Har en Fröling pelletspanna som jag haft lite problem med avluftningen tidigare.
Då hade jag en lite billigare ventil.

För ca 3 år sen satte jag dit en Flexvent Super och den har funkat och släppt ut ånga fram till idag.
När jag kom hem sprutade det vatten ur ventilen.

Om det kommer vatten ur avluftningsventilen.
Är den slut då?

Tycker isåfall att det är väldigt kort livslängd.
Finns det någon annan av bättre kvalitet?

• Flexvent Super avluftningsventil på en pelletspanna som läcker vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexvent Super avluftningsventil monterad på ett värmesystem med vattenskada tecken.
    Skapa konto
L
Går inte att göra något åt den , bara byta
Om den arbetar som din tydligen gör , så har det ingen betydelse vad du har för fabrikat ,
dom får lite skit och ev. kalk i nålventilen ( samma typ som i en flotör på en moppeförgasare ),
då börjar dom att läcka
Ett tips om det finns plats , lyft upp avluftaren en bit , med ett grovt rör mellan och ytterligare ballofix under den , den översta ska vara stängd normalt ,då får du extra utrymme för luften och öppnar ibland för att lufta av , blir mindre skit och kalk i den
Ballofixen som sitter där ser lite maläten ut , ska du byta den med , så kan du sätta röret direkt på där den är kopplad

• Anvisad bild av en avluftare och en ballofix ovanpå en panna, med tecken på korrosion och etiketten "Flexvent".
    Skapa konto
Ja,jag litar inte helt på rörmokaren och hans lösning.

Skulle vilja ha en bättre och lite mer långsiktig lösning om det går.
Vill inte behöva byta avluftningsventil var tredje år.

Ballofixen tänkte jag byta. Det droppar lite från den oxå.

Lite bilder

• Rostig vattenledning ansluten till en varmvattenberedare med Makita-verktygslåda i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rostig och sliten koppling på ett rör med bakgrund av svart yta och etiketter.
    Skapa konto
  • Närbild av en värmepumpanslutning med synliga kopparledningar och isolering mot en trävägg.
    Skapa konto
L
Du har redan ett långt rör där , syntes inte , lika min skiss , blir det mycket luft , fyller du systemet flera gånger om året , har du tryckkärl eller slutet system

L Liteavvarje skrev:
Du har redan ett långt rör där , syntes inte , lika min skiss , blir det mycket luft , fyller du systemet flera gånger om året , har du tryckkärl eller slutet system
Jag har slutet system och har haft lite problem med blåsan i expansionskärlet. Trycket i blåsan var borta så jag har fyllt på ganska mycket vatten för jag tappade trycket.
Nu har jag fyllt blåsan med luft och trycket har varit stabilt sedan dess.
Men varje gång pannan går så kommer det ut ånga ut ventilen.

L
Har inte framkommit vad du värmer med , men troligtvis har du för hög temp på värmekällan , då kokar vattnet , har du då fyllt en hel del nytt ( innehåller en massa syre ) kommer det att ta lite tid innan syret är borta , och som den är monterad så sitter den nog direkt i topp på pannan
, där är ångan
Vilken temp är det pannan när du eldar

Om man läser manualen till dessa brukar det stå att dr ska vara öppna ett par veckor efter installation. Sedan ska de stängas. De är inte byggda för att klara kontinuerlig drift.

L
D Daniel 109 skrev:
Om man läser manualen till dessa brukar det stå att dr ska vara öppna ett par veckor efter installation. Sedan ska de stängas. De är inte byggda för att klara kontinuerlig drift.
Hur kommer det sig då att anläggningar som installeras med högt i tak har avluftare som sitter
högst upp och används 24/7 året runt fungerar , det är ingen som klättrar upp och stänger någon ventil för dom och suttit i många år

De har väl inte läst manualen ;-)

L
D Daniel 109 skrev:
De har väl inte läst manualen ;-)
Yrkesfolk som installerat från rörritning som utförts av rörkonsulter på storbyggen och besiktats
med godkännande ?????
Som inte har läst manualen , utopi

Vi hade alltid dem stängda i värme och kylanläggningar på fabriker. Eftersom alla automatiska avluftare geggade igen och läckte sörja eller blev igentäppta.

L Liteavvarje skrev:
Har inte framkommit vad du värmer med , men troligtvis har du för hög temp på värmekällan , då kokar vattnet , har du då fyllt en hel del nytt ( innehåller en massa syre ) kommer det att ta lite tid innan syret är borta , och som den är monterad så sitter den nog direkt i topp på pannan
, där är ångan

Vilken temp är det pannan när du eldar
Skrev i första inlägget att det var pellets ;) :)
Pannan slår av vid 72 grader.

Det du säger om syret i vattnet kan jag köpa.

För jag trodde att när trycket föll hela tiden i systemet att det försvann vatten från avluftningsventilen.

Problemet va blåsan i expansionkärlet. Så tillslut blev hela kärlet fullt med vatten.
Mycket vatten har alltså tillkommit under tiden.

Tror du att ventilen är felplacerad?

Redigerat:
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Vi hade alltid dem stängda i värme och kylanläggningar på fabriker. Eftersom alla automatiska avluftare geggade igen och läckte sörja eller blev igentäppta.
Precis så har ju min blivit.
Massa gegga och skit.
Så egenligen skulle man kunna klara sig utan ventil?

L
F Calle&Lisa skrev:
Jag har slutet system och har haft lite problem med blåsan i expansionskärlet. Trycket i blåsan var borta så jag har fyllt på ganska mycket vatten för jag tappade trycket.
Nu har jag fyllt blåsan med luft och trycket har varit stabilt sedan dess.
Men varje gång pannan går så kommer det ut ånga ut ventilen.
Det ångar om den säger du , då har du för hög temp eller för dålig cirkulation i pannan , det ska inte koka i pannan , när ventilen får för hög temp med ånga så sätt den igen , lite svartvatten
och kalk ( det är vitt på rören ) torkar och nålventilen tätar inte -
Kan du flytta den till utgående värmerör högre upp , ångan som inte ska vara i pannan kommer att kondensera på vägen ut

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.