Byggahus.se
Har fått olika besked. Vilket är det korrekta? Ca 6 kvm stort, helt nytt badrum, på bottenplatta med 25 cm isolering. Satte på elslingan ffg igår. Körde halvfart 12 timmar då det blev rejält varmt och har nu sänkt till minimum och det är nu lagom varmt för tassarna.

Tidigare år har jag vissa somrar stängt av. Efter 14 år gick slingan sönder, därav helt nytt badrum (för ett par hundra tusen/försäkringsärende). Nu undrar jag om den här avstängningen kan ha orsakat slingans brott. Vissa hävdar att det inte spelar någon roll, andra motsatsen. Det känns lyxigt att i elkristider använda golvvärmen.
 
  • Gilla
Em_A
  • Laddar…
Om det funkar kan du köra helt avstängd. Det blir inte så kul att gå barfota då på vintern. För egen del så har vi lagt in ett veckoschema där vi har värmen på mellan 0630-0800 och 1830-2200. Däremellan är temperaturen ställd 4 grader lägre än vid det aktiva läget. Om du inte har en termostat med den funktionen så är det definitivt värt i dessa tider att skaffa en termostat med extra inställningsmöjligheter.

Jag tvivlar på att en avstängning skulle förstöra golvärmeslingorna. Värmen går ju on/off mest hela tiden vid ett aktivt läge. Däremot är det viktigt att ha en fungerande golvsensor så att termostaten snabbare kan reglera effekten på elslingorna.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Frågan är Classe vad du faktiskt spar på att köra med dag- och/eller nattsänkning med tanke på trögheten i en ingjuten värmeslinga.

Att stänga av värmen lär inte skada själva kabeln. Däremot kan man få problem med fuktvandring. Det är jag ingen expert på men eftersom du har isolering under lär det inte vara ett problem.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
U
J Johan456 skrev:
Frågan är Classe vad du faktiskt spar på att köra med dag- och/eller nattsänkning med tanke på trögheten i en ingjuten värmeslinga.

Att stänga av värmen lär inte skada själva kabeln. Däremot kan man få problem med fuktvandring. Det är jag ingen expert på men eftersom du har isolering under lär det inte vara ett problem.
Lade in dag- och nattsäkning på vårt golv, förbrukningen blev 1/3-del. Men vi är borta 6-19 varje dag och sover 22-05 så det blir väldigt många timmar där den går ned på 17C istället för 24C.
Minns inte exakt klockslagen men tror den är på 04-05.30 och sen 18-22. Helgerna något annorlunda men i stort borta 10-18 så har några timmars sänkning även på helgerna.

till TS fråga, termostaten stänger av och på slingan hela dagarna, flera gånger. Den kommer inte ta skada av att ligga avstängd 4 månader.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Frågan är Classe vad du faktiskt spar på att köra med dag- och/eller nattsänkning med tanke på trögheten i en ingjuten värmeslinga.

Att stänga av värmen lär inte skada själva kabeln. Däremot kan man få problem med fuktvandring. Det är jag ingen expert på men eftersom du har isolering under lär det inte vara ett problem.
Det är en bra fråga. Vore det vattenburen golvvärme så skulle det vara en annan femma. Nu pratar vi om elektrisk golvvärme i mitt fall på övervåningen ingjuten i stort sett direkt under klinkerna. Den är rätt snabbreglerad och jag påstår att det går att spara en del energi med ett veckoschema. Givetvis blir det en komfortsänkning när badrummet används utanför schemat men det är det värt.
 
  • Gilla
mr_majzoo och 1 till
  • Laddar…
Jag har också provat det där men blev ingen större skillnad. Det beror på många faktorer såsom isolering, temperatur, hur lång tid sänkningen pågår osv. Men generellt så överskattas effekten av nattsänkning och det är viktigt att man kommer ihåg det. Det är ju också sällan man löser energispartips och nattsänkning är något som nämns som en faktor.
 
Det var intressant. Nu pratar jag inte specifikt nattsänkning utan att köra ca 6 timmar komfort istf 24 timmar med "full spätta". Jag inbillar mig att det ger en del energibesparing speciellt om elgolvet ligger direkt under klinkerna.

Tillbaka till TS :) Är detta med timersänkning något du har testat? Fick du en ny golvtermostat iom renoveringen av badrummet?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Tillbaka till TS :) Är detta med timersänkning något du har testat? Fick du en ny golvtermostat iom renoveringen av badrummet?
Nej, enda som inte är bytt är termostaten:thinking: men den funkar. Det finn liknande tråd i forumet just nu och det slog mig att min avstängnig vissa somrar kan ha orsakat elfel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.