Byggahus.se
Min bästa köksdetalj är "hemhjälpen" Mimmi. Hon kommer hit då och då och hjälper mig med städningen. IMG_0483.JPG
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Jag har raderat inlägg som var off topic. Här håller vi oss till att visa våra egna tävlingsbidrag!
 
Hejsan!

Här kommer mitt bidrag. Det är en lösning som jag funderat på ett tag, men som tills nu inte prioriterats till förmån för mer renoveringsmässiga behov i huset.

Men, så kom denna tävling och inspirerade mig till att göra slag i saken :) Så, i förrgår satte jag mig ner och skissade ihop en konstruktion. Igår byggde jag ihop den med material jag hade liggande + 6 st expansionsbeslag som jag köpte specifikt för ändamålet. Totalkostnad ca 500:- . Och idag installerade jag den. Den funkar superbra :) Endast några mindre justeringar ska göras för att underlätta handhavandet.

Det hela är en förvaringslösning för hörnskåp i kök, ni vet, den där dolda delen längst in i hörnet som man aldrig kommer åt. Visst finns karuseller, men de funkar sådär tycker jag och utnyttjar utrymmet dåligt. Den här lösningen bygger på en vagn som rullar mellan den dolda delen och den öppna delen av skåpet. På sidan av vagnen hänger en hyllsektion som kan dras ut utanför skåpet, så att den hamnar framför skåpet som är bredvid hörnskåpet, när man drar fram vagnen ur den dolda delen. I vagnen finns sedan två stycken utdragbara hyllplan/lådor. Med allt utdraget har man full och enkel åtkomst åt allt i skåpet.

Här en liten video som demonstration.

[video]https://youtu.be/WQXv1ZzDadc[/video]

Åsså den obligatoriska bilden :)

20160114_225307.jpg

Jo, jag kan passa på att nämna en liten detalj, lucklåsen är vår variant på barnlås, och är vanliga lås till båtluckor, funkar superbra. Den dagen de inte behövs längre är det dags att renovera hela köket :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias_Eson och 9 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Hejsan!

Här kommer mitt bidrag. Det är en lösning som jag funderat på ett tag, men som tills nu inte prioriterats till förmån för mer renoveringsmässiga behov i huset.

Men, så kom denna tävling och inspirerade mig till att göra slag i saken :) Så, i förrgår satte jag mig ner och skissade ihop en konstruktion. Igår byggde jag ihop den med material jag hade liggande + 6 st expansionsbeslag som jag köpte specifikt för ändamålet. Totalkostnad ca 500:- . Och idag installerade jag den. Den funkar superbra :) Endast några mindre justeringar ska göras för att underlätta handhavandet.

Det hela är en förvaringslösning för hörnskåp i kök, ni vet, den där dolda delen längst in i hörnet som man aldrig kommer åt. Visst finns karuseller, men de funkar sådär tycker jag och utnyttjar utrymmet dåligt. Den här lösningen bygger på en vagn som rullar mellan den dolda delen och den öppna delen av skåpet. På sidan av vagnen hänger en hyllsektion som kan dras ut utanför skåpet, så att den hamnar framför skåpet jämte hörnskåpet, när man drar fram vagnen ur den dolda delen. I vagnen finns sedan två stycken utdragbara hyllplan. Med allt utdraget har man full och enkel åtkomst åt allt i skåpet.

Här en liten video som demonstration.

[video]https://youtu.be/WQXv1ZzDadc[/video]

Jo, jag kan passa på att nämna en liten detalj, lucklåsen är vår variant på barnlås, och är vanliga lås till båtluckor, funkar superbra. Den dagen de inte behövs längre är det dags att renovera hela köket :)
Många karusell skåp är riktigt dåliga men finns en bättre variant som jag gillar bättre
image.jpeg
Tror det var sentens kök som hade en riktig fin variant av denna metod
 
hushem skrev:
Många karusell skåp är riktigt dåliga men finns en bättre variant som jag gillar bättre
[bild]
Tror det var sentens kök som hade en riktig fin variant av denna metod
Fin eller inte, den ska ju funka i praktiken också, hur kommer du åt det som står längs in på den undre hyllan, med saker både ovanför och utanför i vägen?
Nej, vi hade karusellvarianten, och den var bökig, minst sagt.
 
thomasx skrev:
Fin eller inte, den ska ju funka i praktiken också, hur kommer du åt det som står längs in på den undre hyllan, med saker både ovanför och utanför i vägen?
Nej, vi hade karusellvarianten, och den var bökig, minst sagt.
Du kan självklart ta ut en hylla åt gången så det är inga problem , och du kan ta ut hyllorna längre än vad som visades på den bilden
 
skafferi_2015.jpg

I vardagsrummet fanns en klädgarderob som sällan öppnades... på andra sidan ett nyrenoverat kök med alldeles för lite plats för förvaring. En dag bestämde vi oss för att förvandla det till ett skafferi med utrymme för hemgjord saft, farmors kakor och hushållsmaskiner som tar plats i skåp och lådor. Vi satte träpanel och köpte en gammal dörr från slutet av 1800-talet. Lät insidan ha kvar spår från svunna tider medan utsidan blev ljus och fräsch som köket. Konsoller målades och skruvades upp och skafferiet blev precis så perfekt som vi drömt om!
 
  • Gilla
Martin E
  • Laddar…
Vår hemmabyggda microvågsugnshylla! Under hyllan är plats till galler att ställa plåtar/formar från ugnen bredvid, också en liten flaskhylla bredvid för soya, salt& peppar, olja... Toppen!

Mvh, jeanette.boos@abbekas.se


IMG_4475.JPG
 
thomasx skrev:
[bild]
Var hos en kund som har sådana här skåp jäkligt smart inredningar det finns .
Men köper man en färdig produkt så kommer man inte billigt undan tror hans inredning gick på 7000-8000 tusen för ett skåp.
 
Djupare bänkskiv! 10 cm extra i arbetsbänkens djup gör att man ökar ytan med 17%! Man tänker inte på det när man ser bänken och det tar inte mycket yta men ger stor skillnad när man arbetar i köket!

Guld värt!

Hos vissa köksleverantörer går det dessutom att få djupare underskåp vilket också ökar förvaringsmöjligheterna i så fall!


image.jpg
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Då var tävlingen avslutad.
 
För att utse en vinnare tog jag hjälp av Per, My, Christian och Aaron som jobbar på vårt kontor.

Vi utsåg var och en våra tre favoriter och rangordnade dem.

Vi var inte eniga, men det fanns ändå ett bidrag som stod ut och fick hög placering flest gånger.

Vinnaren är bidrag #4, Patrick Es hemmasnickrade skärbräda med utdragbart fat och ställning för rivjärn. Stort grattis Patrick E!
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Värdig vinnare med både snygg och finurlig, samt, så klart, hemmagjord, lösning. Grattis Patrick E!
 
Marlen Eskilsson skrev:
För att utse en vinnare tog jag hjälp av Per, My, Christian och Aaron som jobbar på vårt kontor.

Vi utsåg var och en våra tre favoriter och rangordnade dem.

Vi var inte eniga, men det fanns ändå ett bidrag som stod ut och fick hög placering flest gånger.

Vinnaren är bidrag #4, Patrick Es hemmasnickrade skärbräda med utdragbart fat och ställning för rivjärn. Stort grattis Patrick E!
Kan ni inte avslöja vilka era respektive tre favoriter är, det vore intressant tycker jag då det finns många fina och finurliga lösningar bland bidragen :)
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Åh vad tråkigt! Jag trodde jag skulle hinna in med mitt bidrag! Trodde sluttiden var idag!
Men jag Kan väl lägga upp en bild iaf även om det blir utom tävlan? ��
Den upphöjda diskmaskinen anser jag vara vår bästa köksdetalj.
image.jpg
 
  • Gilla
Puttrix_73 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.