24 185 läst ·
58 svar
24k läst
58 svar
Avloppsrör för FTX?
Uponor gick ut rätt hårt med en reklamkampanj precis när deras plaströr för ventilation kom, men har sedan inte sett av dom så mycket.
Om jag förstått dem rätt kan man bara köpa dom på ett ställe (inte ens som företag kan man köpa dessa rör direkt av uponor).
Lite lustigt, ser annars inget direkt fel i tanken med plaströr (förutom till imkanal då).
Använder ibland plaströr till specialvent (extremt fuktig- eller aggresiv-luft) men då av en typ som liknar limmade vattenrör.
Om jag förstått dem rätt kan man bara köpa dom på ett ställe (inte ens som företag kan man köpa dessa rör direkt av uponor).
Lite lustigt, ser annars inget direkt fel i tanken med plaströr (förutom till imkanal då).
Använder ibland plaströr till specialvent (extremt fuktig- eller aggresiv-luft) men då av en typ som liknar limmade vattenrör.
lyfter tråden lite!
fler synpunkter tas emot ang plast vs spiro då jag är i "projekteringstagen" för ftx i mitt hus som är under uppförande
Om jag förstått det hela rätt så kan man inte använda vanliga avlopprör pga statisk elektricitet som "binder" damm mm i rören, rätt uppfattat??
En annan fråga gör det något om spirorören till ventilationen är lite buckliga?
mvh/Lars
fler synpunkter tas emot ang plast vs spiro då jag är i "projekteringstagen" för ftx i mitt hus som är under uppförande
Om jag förstått det hela rätt så kan man inte använda vanliga avlopprör pga statisk elektricitet som "binder" damm mm i rören, rätt uppfattat??
En annan fråga gör det något om spirorören till ventilationen är lite buckliga?
mvh/Lars
Bl.a. Fresh har plaströr/plastdetaljer för ventilation, på Bauhaus har de även ett annat märke som jag inte kommer ihåg namnet på. Antagligen billigare än spirorör men kvalitetsmässigt kan jag inte uttala mig om.
Ventilationsrören av plast är antistatiska. Det är väldigt viktigt, annars blir de fulla med damm med en gång. Dessutom är de självslocknande.
Jag har dragit hela FTX-systemet med plaströr och jag kan bara rekommendera det.
Jag har dragit hela FTX-systemet med plaströr och jag kan bara rekommendera det.
Enligt vad jag har förstått så är fördelarna med plast rör att dom är lättare att kapa / montera, dom har mindre tryckfall än motsvarande spiro, dom är antistatiska och samlar mindre damm, dom är helt täta och rostar inte men i gengäld är dom dyrare.
Jag valde plast men till en kostnad om ca 10" kr extra
Jag monterar själv.
Jag valde plast men till en kostnad om ca 10" kr extra
Jag monterar själv.
Måste nog allt kommentera lite.
Är ingen skillnad i tryckfall mellan plaströr och spiro (så länge vi pratar samma storlek).
Tätheten är lika mellan plaströr och spiro, vet i och för sig inte vilken täthetsklass plastdetaljerna har (tänker då på gummitätningarna).
Rostar spirorören så är det något som är fel, för det skall inte vara fukt i ett ventilationssystem.
Tro nu inte att jag är emot plaströr, ha gärna sett det mer.
En annan sak jag undrar är vad för typ av plast avloppsrör är gjorda av och om dessa är så bra att transportera luft i?
Vad jag sett skiljer priset inte så mycket på vanliga spiro och plaströr gjorda för ventilation, men verkar som att ingen vill börja tillverka det fullt ut.
Är ingen skillnad i tryckfall mellan plaströr och spiro (så länge vi pratar samma storlek).
Tätheten är lika mellan plaströr och spiro, vet i och för sig inte vilken täthetsklass plastdetaljerna har (tänker då på gummitätningarna).
Rostar spirorören så är det något som är fel, för det skall inte vara fukt i ett ventilationssystem.
Tro nu inte att jag är emot plaströr, ha gärna sett det mer.
En annan sak jag undrar är vad för typ av plast avloppsrör är gjorda av och om dessa är så bra att transportera luft i?
Vad jag sett skiljer priset inte så mycket på vanliga spiro och plaströr gjorda för ventilation, men verkar som att ingen vill börja tillverka det fullt ut.
Nog lite reklampåverkan där.jakim skrev:
Spirokanaler är nästintill lika släta invändigt.
Vid dom låga hastigheter som man har i ett vanligt villasystem är skillnaden i "flödesmotstånd/meter kanal" (om man vill kalla det så) omätbara skulle jag säga.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 41 inlägg
När man pratar PEX-rör vs Järnrör så har jag förstått att det är betydligt bättre vattenflöde i ett pexrör än motsvarande dimension järn. Tänker att liknande samband kan finnas i ventilationskanaler? Men vad vet jag. Själv har jag kört med spirorör (har övervägt uponors allternativ) tycker inte det är problem att kapa spiro och har köpt direkt från lindab göteborg ringön för bättre priser än ventilationsbutiken.se. Så det är ett tips för er som bor i närheten att åka dit och handla.
Jag skulle aldrig montera plaströr annat än där det är föreskrivet plaströr (tex dragskåp etc).
Det finns bestämmelser vad gäller tålighet mot brandrök, brand, etc och det är inte att leka med. Dessutom är det många ggr lättre att både kapa ett spiro rakt av, elelr att göra ett passande hål för ett påstick än ett plaströr.
Ni som bygger ert system med avloppsrör etc, har ni kollat så att det är tillåtet att använda dom inomhus på en vind eller liknande? Ofta finns det föreskrivna normer som man skall gå efter, annars kan det bli vite och såna karuseller.
Nä, jag tror inte på den där plasten.
Det finns bestämmelser vad gäller tålighet mot brandrök, brand, etc och det är inte att leka med. Dessutom är det många ggr lättre att både kapa ett spiro rakt av, elelr att göra ett passande hål för ett påstick än ett plaströr.
Ni som bygger ert system med avloppsrör etc, har ni kollat så att det är tillåtet att använda dom inomhus på en vind eller liknande? Ofta finns det föreskrivna normer som man skall gå efter, annars kan det bli vite och såna karuseller.
Vilka bestämmelser är det du menar skulle förhindra användandet av plaströr i villor och egna hem???patrikka skrev:Jag skulle aldrig montera plaströr annat än där det är föreskrivet plaströr (tex dragskåp etc).
Varför skulle man inte få använda avloppsrör innomhus ??? Avloppet dras uteslutande med plaströr i villor och avloppsluftningarna går nästan alltid genom vinden och upp på tak!!
Plaströr är mycket enklare att kapa än spiro går tex att kapa med vanlig fogsvans. Påstick används inte med plaströr då används t-stycken vilket blir dyrare men är å andra sidan lättare för en gör det självare att få tätt.
/Patrik
Nja, köper inte resonemanget att plast är lättare att kapa eller arbeta med än vanliga spiro. Det tar max 30 sek för en händig från det att man slår kniven genom spirot till det att man klippt ut sin bit, eller klippt av spirot.
Som jag skrev; brand och brandrök. Alla spiro från svenska tillverkare är godkända enligt svensk norm, vet inte om avloppsrören kommer upp i samma norm. Oftast när man bygger hus krävs att materialet uppfyller sånna här normer etc.
Men visst kan man använda det i sitt eget hus om man vill, det är ju fria händer som gäller hemma.
Som jag skrev; brand och brandrök. Alla spiro från svenska tillverkare är godkända enligt svensk norm, vet inte om avloppsrören kommer upp i samma norm. Oftast när man bygger hus krävs att materialet uppfyller sånna här normer etc.
Men visst kan man använda det i sitt eget hus om man vill, det är ju fria händer som gäller hemma.
Nja..plaströr funkar nog fint när vi talar om mindre dimensioner o när man inte behöver tillverka övergångar o sånt själv.Canuto skrev:Hej Montana.
Jag kan inte förstå att man skrattar.
Det är helt klart mycket bättre att använda plaströr än att använda ett gammalt förlegat plåtrörssystem.
Problemet är de stora plåtrörstillverkarna Lindab & andra.
Dom skrattar av rädsla!
Dom är livrädda för dom vet att plast har alla fördelar och i princip ingen nackdel.
Dom skulle i ett slag bli utan produktion och försäljning av sina antika produkter.
Produkter som ju är intimt förknippade med VVS branchen....................
men att börja beställa konor i plast från fyrkantigt till runt , eller fyrkantiga kanaler i udda dimensioner.
skulle ju ta evigheter att beställa.och få fram.
Och skulle ju se riktigt skit dumt ut om man skulle blanda plåt o plast.
Sen är det ju så att en vanlig spiro kanal håller ju en viss brandklass,Vilket jag betvivlar att plast gör.
Måste nog säga att plåt är att föredra eftersom det är så formbart.
Det gäller bara att ha rätt verktyg.
Så är det ju med allt. Kapar mina spiro rör fortare än ni hinner ta fram sågen... ; )
Snacka om mardröm och dra 1000 kanaler i plast,för att inte tala om att klippa in ett avstick i det....o sen limma/svetsa det....brrrrr *ryser*