Byggahus.se
Eländet fortsätter 😬🙂

Började leta efter inkommande vatten men hittade ingen slang som jag tyckte stämde...

Kollade mellan väggarna och kunde inte så någon slang från fördelarskåpet.

In i lgh brevid och öppnade skåpet, där fanns en slang... Hmm den måste ju gå till toan för den har jag inte heller sett...

Kopplade på dammsugaren på röret och gick och lyssnade, jodå där var det och även röret till toan.

En sväng på Dahl för att köpa mer kopplingar, tillbaka och ska koppla ihop inkommande vatten till lgh i skåpet då passar inte kopplingen jag köpt...
Började mäta och det sitter en 20 slang, kollade den och ser att det är en golvvärme slang jag tagit ☹️☹️ går inte att dra ut heller...
Ringer LK som säger att jag inte kan använda den till tappvatten ☹️☹️

Som tur e så går det att se skåpet i mellanväggen så ur med en bricka och peta i slangen från sidan

Värmesystem med rör och kopplingar i ett fördelarskåp, inklusive felaktigt 20mm golvvärmeslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Koppla ihop och testa så det är tätt och det verkar det vara så nu är man glad igen 😄

Slangen nerifrån är alltså 20mm golvvärme som får sitta kvar
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Äntligen en toalett 🙂

 
  • Gilla
Söderslätt och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Äntligen en toalett
Bevisa med en film att den faktiskt går att använda som tänkt! Vi är tveksamma! 😎💩
 
  • Haha
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Får bli plattsättning imorgon och kanske lite fogning

Obehandlad toalett med synlig väggmodul och väntande installering av plattor, med verktyg synligt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Locket tror jag att jag fäster med magneter eller om det bara blir en mjukfog mot väggen eller en ekskiva 🙂
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
RoTe
Golvvärmeslang klarar bara golvvärmevätska, noterat.
 
Plattsättningen klar äntligen, tog nog 2 år bara 😄😄

Nymonterade marmorerade kakelplattor med mätkors och en våtuttag låda under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattan uppe är lös så den kan lätt bytas mot en i trä om man vill.
Men den får ligga iaf till lgh är klar (med den här farten så är det väl i bästa fall 2030) då kan jag ha koll på eller byta koppling enkelt
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
Fogat och klart.
Så klart har jag tappat bort skruvar och pinnar till spolknappen så det är beställt.

Nyfogat badrum med marmorerade kakelväggar och golv, skruvhål för spolknappen synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyfogat badrum med marmormönstrade kakelplattor och toalett, väntar på spolknappsmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa projekt blir att få ordning här, närmast i bild blir ett utrymme med brunn, vvb och kopplingar för vatten och värme.

Vid grå rören så blir det typ linneskåp 40 djupt.

Längst bort blir det bara vägg, hör till andra lgh så blir att regla ny vägg så det blir lägenhetsavskiljande.

Pågående installation med rör och kablar i en ombyggnadsfas i ett byggrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det blir nog om nån vecka 🙂
 
  • Gilla
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
Vad ska man köpa för takduschset?
Bauhaus har ju från 2000 till 12000...
Vill ha nåt som funkar och som jag inte behöver byta om 3-5år
 
BirgitS
Då är nog FM Mattson ett bra val. Brukar hålla länge och det brukar finnas reservdelar under mycket lång tid.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då är nog FM Mattson ett bra val. Brukar hålla länge och det brukar finnas reservdelar under mycket lång tid.
Har lagt ut lite frågor om man har nån i bekantskapskretsen som jobbar där... Inte så sugen på att betala ,7-8000 för grejerna 😄
 
Tar emot att köpa Fmm/Mora men man får väl bita ihop 😄😄
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS
Fel del av Dalarna?
Nåja, finska Oras och tyska Grohe brukar ha bra kvalitet, men jag har inte hört något om hur länge det brukar finnas reservdelar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fel del av Dalarna?
Nåja, finska Oras och tyska Grohe brukar ha bra kvalitet, men jag har inte hört något om hur länge det brukar finnas reservdelar.
Finns ju ett hockeylag man inte vill sponsra om man håller på Leksand 😄 men jag är inte så noga egentligen
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.