E20DD7A42030F5936A9DC/Folder_Vatrumsvagg_2012.pdf
15mm plyfa + vanlig kartonggips. Behövs inga våtrumsskivor. På väggen med brädor på näst sista bilden skulle jag ha nöjt mig med gips om den är stabil.
https://www.sakervatten.se/download/41-5EB13CB69B6E20DD7A42030F5936A9DC/Folder_Vatrumsvagg_2012.pdf
15mm plyfa + vanlig kartonggips. Behövs inga våtrumsskivor. På väggen med brädor på näst sista bilden skulle jag ha nöjt mig med gips om den är stabil.
Tack för era svar!
Ska försöka hitta 15mm plywood och gips.
Går det bra med 12mm istället för 15? Fanns inte i lager på mitt lokala ställe annars får jag leta vidare. Jag skall inte hänga upp tunga saker utan det blir ju bara kakel och kanske någon spegel.
Det har varit en garderob/skåp här förr i tiden hur skall man fylla det tomma utrymmet? För det räcker väl inte att bara köra skivorna utpå?
Ska försöka hitta 15mm plywood och gips.
Går det bra med 12mm istället för 15? Fanns inte i lager på mitt lokala ställe annars får jag leta vidare. Jag skall inte hänga upp tunga saker utan det blir ju bara kakel och kanske någon spegel.
Det har varit en garderob/skåp här förr i tiden hur skall man fylla det tomma utrymmet? För det räcker väl inte att bara köra skivorna utpå?
sorry men jag har samma fundering om vanligt gips även efter jag läst reglerna.
"Dock ej gipsskiva med kartong i våtzon 1 när tätskiktsystem av folie används"
Vad för tätskiktssystem bör man använda då? trodde folie var att föredra
"Dock ej gipsskiva med kartong i våtzon 1 när tätskiktsystem av folie används"
Vad för tätskiktssystem bör man använda då? trodde folie var att föredra
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Var hittade du det?pokasd skrev:
Det låter mest som en gammal branschregel som har ersatts senare.
Det står på två ställen i länken i inlägg #5. Men jag antog fel att ett rätt färskt inlägg länkade till nuvarnade branschregler. Det där är ett gammalt dokument från 2012 och inte 2021.BirgitS skrev:
Här finns nuvarande regler https://www.sakervatten.se/biblioteket
Där finns det dock även ett liknande dokument "Bygg Badrummet Rätt" där det står följande där hur uppbyggnaden av en vägg beskrivs
Jag antar man behöver vara lite försiktig med att välja gips beroende på vilket tätskikt man väljer? Jag har ingen koll på tätskikt men https://www.bauhaus.se/media/pdf/kiiltofuktsparr.pdf säger att det ska vara en ickesugande skiva.
https://www.bauhaus.se/media/pdf/4333155A.pdf Lip verkar ha två system 21 och 20 som fungerar på sugande(som jag antar kartonggips räknas som?)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Ja, det är viktigt att ha de senaste eftersom de ändras med 5 års mellanrum. Så vitt jag vet är vanlig gips tillåten i de senaste branschreglerna.pokasd skrev:
Det står på två ställen i länken i inlägg #5. Men jag antog fel att ett rätt färskt inlägg länkade till nuvarnade branschregler. Det där är ett gammalt dokument från 2012 och inte 2021.
Här finns nuvarande regler [länk]
Där finns det dock även ett liknande dokument "Bygg Badrummet Rätt" där det står följande där hur uppbyggnaden av en vägg beskrivs
Jag antar man behöver vara lite försiktig med att välja gips beroende på vilket tätskikt man väljer? Jag har ingen koll på tätskikt men [länk] säger att det ska vara en ickesugande skiva.
[länk] Lip verkar ha två system 21 och 20 som fungerar på sugande(som jag antar kartonggips räknas som?)
Man ska ha folie när man har väggar med en träkonstruktion och om man har väggar i betong, leca eller liknande så får man välja rollat system om man vill men de flesta väljer folie även då.
Jag har aldrig förstått varför std gips inte skulle fungera alldeles utmärkt?
Dött material som inte rör på sig.
Dött material som inte rör på sig.
Std gips funkar väl alldeles utmärkt? Det är ju till och med tillåtet enligt de gällande reglerna. Att det inte var tillåtet tidigare beror inte på gipset i sig, utan att kartongen skivorna är inklädda med lätt möglar.
Enligt https://www.gvk.se/branschregler/vagg/skivmaterial/ så är det ju OK med kartonggips. Förstår dock inte varför https://www.norgips.se/situation/bygg-ett-vatrum/ inte vill ha varken gips eller träbaserade skivor i våtzon 1...





