Byggahus.se
Hej
Vill bara dubbelkolla att jag tolkar dokumentationen för min nya trefas poolpump rätt. Enligt märkskylt på pumpen står det 1.5A och i det knapphändiga dokument som medföljer står det avsäkring 1,6-2,5A. Se bifogade bilder där jag markerat det som gäller för 0,75hp trefas.

Märkskylt på en trefas poolpump med tekniska specifikationer, inklusive 1.5A strömförbrukning och 0.75HP motorstyrka. Dokument med tekniska specifikationer markerat för 0,75hp trefas motor med avsäkringsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver jag alltså ett motorskydd som går att ställa på 1,5A och sedan en trepolig dvärgbrytare på tex 2A?
Funkar "vanlig" C-karakteristik?

Jag undrar eftersom jag tänkte det skulle vara större skillnad på motorskyddet och säkringen. Jag skulle enligt dokumentet kunna säkra av med 1,6A och det är ju väldigt nära driftströmmen. Eller är kanske 6,7% extra tillräckligt?

En bonusfråga är varför en trepolig 2A kostar mer än tre gånger så mycket som motsvarande 10A på nätet? Är de dyrare att tillverka eller bara för att det är ovanligare?

/Stefan
 

Bästa svaret

tommib
Du bör använda 1,5 kvmm kabel och den säkrar du av med en C10A trepolig dvärg om du inte har väldigt svagt nät eller lång ledning. Motorskydd är bra att ha och det ställer du efter motorns driftström. Det är helt orimligt att säkra av motorn med 2 A dvärgbrytare, de kommer ryka direkt när du startar eftersom startströmmen är betydligt högre än driftströmmen. Det är en väldigt konstig märkning.

Det är väldigt mycket dyrare med 2 A jmf med 10 A eftersom de är så mycket ovanligare.
 
Ok, tack. Då får jag skicka tillbaka de 2A jag beställd och byta mot 10A. Tur att jag frågade så att jag har rätt saker hemma när det ska installeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.