Byggahus.se
Hej!

Jag gör om ett badrum i källare. Jag funderar på om jag ska putsa väggarna jämna eller om jag ska regla ut med plåtreglar och sätta humidboard, innan tätskiktet åker på. Vad har ni för åsikter?

Väggen till höger i bild kommer att få en utreglad vägg p.g.a. inbyggnad av rör.

Tanken är att sätta tätskikt i hela badrummet eftersom golvet blir isolerat och inte längre direkt mot mark (visserligen litegrann direkt mot sulan under inneväggarna till höger och vänster i bild).

Golvet gjutes nytt med isolering under och golvvärme i. Rummet är på en sida av huset som är över marknivå. Vägg till höger och vänster är inneväggar av lättbetong som står på en sula av betong (på bilden ser ni att sulan är bristfällig, men det ska gjutas så betong rinner ned under "sulan" som är nu, så det blir ordentligt) som står direkt på mark. Marknivån på andra sidan av ytterväggen rakt fram är ca 5 cm under färdigt golv i badrummet (golvet blir där gamla badrumsmattan slutar ungefär).

Tack på förhand!
 
  • Hörn av ett rått badrum under renovering med synliga VVS-installationer och delvis putsade betongväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rebecca124
Nu är jag inte proffs men hade precis ut en firma som ska göra ett badrum i vårt gamla bankvalv där det är putsade väggar. De sa att de skulle regla ut med plåtreglar så det blir luftspalt emellan vilket var bäst så putsen kan andas sa han.
 
Har vi några fler synpunkter?

En vägg i lättbetong som står på mark, men är ovan mark, är det bäst att regla och sätta skivor, eller att putsa den jämn före tätskikt?
OM man ska regla ut, hur löser man då ventilationen i luftspalten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.