Byggahus.se
Jag tog ner vår platsbyggda duschkabin och ser ett litet hål, som är gammalt och nog funnits där sedan långt tillbaka i tiden, förmodligen redan sedan kabinen installerades någon gång på tidigt 90-tal eller nå.

Vad betyder detta hål? Inte duscha eller bada förrän det är "åtgärdat"? Göra om hela badrummet?

Vad hade ni gjort? Nu och på längre sikt?
 
  • Blommönstrade kakelplattor, skadad fog, bruna skavanker, rödmarkering, förfall, behov av underhåll eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Isabl skrev:
Jag tog ner vår platsbyggda duschkabin och ser ett litet hål, som är gammalt och nog funnits där sedan långt tillbaka i tiden, förmodligen redan sedan kabinen installerades någon gång på tidigt 90-tal eller nå.

Vad betyder detta hål? Inte duscha eller bada förrän det är "åtgärdat"? Göra om hela badrummet?

Vad hade ni gjort? Nu och på längre sikt?
Är man osäker på tätskiktets skick så är det säkrare med duschkabin. Med duschkabin får du ner allt vatten i avloppet direkt. Är det plastmatta på golvet och hur ser golvbrunnen ut?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hur långt upp på väggen sitter det? Det blir sällan fuktskador långt upp….
 
  • Gilla
Isabl
  • Laddar…
BirgitS
Lite svårt att se om det är hål i tätskiktet eller inte. Men silikon brukar man använda för att täta skruvhål.

Men om badrummet är minst från 90-talet så är det väl dags för en renovering, särskilt med så stor skada nära duschen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
hur långt upp på väggen sitter det? Det blir sällan fuktskador långt upp….
Det sitter på mitten av väggen
 
D DE73 skrev:
Är man osäker på tätskiktets skick så är det säkrare med duschkabin. Med duschkabin får du ner allt vatten i avloppet direkt. Är det plastmatta på golvet och hur ser golvbrunnen ut?
Vill inte ha duschkabin. Det är helkaklat golv och väggar. Har 3 golvbrunnar i badrummet alla är i bra skick.
 
D DE73 skrev:
Är man osäker på tätskiktets skick så är det säkrare med duschkabin. Med duschkabin får du ner allt vatten i avloppet direkt. Är det plastmatta på golvet och hur ser golvbrunnen ut?
Jag kanske bör rätta mig själv, ej duschkabin utan snarare varit duschväggar/duschhörna, alltså allt vatten har runnit fritt på golvet ej rakt ner i avloppet.
 
BirgitS
Hur stor risk är du beredd att ta när det gäller att det nu kanske är ett hål i tätskiktet så att några vattendroppar kommer in i väggen vid varje dusch?
 
Är det i detta hörn ni kommer att duscha?
Isåfall hade jag på kort sikt smetat i en massa silikon och hängt upp ett duschdraperi som dras för när man duschar och dras bort så att det blir luftigt efter duschen, samt på längre sikt börjat budgetera för renoveringen eftersom 23 år ändå är rätt gammalt för ett badrum.

Är det inte i det hörnet ni kommer att duscha? Då behövs inte draperiet.

Det är som sagt svårt att se om det bara är ytskador eller om tätskiktet är skadat.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur stor risk är du beredd att ta när det gäller att det nu kanske är ett hål i tätskiktet så att några vattendroppar kommer in i väggen vid varje dusch?
Låt säga att allt annat är intakt, och skadan är ytlig på det begränsade området, så frågar jag mig om det kanske finns något sätt att laga just där och minimera risk.Hålet är också på sidan av väggen
 
  • Skadade, mönstrade väggkakel med sprickor och slitage vid hörnfog, behov av renovering eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelvägg med blommönster, synlig skada och mögelpåväxt i hörn, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anna_H Anna_H skrev:
Är det i detta hörn ni kommer att duscha?
Isåfall hade jag på kort sikt smetat i en massa silikon och hängt upp ett duschdraperi som dras för när man duschar och dras bort så att det blir luftigt efter duschen, samt på längre sikt börjat budgetera för renoveringen eftersom 23 år ändå är rätt gammalt för ett badrum.

Är det inte i det hörnet ni kommer att duscha? Då behövs inte draperiet.

Det är som sagt svårt att se om det bara är ytskador eller om tätskiktet är skadat.
Vi kommer duscha i det hörnet.

Vi funderar på att laga med fogmassa och silikon över det. Vi duschar mest framtill, och inte på sidan där hålet är. Hur ser man om tätskiktet är skadat? Vad ska jag specifikt titta efter för att avgöra det?
 
BirgitS
I Isabl skrev:
Vi duschar mest framtill, och inte på sidan där hålet är.
Men blött blir det väl där ändå?
Hur kommer ni att göra nu när ni har tagit bort duschdörrarna, blir det nya duschdörrar eller duschdraperi?
I Isabl skrev:
Hur ser man om tätskiktet är skadat? Vad ska jag specifikt titta efter för att avgöra det?
Om man ser underlaget, gipsskiva, betong, spånskiva etc. så är det ju inget tätskikt på underlaget.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är ju ett ganska så djupt hål men inte jätte stort så du kanske kan rädda det med silikon ett tag men det blir ju inte vackert så kanske dags att planera in en renovering inte allt för långt bort? Är detta på över eller undervåning? Hur stora blir konsekvenserna om det kommer in några droppar vatten där. Tänker att du lär ju slita ner väggarna i alla fall när du väl gör om och ser det ut så där mitt i blickfånget är det väl inte så många år bort tänker jag.
Är det röda en plugg eller?
Närbild på skadat vägguttag: sprucket puts, exponerad röd isolator, synlig installation, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I Isabl skrev:
Vi kommer duscha i det hörnet.

Vi funderar på att laga med fogmassa och silikon över det. Vi duschar mest framtill, och inte på sidan där hålet är. Hur ser man om tätskiktet är skadat? Vad ska jag specifikt titta efter för att avgöra det?
För att se om tätskiktet är skadat behöver man ta bort kaklet, vilket i sin tur ökar risken för att skada tätskiktet. Det sitter ju bakom kakel och fogmassa.

Men som sagt, en tillfällig lagning, och ett duschdraperi som gör att hörnet inte får vatten på sig när man duschar så klarar det sig ju hyfsat ett tag.
 
Fyll hålet med silicon så är det lugnt

Inte snyggt men håller.
 
  • Gilla
Isabl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.