Har funderingar kring några frågor vid badrumsrenovering. Hittade detta forum som det verkar vara många hjälpsamma människor på!

Renoveringen påbörjar jag själv, det vill säga att jag kommer riva ut nuvarande kakel, samt bila upp nytt spår för golvbrunnen. Min fråga är hur högt flänskanten måste ligga ovan betongbjälklag? Försökte hitta info på nätet men hittade ej.

Ska flyta in golvvärme så kan man helt enkelt räkna flytapacklets tjocklek? Dvs 150-300mm eller måste man inkludera kakelplattans tjocklek?

Ett annat dilemma är att ventdonet sitter endast 60mm från tak, tanken är att sänka taket men innebär det alltså att jag måste sänka taket 220mm+? ( så man kan sätta en böj ovan gipstaket? Och en klassisk fråga! Vad uppskattar ni renoveringen kostar?
5kvm,kakel/kliner,golvvärme,sänkt tak( takhöjd 220 efter sänkning) med standard inredning samt duschhörna.

Jag personligen räknade 30.000 i materialkostnad EXLUSIV rörmockare/elektriker timmar/material.

Med andra ord uppskattar jag:
Rörmockare:10.000-15000 totalt
Elektriker : 10.000-15000 totalt
Material övrigt:30.000
Plattsättartimmar:?

Mellan 80.000-100.000 gissar jag på! Trevlig kväll :)

Brunnen ska ligga i samma höjd som flyttspacklet. Antar att det är el golvärme? isf 12-13mm. Det blir de minsta alltså vid brunnen sen har du ju fall dit. Men ja som du säger du räknar med flyttspacklet.

Sen med ventilen fattar jag inte riktigt vad du menar. Men sitter den i taket och du bara ska bygga ner så är det bara förlänga röret antar att det är ett spirorör ?

Eller oj sitter den i väggen?

Varför ska du sänka taket så mycket?

Spiro från väggen, 60mm från tak.

Lär ju sänka taket så de kommer under ventilationen,

Men dra upp vent röret i taket istället???

men vadå måste den sitta i taket? ja menar 60 mm under tak går ju det med?

Eller är det ett rör som går till ett annat rum som du ska dölja? En bild säger mer en tusen ord:)

Jag ber om ursäkt för dålig förklaring, men det räcker alltså med 60mm att spela på för elektrikern med tanke på att planen är o ha spotlights vilket jag kanske glömde nämna ;)

Då är jag med. Ja du lär ha minst 22*70 sen 28*70 plus gips? det blir tyvärr 63mm. men du kanske kan ta bort något i taket nu? inge kul om du ska bygga ner förbi röret försvinner mkt takhöjd.

Spottarna får plats på mindre om det är led downlights. Men det är om du måste ha såna där lådor, är det dom som tyvärr tar plats. Just det kan jag inte så bra. Jag har dock led där det inte står något om att man måste ha det?

Hör med tillverkaren av golvvärmen hur mkt du minst behöver ha på, i bkr står det över centimetern men vår tillverkare sa 0,5 räckte så det har vi. Har också lågt i tak och tyckte varje cm räknades.

Jag sänkte taket med plåtprifiler och satte in Hide-a-lite 1202 spottar som bara bygger 23 mm. Hade också bara 60mm till ventilationen på väggen. Drivdonet satte jag i en Hila-lucka som sitter i taket i hörnet ovanför dörren så det är inget man ser + att man kan byta en spot om den skulle gå sönder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.