Har en Fröling pelletspanna som jag haft lite problem med avluftningen tidigare.
Då hade jag en lite billigare ventil.

För ca 3 år sen satte jag dit en Flexvent Super och den har funkat och släppt ut ånga fram till idag.
När jag kom hem sprutade det vatten ur ventilen.

Om det kommer vatten ur avluftningsventilen.
Är den slut då?

Tycker isåfall att det är väldigt kort livslängd.
Finns det någon annan av bättre kvalitet?

• Flexvent Super avluftningsventil på en pelletspanna som läcker vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexvent Super avluftningsventil monterad på ett värmesystem med vattenskada tecken.
    Skapa konto
L
Går inte att göra något åt den , bara byta
Om den arbetar som din tydligen gör , så har det ingen betydelse vad du har för fabrikat ,
dom får lite skit och ev. kalk i nålventilen ( samma typ som i en flotör på en moppeförgasare ),
då börjar dom att läcka
Ett tips om det finns plats , lyft upp avluftaren en bit , med ett grovt rör mellan och ytterligare ballofix under den , den översta ska vara stängd normalt ,då får du extra utrymme för luften och öppnar ibland för att lufta av , blir mindre skit och kalk i den
Ballofixen som sitter där ser lite maläten ut , ska du byta den med , så kan du sätta röret direkt på där den är kopplad

• Anvisad bild av en avluftare och en ballofix ovanpå en panna, med tecken på korrosion och etiketten "Flexvent".
    Skapa konto
Ja,jag litar inte helt på rörmokaren och hans lösning.

Skulle vilja ha en bättre och lite mer långsiktig lösning om det går.
Vill inte behöva byta avluftningsventil var tredje år.

Ballofixen tänkte jag byta. Det droppar lite från den oxå.

Lite bilder

• Rostig vattenledning ansluten till en varmvattenberedare med Makita-verktygslåda i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rostig och sliten koppling på ett rör med bakgrund av svart yta och etiketter.
    Skapa konto